Sv: Utrustning vid transportering?
Det här med skaderisk:
TRansportskydd: Min herre har lyckats trampa på vänster sidas skydd med höger ben (dvs motstående ben) och således inte 'fått upp' det vänstra. Det som hände var att han kämpade på tills skyddet trasades sönder nertill, sen var det bra. Jag vänjer mina hästar att INTE få spunk om saker 'hänger och slänger' runt benen, typ linda som gått upp eller skydd på trekvart. Men det där är en av anledningarna att jag är OTROLIGT petig med passformen på transportskydd och hellre åker utan (även med broddad häst!) än med skydd som inte har perfekt passform.
Täcken med X-gjordar: Har man någon gång sett dem fastna i täcket vet man att täckena går sönder. Jag har mycket hellre X-gjordar än ingen gjord eller bara enkel. För jag vill inte täcket ska börja glida, vilket är lättare med enkel gjord. Fastna i täcket/gjordarna kan de bara vid urlastning så under färd är jag inte rädd för det om inte täcket börjar snurra. Således passform även där, och helst X-gjordar.
SADEL - jag åkte sadlat förr, utan mellanvägg och lugn häst. Gick jättebra. Tills en dag då hästen lyckades FASTNA med sadeln i någonting (Bomfästen eller ngt, jjag har fortfarande inte räknat ut VAD det var) och helt sonika förstörde sadeln. Hästen brydde sig inte och blev varken rädd eller skadad men min PLÅNBOK brydde sig rejält om att köpa en ny sadel. Så sedan den dagen kör jag dem aldrig sadlade, även om jag gärna skulel vilja. Men för DYRT att ersätta en sadel. Och jag vill inte riskera ha den skarapad etc heller.
Så de KAN fastna trots skydd (sadelöverdrag eller täcke) på sadeln, men fråga min inte HUR de lyckas. Min teori var att hon när hon backade ut backade för nära väggen, drog i sadeln i (de rundade, mjuka men ändå) bomfästena och fortsatte backa ändå så sadeln med kraft/våld drogs emot dem. Jämför med att trycka ner en boll i en fyrkantig öppning, endera måste bollen böjas ihop eller så skavs kanterna av och bollen är inte rund längre.