Vad har ni på hästen vid transport?

Ponnyn har inte varit ute och åkt några längre sträckor vintertid, men nu kommer hon att åka mer och jag har börjar fundera på vad hon ska ha på sig.
Täcke efter väder och boots runt om är självklarheter, likaså lädergrimma. Men bör jag sätta på skydd också?
Hon är broddad runt om, van att åka men lite trampig i början och när vi stannat om hon inte får gå ur direkt. Transportskydd går bort.
Kvar är då lindor eller någon form av benskydd, eller förstås barbent. Hur brukar ni göra?

Sommartid åker hon i bara boots.

Min är oskodd så åker vanligtvis inte med skydd, ev typ catagos dressyrskydd + boots! aldrig skydd bak pga hästen ogillar det. Samt ett ulltäcke från Rambo -deras grå randiga NM. :) Är det riktigt jäkla kallt åker hennes utetäcke från HW Rhino på utanpå.
 
Mina har det täcke de hade på sig samt den grimma som är i användning för tillfället. Nu eventuellt skydd på frambenen då två är broddade fram (skruvar inte i och ur brodd).

Ibland undrar jag hur alla travhästar med sex rejäla isbroddar på varje hov klarar sig helskinnade i transporterna när det finns folk som tydligen skruvar i och ur broddar för transporteringens skull...
 
Tack för alla svar!

Ibland undrar jag hur alla travhästar med sex rejäla isbroddar på varje hov klarar sig helskinnade i transporterna när det finns folk som tydligen skruvar i och ur broddar för transporteringens skull...

Alla hästar är ju olika, men många travare är ju extremt resvana så jag antar att de står väldigt stilla och ordentligt i transporten :)
Och bara för att vissa anser att deras hästar åker bäst obroddade, betyder ju inte att det är en sanning för alla hästar.
 
Ja, men även om de inte åker riktigt bra så brukar man inte skruva ur broddarna. Däremot har en del rejäla underlägg och lindor nerifrån och upp så satt säga :) Jag tänker mig att det är ett enormt arbete att skruva i och ur broddarna för varje transportfärd.

Finns det alltså de som tycker att hästarna åker sämre med broddar?
 
Min åker oftast i de skydd han ska ha vid träningen. Ibland blir det lindad fram, men alltid naken bak. Täcke efter väder o sen en grimma.

Står lugnt och fint Blir bara irriterad av bakskydd:p
 
Täcke efter temperatur och de skydd de ska ridas med. Stoet brukar även ha boots bak under vintern (brodd)
Lädergrimma har vi också.
 
Lädergrimma, täcke efter väder, och de stora hästarna åker med höga transportskydd samt svansskydd runt om. Shettisarna har jag inte hittat varken transportskydd eller svansskydd till, vilket är enda anledningen till att dom åker utan.
Fölen och unghästarna dock brukar åka helt utan skydd och oftast utan täcke de första gångerna dom åker släp, även nya hästar jag hämtar om dom inte är vana vid all "packning" sen innan.
 
Min gamla tävlingsponny åkte med transportskydd och fleecetäcke. Min nuvarande har hittills antingen åkt "naken" (hon har lädergrimma i transporten), eller med de skydd jag hade tänkt rida med. Hon är oskodd och därav givetvis heller inte broddad. Har alltid stått väldigt lugnt i transporten (vi har haft videoövervakning av henne, så vi har sett henne hela tiden), hade det varit en oroligare häst hade jag nog lindat benen på henne. Hon har dessutom åkt längre sträckor endast sommartid, och därmed inte behövt ha täcke på sig.
 
Hej!

Nuvarande häst åker med lädergrimma med ludd över naken och höga transportskydd.
Förra hästen med lädergrimma, höga transportskydd, svansskydd (så hon hade nån svans kvar när vi kom fram) och luva över öronen- hade hon inte den ville hon inte gå på släpet...

Jag brukar inte skruva ur broddarna, mest för att häst inte är broddad om det inte är halt och är det halt vill jag definitivt att hon ska ha halkskydd även på väg i och ur släpet.

/Lavinia
 
Lädergrimma, ev. boots fram nu under vintern, men helst inte då hon står som mest stilla om hon inte har något på benen. Ylletäcke på om det är kallt.
 
unghästen är oskodd och inte van att ha något på benen, så han åker i grimma, halsring och ev. täcke. Halsringen för att han visat tendens att hoppa över bommen.
Tanthästen åker i lindor och boots. lindar från hov och upp ovanför framknäna. Bak lindar jag från hov och upp till hasen, men har vaddstycken som går upp över hasen (typ som höga transportskydd.). Grimma och så ett täcke efter säsong, sommartid inget täcke.
 
Min åker i lädergrimma med ludd, täcke efter väder, BoT fram och boots bak. Står som en ängel, men då han gärna vill gå både på & av trasporten från sidan så händer det att han halkar till ibland, därav skydden. Är han broddad åker det på boots även fram samt strykkappor bak.
 
Täcke efter väder, benskydd om jag ska rida annars nakna ben. Samma om de är fullbroddade. Funkar bra med mina ponnier men med halvbloden jag haft innan har jag haft höga transportskydd så länge det inte varit för varmt.
 
Lånar tråden lite.

Vad för täcken använder ni när det är kallt?
Har alltid haft helklippt häst och alltid haft ridhus hemma, så har aldrig behövt lasta för att träna. Hon hade alltid tjockt stalltäcke när hon åkte i kyla och behövde aldrig åka transport efter träning i kyla.

Nu har jag en oklippt unghäst som blir varm och ibland svettig på träning, o jag måste lasta för att komma till ridhus. Det är ingen lång bit, men vill ju inte att hon ska bli kall. Än så länge har det räckt med ett tjockare fleecetäcke, men hur gör jag bäst när det blir riktigt kallt?
Ull är väl att föredra, men räcker det när det är riktigt kallt? Ulltäcke under stalltäcke? Bara stalltäcke?
Kände att detta var ett helt nytt problem för mig, så frågar här..
 
Lånar tråden lite.

Vad för täcken använder ni när det är kallt?
Har alltid haft helklippt häst och alltid haft ridhus hemma, så har aldrig behövt lasta för att träna. Hon hade alltid tjockt stalltäcke när hon åkte i kyla och behövde aldrig åka transport efter träning i kyla.

Nu har jag en oklippt unghäst som blir varm och ibland svettig på träning, o jag måste lasta för att komma till ridhus. Det är ingen lång bit, men vill ju inte att hon ska bli kall. Än så länge har det räckt med ett tjockare fleecetäcke, men hur gör jag bäst när det blir riktigt kallt?
Ull är väl att föredra, men räcker det när det är riktigt kallt? Ulltäcke under stalltäcke? Bara stalltäcke?
Kände att detta var ett helt nytt problem för mig, så frågar här..

Det blir ju oftast ganska varmt i en transport, och att bli överhettad i transporten är inte alls bra för hästarna. Eller ja, att bli överhettad någon gång alls är förstås inte bra.

Så eftersom din häst är oklippt tror jag att det räcker med ett ulltäcke. Speciellt om det som du säger inte är någon lång bit att åka, då borde det absolut räcka.

Min dam är helklippt men börjar bli långhårig igen. Än så länge, när det är som kallast ett par minusgrader, åker hon med fleecetäcke bara. När det blir ordentligt kallt och/eller hon blir nyklippt, får hon förmodligen ha ett kraftigare ulltäcke eller ett lite tunnare stalltäcke på sig.
 
Mina åker alltid utan skydd, broddad som obroddad. Fleece eller ylletäcke på vintern beroende på hur kallt det är. På somrarna åker de nakna eller med tunt bomullstäcke om det inte är så varmt.
 
Täcke efter temperatur.

Lädergrimma.

Ska jag åka inom stan har jag ridskydden på + boots. Samma sak sommartid om det är varmt. I annat fall har jag transportskydd + boots.
Min häst åker stadigt men jag villa ändå ha skydd på oavsett.

Det som inte hör till hästen men alltid finns i en stolsficka i bilen är en vass morakniv. Jäkligt bra att ha och jäkligt opraktiskt att ha i sadelkammaren i transporten när den behövs...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag åker iofs sällan och då oftast under snöfria årstiderna. Men jag har trots ett fint lager av transportskydd, svansskydd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 791
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som...
2
Svar
22
· Visningar
4 792
Senast: nullo-modo
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 703
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 000
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp