Utrustning vid transportering?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 3 279
Sv: Utrustning vid transportering?

Jag har en häst som står stilla o snällt i transporten..och som för tillfället åker transport 2ggr/vecka.

Hon har haft på sig låga transportskydd sen i november och nu för en vecka införskaffade jag höga transportskydd som hon inte riktigt accepterar. Hon accepterar framskydden ganska bra så för tillfället åker hon med höga fram och låga bak. Ska vänja henne vid höga bak också.

Sen lädergrimma med nosludd i fårskinn

Inget täcke oftast dit eftersom det är varmt nu, men fleecetäcke på hemvägen eftersom hästen då är svettig. Tjockare täcken vintertid, oftast då stalltäcket.

Svansskydd vid längre resor men nu när hon bara åker till o från träning, vilket är ca 10 mins bilväg så skippar jag svansskyddet.

har lädergrimma. Har visserligen nosludd på ponnyns grimma, men mest för snyggt och den stora har ludd vid nos och nacke p.g.a. skav från förra stället.

Sen har de transportskydd, inga speciella direkt. En ren förbrukningsvara i våran familj och vi skulle vara totalt panka om vi köpte de dyraste hela tiden. Sen efter en olycka i vintras har jag alltid boots på (hade boots på vid olyckan också, men åker nu inte utan).

Sist har jag täcke efter väder. Tunt "andas" täcke vid varmt, fleecetäcke och tjocka vintertäcken på vintern. Och när det är mitt i mellan något annat passande täcke. Transporterar aldrig utan täcke. Vet inte riktigt varför, men något jag fått för mig i alla fall. Skulle de hitta något att fastna i så gör de det och jag vill hellre att det fastnar i täcket än i hästen. Jag kanske i nojig, men men.

Hästen kan skada sig i transporten ev. fastna vid lastning/urlastning
Bekvämligheten är väl inte den högsta med sadel på ryggen i transport.
Sadeln kan skavas mot väggarna...

vet många som har sadeln på hästen i transporten, men det är inget jag skulle vilja, då föredrar jag att sadla på en kall regnig och mörk stallplan....

Har alltid lädergrimma, höga transportskydd och boots på min häst vid transport. Vintertid har han ylletäcke på sig sommartid åker han naken.

Jag har transportskydd och lädergrimma på min. Täcke beroende på väderlek. Nu på sommaren har jag aldrig täcke.

oj.. :o så mkt skulle jag inte sätta på min häst så här års iaf..
men men! när jag åker med min ponny har jag (såklart) grimma med ludd (nos och nacke) men mest för att det är snyggt! rejäla transportskydd. täcke beroende på väder. är det jättevarmt (typ 20 grader och varmare) åker han utan täcke.
vinter - tjockt termo täcke (inne eller ute, riktigt kallt båda)
vår/höst - beror ju lite på temperaturen men ett tunt termo eller ett sammets täcke el. liknande!
tycker det är viktigt att hästen inte blir för svettig när man åker. då det tar så mkt energi..

Vimzis skrev:
Hästen kan skada sig i transporten ev. fastna vid lastning/urlastning
Bekvämligheten är väl inte den högsta med sadel på ryggen i transport.
Sadeln kan skavas mot väggarna...

vet många som har sadeln på hästen i transporten, men det är inget jag skulle vilja, då föredrar jag att sadla på en kall regnig och mörk stallplan....
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Hur kan hästen skada sig i transporten pga sadeln?

Finns inget hästen kan fastna i med sadeln, såvitt jag kan bedöma. Dessutom har jag sadelskydd eller täcke ovanpå, så risken för att fastna med t ex stigbyglarna blir ännu mindre.

Hästen är inte särskilt stor, åker brett och står normalt sett mitt i spiltan, så risken för att sadeln ska skavas är liten av den anledningen också. Och om det, mot förmodan, skulle bli så ändå, får jag väl skylla mig själv om jag får repor på sadeln.

När det gäller hästens bekvämlighet så handlar det om en resa på ca 20 min så jag har svårt att tänka mig att hästen, som är van att ha sadel och ryttare 2-3 h i sträck regelbundet, skulle fara illa av det vid transportering. Det brukar märkas på kusen när han inte uppskattar något. Han går in och ut ur transporten lika fint oavsett sadel eller ej. Han står stilla i släpet oavsett sadel eller inte. Med andra ord tror jag inte att han besväras av den.

Jag kör i rejäl lädergrimma och grimskaft. Inga skydd.

Vissa hästar kör jag helt påklädda (träns under grimman) då vi kör korta bitar till träning (10 minuters körning).

Senast ändrad:

Jag tror att man inte skall ha på dem för mycket täcken. Dels för att det blir för varmt och för att de kan fastna med dem.
Min häst åker utan täcke på sommaren och med tunt täcke på vintern. Hon är oskodd så jag har inga skydd på benen. Lädergrimma.

*Grimma (oftast med ludd, eftersom de ser så mysigt ut :p )
*Täcke beroende på temperatur, på sommarn inget täcke
*Transportskydd
*svanslinda (när jag åker långt)

Hade en häst som i början av transportturen trampade till lite på sitt ena bakbensskydd. Vi märkte det inte utan åkte vidare o han stampade endel i svängarna, men det var inget allvarligt och han var en typisk häst som kunde stå och leka med vadsomhelst, så vi brydde oss inte om det.. men efter ett tag blev det värre, så vi stannade.. vi möts av en totalt genomsvett häst, som står med ryggen lutad mot mellanväggen och bena mot ytterväggen och trampar och trampar.. då ena transportskyddet åkt ner så stod han på det med andra hoven och fick inte upp den hov som skyddet kasat på så han fick panik! Vi lyckades få ut honom ur släpen, och han stod på 3 ben... jag var säker på att det 4:e benet var av... men då han stått och trampat och dragit så i skyddet så hade kardborren dragits åt så hårt att den knappt gick att få upp!! Vi var påväg till veterinären av andra anledningar med hästen o kom fram till att vi måste ju få in honom i släpen igen, vi hade ju 3 mil hem och X mil till vet... sagt och gjort, UTAN skydd försöker vi lasta och lille hästen går rakt in igen! Med mellanväggen åt sidan försökte vi försiktigt köra och han stod som ett ljus (som han alltid gjort förr). så nu åker jag UTAN skydd på hästar som står still i släpen, gör dom inte det så är jag MYCKET noga med att skydden sitter bra och inte glider! Boots kan vara bra om dom trampar runt lite.

När jag transporterar så har hästen höga transportskydd fram och bak. Linda på svansen och lädergrimma.
Är det kallt eller kyligt åker den med täcke, tjockleken beror på hur kallt det är, men är det varmt så står den utan.

Okej, då förstår jag :)
Min häst skulle nog fastna i allt som kunde tänkas sticka ut (sadeln skulle väl hänga på baklemmen när vi skulle lasta ur :D , och skava sadeln sönder och samman innan vi var framme... :p

Finns din häst att köpa på postorder? Den låter ju perfekt! ;) :banana:

Är linda bättre än svanskydd? Jag har alltid funderat på det då svanskydden kan kosta ett par hundralappar och en vanlig linda lite drygt 30-40 kr (elastisk styckvis)

Nån undrada vad mössan var till för, jag kände en häst som åkte med speciell hjälm på sig då han slog upp huvudet i taket jämt.. :p

*knapplån*

Vanliga nylongrimman och transportskydd har våra islänningar. Efter träning stall- eller svettäcke om så behövs och då pga svett för frysa har jag svårt att tänka mig att de gör (det blir varmt därinne!).

Åker som kortast ca 5 minuter till ridhuset, som längst har det blivit ca 30 mil enkel resa hittills.

Tyvärr. Hästar som min (och min förra) är sällsynta, men tanken har slagit mig att börja producera sådana. :D Verkar finnas en marknad för det... Fast ibland kan han vara väldigt billig. Skämt åsido, kusen är vid 5 års ålder redan en mycket rutinerad resenär och en dröm att resa med (peppar, peppar). Jag är livrädd för att jag eller någon annan ska klanta till det så att han blir förstörd, så det var med viss tvekan latmasken testade det där med sadel på i transporten.

:banana: Om du börjar producera tar jag hem ett helt parti! :banana:

Finns nog fler som kan tänka sig köpa ett par styckenn
Vilka färger kommer hästen i? :D ;)

Å en blivande kund. :) Än så länge finns det bara ljusbrun och brunskimmel att välja mellan. Tyvärr är de slutsålda. Brunskimmeln är redan tingad av ägaren till den ljusbrune, men jag kan sätta upp dig på väntelista. :D

Ljusbrunt blir bra, du har inte någon lite häftigare färg, typ rosa med glittrig man eller grönskimrande?
Man vill ju sticka ut liiite ;)

Vimzis skrev:
Är linda bättre än svanskydd? Jag har alltid funderat på det då svanskydden kan kosta ett par hundralappar och en vanlig linda lite drygt 30-40 kr (elastisk styckvis)

Nån undrada vad mössan var till för, jag kände en häst som åkte med speciell hjälm på sig då han slog upp huvudet i taket jämt.. :p

Det är väl egentligen upp till var och en att bestämma, men använd inte en elastisk då hästen har massa blodkärl i svansroten, så att det inte blir stopp... Men en fleece eller stum linda brukar gå bra!

Liknande trådar

Utrustning Ponnyn har inte varit ute och åkt några längre sträckor vintertid, men nu kommer hon att åka mer och jag har börjar fundera på vad hon... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 544
Senast: lil-sis
·
Utrustning Ska hämta min nya häst första veckan i januari och det lär ju vara rätt kallt då. Är ju ett tag kvar men jag gillar att planera i tid ;)...
Svar
14
· Visningar
1 292
Senast: _Peplis_
·
Utrustning Min häst har ovanan att stå och luta rumpan mot bakdörren när han transporteras vilket innebär att svansen blir helt masakrerad...
Svar
6
· Visningar
2 283
Senast: Undret
·
P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6... 2
Svar
32
· Visningar
3 141
Senast: Graendal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat