Utrustning till cob-storlek

T

thyrniròs

Hur fasiken gör ni med små hästar?

1. Pad. Har en sadel som är kortad och endast är 50 cm, de paddar jag sett är runt 80--90 och alldeles för långa....

2. Träns, finns ju nästan bara i strl full - vet ni om de kan passa ändå, eller finns det mindre storlekar?

Eller måste man sy allt själv?

Sv: Utrustning till cob-storlek

Många paddar går att korta av. Vad det gäller träns så är många w-träns quarterstorlek på och därmed lite mindre än fullstl. Sen är det lättare att göra fler hål på westerntränsen eftersom dom tex inte har nosgrimma som blir för stor och på många träns sitter varje del för sig :laugh: Ex käkremmen är oftast en lång rem som inte sitter helt fast i övriga tränset och går därmed att korta precis hur mycket som helst, om du förstår vad jag menar :D

Tack i efterhand för ditt svar.

Men nu ger jag snart upp!

har fortfarande inte hittat någon bra pad till min kortisrygg - köpte en som var 26'' - den är precis lagom lång, men problematiskt nog så är islandshästar bredare än ponnys, så den är för smal över ryggen *SUCK*.

Har tyvärr inte sett någon pad som jag tror mig kunna korta av...

vad har ni andra med små hästar under sadeln?

Jag har en fjord/islandkorsning = bred som ett hus och kort. Hade enorma problem att hitta en bra sadel!
Jag kör två varianter; antingen en för lång pad som passar på alla andra håll, ger dock lite pälsskav baktill (inget som stör hästen). På sista tiden har jag skaffat ett fårskinn från IKEA som tillsammans med ihopvikt arméfilt blir perfekt under sadeln! Då kan jag både reglera längd och använda fårskinnet som en slags build-up.
Det finns bilder i min gnälliga sadeltråd :D

Jag har ett arabiskt fullblod som har rak kort rygg.
I sadel har hon 16,5 med vidbom.

Finns massor med COB storlekar till träns, mitt sto har cob storlek i träns och passar super!
Alla träns brukar finnas i cob:)

hej - ja jag såg i din tråd - kanske ska fundera på ett sådant skinn! Får också problem med skav baktill med paddar som är för långa :crazy: Undrar om de finns i svart tro?

ja - träns har jag hittat. Fick modifiera lite och ta bort käkrem (för kort, islandshästar har väääldigt runda ganascher), och fixa pannbandet, men nu sitter det som en smäck.

vad har du för typ av pad?

hej - ja jag såg i din tråd - kanske ska fundera på ett sådant skinn! Får också problem med skav baktill med paddar som är för långa :crazy: Undrar om de finns i svart tro?

Jag har sett dem i svart oxå och jag har fårskinnet med pälssidan under padden på min Isl.häst, blir inga skav på så sätt utav padden, dessutom absorberar fårskinnet svett bättre och det blir lite mer tryckfördelning iom luften i pälsen.

Alla westernträns jag köpt till honom har passat lika bra på honom som till min Paint

Vad gäller pad så köper du en ull/filtpad som du klipper av till lagom längd.

fast jag har kikat på det där - alla paddar jag sett är sydda på olika sätt och med läderförstärkningar osv som gör att jag inte riktigt lyckas lista ut hur jag skulle lyckas med det:o kanske jag som har dålig fantasi bara (och ingen symaskin..)

Ingen mer som har förslag på

pad som går att klippa till kortare själv? Det är jättesvårt att se via nätet på olika modeller hur de egentligen är sydda/gjorda....

eller någon som vet om det finns en pad i full bredd men endast 26'' lång?

Kan du inte köpa en sån där underläggspad i ull? De brukar ju inte ha några läderförstärkningar påsydda och man kan man klippa av dem utan att de repar upp sig skulle jag tro. De är väl oftast lite tunnare, så du kanske får ha två eller lägga ngt annat ovanpå. En sån här menar jag:
diamond_wool_felt.jpg

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar