Utrustning vid transportering?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 3 279
M

Matilda_o_Bonita

Bara en liten fråga:
Hur mycket har ni på er häst när ni transporterar den? Har läst en del hästböcker där det står att man ska ha svettäcke, tjockare täcke över, någon form av "hjälm" som man fäster i grimman, tjocka transportskydd och boots, en massa olika muffar på grimman och lindad svans. I mina öron låter det som att hästen kommer ha svettats ihjäl innan man är framme. Vad har ni på era hästar, både när ni åker långta och korta sträckor?

Sv: Utrustning vid transportering?

Det låter som en märklig bok du läst :D

Hade jag haft en normalt lättlastad häst hade hon haft transportskydd och lindad svans. Nu har jag inte det, utan hon stegrar sig och kastar sig rätt mycket innan vi får in henne i transporten och hon har förstört alla transportskydd hon haft på sig! Så istället lindar jag hennes ben och har boots på. På vintern har hon ylletäcke eftersom ylle håller värmen oavsett om det är torrt eller blött. Sommartid skulle det inte falla mig in att sätta täcke på hästen!

Jag har också läst i Ridsport att hästar mår bäst vid transport om de varken har täcke eller skydd på.

Jag hr aldrig åkt någon lång resa med min isis. Den längsta var på drygt 2,5 mil enkel resa.
På sommaren har hon bara transportskydd på sig.
På våren hade hon sitt regntäcke som hon hade i hagen med, efter ridpasset bytte jag till svettäcke som hon sedan fick ha kvar under regntäcket (som andas) på hemresan.

Oskodd häst som är lugn att lasta på/av och åker lugnt:
Grimma, svansskydd (mina kliar svansen mot baklämmen annars). Det är 'grunden', sen beror det ju på vädret. Är det varmt åker de inte i annat, är det kyligt ute åker de i tunt fleecetäcke, är det kallt åker de i tjockare fleece med hals och är det svinkallt ute åker de i thermotäcke.

Skodd häst som är lugn att lasta/lasta av och åker bra åker i endera hellånga transportskydd eller i rejäla heltäckande benskydd samt boots. Täcke, svansskydd och grimma enligt ovan.

Broddad häst åker med rejäla transportskydd.

Hästar som krånglar eller blir upprörda vid något moment av transporteringen och riskerar att skada sig åker med erforderliga skydd.

Men som exempel - unghästen åker till klinik mitt i vintern. Lilla luckan stängd. Åkte 'naken' (grimma och svansskydd). Hon är van att gå otäckad, och det blir betydligt varmare än man tror i transporten när man stänger luckan.

Valacken åkte till hoppträning igår kväll, tio grader ute och blåste rejält, han åker med öppen lucka. Han åkte i tunt fleecetäcke både dit och hem (varm och svettig hem).

På sommaren: Transportskydd, Grimma, Svansskydd (om det behövs), nättäcke om vi åker med överluckan öppen annars inget.

På vintern: Samma fast lagom tjockt täcke för att hästen inte ska frysa eller bli för varm...

Åker minst en gång i veckan nu på sommaren, oftast flera. Jag har alltid höga kraftiga Mark Todd-transportskydd. Nu på sommaren har jag tunt svetttäcke, Horseware Cooler eller helt utan täcke. På vintern har jag oftast tjockt täcke, ute eller innetäcke spelar inte så stor roll. Tycker att det är viktigt att hästen inte blir för varm, då blir den lättere stressad upplever jag.

Har aldrig sett någon transportmössa? :confused:

Det låter välldigt varmt tycker jag... Det är rätt mycket större risk att hästen dör av värmeslag än att den fryser ihjäl, och i transporten blir det mycket varmt, även om det är kyligt ute!!

Jag sätter på transportskydd och grimma när shettisen transporteras och är det många minusgrader på vintern får han a thermostalltäcke också. Och han når ändå inte bak till bommen så nåt svansskydd är inte aktuellt för han.

fleecetäcke och lindad med boots.
dock åkte nya hästen utan någonting hit :)

Har en svårlastad häst så ordentligt tjocka transportskydd eller lindade ben med boots. Inget täcke varma dagar. Ett tunt fleecetäcke vid kallare väder, ett tjockt termotäcke vid riktigt kalla dagar.

Har också lagt märke till detta främst i engelska hästböcker (tryckta i england, både på svenska och engelska)

Själv har jag grimma och transportskydd ev. täcke (olika tjockt beroende på årstid)

mina har inget täcke om de är varmt
är dom svettiga kabn dom få ett svett täcke
är de lite kylig har dom ett termotäcke och svett täcke under om dom är svettiga och är de ännu kallare får dom mer

dom har höga transport skydd
boots om dom är broddade
läder grimma
och så lindar jag svansen

Till betet (visserligen bara väldigt kort bit ca 6 km) så åkte hon i sin vanliga vardagsgrimma, en lädergrimma utan skydd osv. det gick väldigt bra. Hon och hästkompisen var väldigt snälla och lugna, var andra gången som min häst åkte transport nu i Sverige och första gången för hennes hästkompis som också bara åkte i grimma.

Men normaltsett så skulle jag väll vara lite mer noggrann då. Vid träning osv. skulle hon få åka i transportskydd runt om alt. dressyrskydd + boots på fram (hon är endast skodd fram) eller lindor runt om + boots fram. Lädergrimmman, nu vid den här årstiden skulle hon få åka 'naken' eller i möjligen ett bomullstäcke eller ofodrat regntäcke om det skulle regna den dagen. Annars täcke efter säsong så att säga.. Skulle även ha på svanskydd om jag skulle åka mer en kanske en mil..

som det är nu;
tjocka mark todd skydd
svettäcke
lädergrimma

vinter/höst/vår är det andra täcken, allt efter väderlek

Min häst har:
alltid transportskydd

täcke beror på årstid o väder:
sommar - svettäcke
vår & höst - ylletäcke
milda vinterdagar - tunt termotäcke
kall vinter - tjockt termotäcke (ev fleece m hög hals under om hon ridits o ska åka hem)

Låter väldigt varmt så här års. Min häst har lädergrimma och grimskaft, i övrigt inget så här års. Om vi ska till träning eller ridhus (1-2 mil) när det inte är täckessäsong åker han med sadel och senskydd (om hoppning) på. Utan sadel hem, ev. kombitäcke. (3/4-dels bom så spiltan blir bredare --> sadeln skaver ej mot väggen.) Täckessäsong = fleecetäcke på, sadel eller ej beror på vart vi ska. Jag har hittills inte klippt honom så tjockt täcke behövs ej.

Aldrig täcke med kryssgjordar i transporten. (Törs inte ha resårgjord heller.) Misstaget med kryssgjordar gjorde jag med min förra häst. Täcket hade han haft många gånger och det passade bra. Trots det lyckades täcket hamna på sniskan och ena gjorden blev en bockgjord. Rodeo i 70 på E22 var inte kul. Efter den resan blev hästen bredåkare och det tog ett bra tag innan han åkte lugnt och fint igen.

Nu när jag ska hämta hem min nya kuse (i augusti/september) blir det höga transportskydd, ev tunt svettäcke (beror på hur kallt det är, men troligen inte) samt lädergrimma (om jag hittar nån fin).

Så gärna så... Jag tycker att det är praktiskt. Slipper stå ute på en mörk, kall, blåsig och regnig stallplan längre än absolut nödvändigt t ex. Vilka nackdelar hittar du?

*lånar*

Transportskydd, täcke vid behov dvs. om det är kallt/blåser/är svettig, svanslinda, lädergrimma.

På lånehästarna hade vi sadel om man skulle rida på en gång, men på ponnyn har vi bara senskydd ifall att han ska hoppa.

Liknande trådar

Utrustning Ponnyn har inte varit ute och åkt några längre sträckor vintertid, men nu kommer hon att åka mer och jag har börjar fundera på vad hon... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 544
Senast: lil-sis
·
Utrustning Ska hämta min nya häst första veckan i januari och det lär ju vara rätt kallt då. Är ju ett tag kvar men jag gillar att planera i tid ;)...
Svar
14
· Visningar
1 292
Senast: _Peplis_
·
Utrustning Min häst har ovanan att stå och luta rumpan mot bakdörren när han transporteras vilket innebär att svansen blir helt masakrerad...
Svar
6
· Visningar
2 283
Senast: Undret
·
P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6... 2
Svar
32
· Visningar
3 141
Senast: Graendal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat