Utrustning vid transportering?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 3 279
Sv: Utrustning vid transportering?

kommer ha på min ponny dessa täcken beroende på väder. sommar åker han utan om det är sommarväder dvs.
Equiline fleecetäcke med hals
Equiline ylletäcke utan hals
Equiline bävernylontäcke ( el dyl) fodring utan hals
Bucas samma som ovan
eller tjockt stalltäcke vid kallaste dagarna på året.

Bucas transportskydd och Zaldi lädergrimma med fårskinnsludd

Grundutrustning - Transportskydd och lädergrimma

Varmt: Endast grundutrustad, möjligtvis sadel om jag ska till ridhuset och är lat, har han sadel åker också ett tunnt fleecetäcke på

Kallt: Grundutrustad samt tjockare täcke. Är sadlen på har han den under täcket.

Svansen lindar jag aldrig

Nordisen är "naken" förutom lädergrimman.
Vbl valacken har låga transportskydd, ett svansskydd och lädergrimma. Kanske fleecetäcke om det är mycket kallt ute.
Strö på transportgolvet till bägge + att vi kör utan mellanvägg vilket också bidrar till minskad tramprisk på dem.

Min häst anser att transportskydd är livsfarliga, så hon har grimma (lädergrimma ifall hon skulle kasta sig) och boots på alla fyra.

Vintertid har hon även täcke, vilket täcke hon har varierar lite på vädret och ifall hon är fuktig i pälsen eller inte, men jag ser alltid till att hon har ett täcke som sitter ordentligt så att det inte glider ner och trasslar in sig om hon skulle luta sig mot en vägg eller nåt.

Min häst e mkt lässlastad och står väldigt stilla i transporten.

Jag klär in honom i följande;

Täcken (beroende på tempratur; Bommulstäcke, termo eller flleece) höga HW transportskydd, boots runt om, svansskydd (som täcker svansroten). Lädergrimma med fårskinnsludd (om han fastnar så går lädret sönder + att han inte skdadr i sig i nacke eller nos eftersom att luddet sitter där).
När jag ska träna så har jag även benlindor under transportskydden.

Nej men tänk då om det en dag sker en olycka och ni välter med transporten. då ska man kunna få ut hästen så smidigt som möjligt, det kan ju handla om liv och död. sitter det då en sadel på hästens rygg så är det inte direkt bra.
även om hästen står still i transporten och är hur lugn som helst måste man vara beredd på att OM det händer något...

jag skulle tycka det vore asskönt att ha hästen färdigsadlad med allt på när vi åker till ridhuset 5 min bort på vintern, och det är 10 minus ute och kallt att stå och klä på hästen sakerna. men även om det är en sådan kort sträcka får jag inte för mina föräldrar för ifall det händer något så är det inte bra om hästen har sadel mm på sig.

Det här med skaderisk:

TRansportskydd: Min herre har lyckats trampa på vänster sidas skydd med höger ben (dvs motstående ben) och således inte 'fått upp' det vänstra. Det som hände var att han kämpade på tills skyddet trasades sönder nertill, sen var det bra. Jag vänjer mina hästar att INTE få spunk om saker 'hänger och slänger' runt benen, typ linda som gått upp eller skydd på trekvart. Men det där är en av anledningarna att jag är OTROLIGT petig med passformen på transportskydd och hellre åker utan (även med broddad häst!) än med skydd som inte har perfekt passform.

Täcken med X-gjordar: Har man någon gång sett dem fastna i täcket vet man att täckena går sönder. Jag har mycket hellre X-gjordar än ingen gjord eller bara enkel. För jag vill inte täcket ska börja glida, vilket är lättare med enkel gjord. Fastna i täcket/gjordarna kan de bara vid urlastning så under färd är jag inte rädd för det om inte täcket börjar snurra. Således passform även där, och helst X-gjordar.

SADEL - jag åkte sadlat förr, utan mellanvägg och lugn häst. Gick jättebra. Tills en dag då hästen lyckades FASTNA med sadeln i någonting (Bomfästen eller ngt, jjag har fortfarande inte räknat ut VAD det var) och helt sonika förstörde sadeln. Hästen brydde sig inte och blev varken rädd eller skadad men min PLÅNBOK brydde sig rejält om att köpa en ny sadel. Så sedan den dagen kör jag dem aldrig sadlade, även om jag gärna skulel vilja. Men för DYRT att ersätta en sadel. Och jag vill inte riskera ha den skarapad etc heller.

Så de KAN fastna trots skydd (sadelöverdrag eller täcke) på sadeln, men fråga min inte HUR de lyckas. Min teori var att hon när hon backade ut backade för nära väggen, drog i sadeln i (de rundade, mjuka men ändå) bomfästena och fortsatte backa ändå så sadeln med kraft/våld drogs emot dem. Jämför med att trycka ner en boll i en fyrkantig öppning, endera måste bollen böjas ihop eller så skavs kanterna av och bollen är inte rund längre.

beauspirit skrev:
Nej men tänk då om det en dag sker en olycka och ni välter med transporten. då ska man kunna få ut hästen så smidigt som möjligt, det kan ju handla om liv och död. sitter det då en sadel på hästens rygg så är det inte direkt bra.
även om hästen står still i transporten och är hur lugn som helst måste man vara beredd på att OM det händer något...

jag skulle tycka det vore asskönt att ha hästen färdigsadlad med allt på när vi åker till ridhuset 5 min bort på vintern, och det är 10 minus ute och kallt att stå och klä på hästen sakerna. men även om det är en sådan kort sträcka får jag inte för mina föräldrar för ifall det händer något så är det inte bra om hästen har sadel mm på sig.

Det spelar faktiskt ingen roll om hästen har sadel på sig eller ej om man välter släpet. Om släpet vält har man tre alternativ:

Hästen lyckas ta sig på benen i det omkullvälta släpet och lyckas traggla sig ut själv. Det finns varken mer eller mindre för sadeln att fastna i än om den står upprätt.

Eller så måste hästen hjälpas ur transporten, endera om det går att med räddningstjänstens hjälp dra ut hästen liggande eller (tredje alternativet) så får räddningstjänsten såga upp transporten för att få ut hästen (t ex såga sönder taket). När man börjar såga i en transport med häst i brukar man i alla fall det går få ut veterinär till platsen för att inte riskera att hästen drabbas av panik, och sadeln påverkar inte där heller.

Sedan, när det gått åt skogen så brukar hästarna vara otroligt lugna faktiskt, så inga större problem att sträcka sig så att man kan släppa sadelgjorden.

MEN, sadeln kommer med största sannolikhet garanterat gå åt helvete och vara ett minne blott, men för hästens del är det ingen större skillnad faktiskt. Ibland kan den vara till HJÄLP med, om den sitter där den ska kan den användas att knuffa på/dra i för att flytta hästen.

Men jag rek ändå inte sadel vid transportering.

Vilka sträckor jag än åker har jag på honom transportskydd eller så lindar jag hans ben. Är det kallt/risk för regn/risdk för att han kommer svettas jättemycket var vi kommer vara tar jag med fleecetäcke för säkerhetsskull.

När jag kör min foderhäst har han oftast ett tunt bomulstäcke, högra transportskydd, svanspadd och lädergrimma med fårskinn på nos och nacke.

Alexandra_W skrev:
TRansportskydd: Jag vänjer mina hästar att INTE få spunk om saker 'hänger och slänger' runt benen, typ linda som gått upp eller skydd på trekvart. Men det där är en av anledningarna att jag är OTROLIGT petig med passformen på transportskydd och hellre åker utan (även med broddad häst!) än med skydd som inte har perfekt passform.
Min häst är också van vid att ha saker hängande här och där. Tar ur broddarna. Jag brukade ha transportskydd på min förra häst och i början med nuvarande. Nuvarande blev som vår gamla katt med koppel på - paralyserad när han fick på sig skydden. Han var inte rädd utan tyckte bara att det var obekvämt. Eftersom han står lugnt så slipper han skydden. Men, visst 100 % säker kan man aldrig vara ändå. Å andra sidan har jag sett hästar som har skadat sig trots transportskydd, så det är inte heller 100 % säkert.

Täcken med X-gjordar: Har man någon gång sett dem fastna i täcket vet man att täckena går sönder. Jag har mycket hellre X-gjordar än ingen gjord eller bara enkel. För jag vill inte täcket ska börja glida, vilket är lättare med enkel gjord. Fastna i täcket/gjordarna kan de bara vid urlastning så under färd är jag inte rädd för det om inte täcket börjar snurra. Således passform även där, och helst X-gjordar.
Min häst fastnade inte med täcket. Det som hände var att täcket med bra passform trots det hamnade på sniskan. Ena kryssgjorden hamnade bak vid snorren d v s där man sätter bockgjorden på en rodeohäst. Det uppskattade kusen naturligtvis inte utan hoppade jämfota i släpet för att försöka bli av med eländet, vilket medförde att släpet började kränga. Som jag skrev förut - det var inte roligt att åka i sicksack över E22:an i 70 km/h (var inte uppe i marschfart ännu). Som väl var hände det på en raksträcka med breda vägrenar så mötande såg oss i tid och kunde väja.

SADEL - Så de KAN fastna trots skydd (sadelöverdrag eller täcke) på sadeln, men fråga min inte HUR de lyckas.
Jovisst, nog kan det hända sånt som man inte tror ska kunna hända. Jag transporterar t ex inte med westernsadeln på eftersom stigbyglarna hänger ned på den och kan dänga i väggarna och att risken för att fastna blir större då. Så jag är inte 100 % kamikazepilot, bara nästan. :smirk:

Transporterade hästen en kortare sträcka igår (30 min) o hon hade då på sig höga tjocka transportskydd och lädergrimma med nos o nackludd.

Inget täcke såhär på sommaren.

Var dyblöt när vi kom fram.

Jag har lädergrimma, höga transportskydd o svanslinda ibland.. Täcke använder jag om det är kyligt ute men skulle annars aldrig få för mig att slänga på henne ett täcke......

Jag tror knappast att det är nån som använder alla de där grejerna som du läste om i boken....det blir bara för mycket :crazy:

Hälsningar Malin

Lädergrimma och transportskydd. Täcke efter väder.

Transportskydd - höga och tjocka
Lädergrimma
Lindad svans
Täcke beronde på väderlek, på sommarn naken om inte flugorna är för ihärdiga, då är det på med ett nättäcke.

Ärligt talat så har jag aldrig prövat svansskydd. Det är nog bekvämligare än linda då det bara är att knäppa fast det runt... Lindan måste du ju linda å linda å vika upp lite tagel å så för att lindan inte ska åka ner.
Så vill du ha det snabbaste alternativet är nog svansskyddet det du ska ha ;)

Täcke vid behov, idag inget täcke och överluckan nere.
Lädergrimma, ev nosludd. Transportskydd fram (bakskydden stör honom) och svansskydd. Mer behövs inte.

Liknande trådar

Utrustning Ponnyn har inte varit ute och åkt några längre sträckor vintertid, men nu kommer hon att åka mer och jag har börjar fundera på vad hon... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 544
Senast: lil-sis
·
Utrustning Ska hämta min nya häst första veckan i januari och det lär ju vara rätt kallt då. Är ju ett tag kvar men jag gillar att planera i tid ;)...
Svar
14
· Visningar
1 292
Senast: _Peplis_
·
Utrustning Min häst har ovanan att stå och luta rumpan mot bakdörren när han transporteras vilket innebär att svansen blir helt masakrerad...
Svar
6
· Visningar
2 283
Senast: Undret
·
P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6... 2
Svar
32
· Visningar
3 141
Senast: Graendal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Valp 2024