Utrustning på tävling i dressyren?

Snovit11

Trådstartare
Hej! :)
Jag har försökt läsa TR och klura ut svaren på mina frågor men det står inget om det jag undrar över :( Så jag frågar er som kanske själva tävlar dressyr på lite högre nivå ;)
Schabraken i dressyren, måste de vara helt vita eller det går med någon färgad kant på de eller de kanske kan i någon diskret färg typ grå eller cremé färgad? :)
Har också för mig att någon har sagt att ridstövlarna måste vara helt svarta utan något annat färgat på. Går det att ha ett par ridstövlar som är typ svarta med kanske vit snörning eller liknande? :) Eller är det så att de måste vara helt svarta? ;)

Sv: Utrustning på tävling i dressyren?

Det står ingenstans att schabrak måste vara vitt, endast vilket material det får vara alltså väljer du färg själv. Sedan att vitt är snyggast och väldigt stilrent är ju en annan sak.

På ridstövlar står det valfri färg, de måste inte alls vara svarta. Vad gäller shortchaps så ska de vara enfärgade och jag kan tänka mig att det önskas på ridstövlar också.

Okej :) Så då går det inte om ridstövlarna har typ vita kanter eller något sådant?

Med tanke på att man får tävla i tretorn stövlar så behöver de varken vara svarta, enfärgade eller helt i läder :)
Schabraket får ha vilken färg du vill.

Ryttarens utrustning
Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Riddräkt består av
ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage.
Vit slips eller vit plastrong får användas.

Vid inbjudnings- lokal- och regional tävling får ridstövlar bytas ut mot jodphursskor
och stövelskaft eller enfärgade shortshaps utan fransar.

Sadling
Sadeln skall vara av engelsk typ (se bild), försedd med stigläder,
stigbyglar och sadelgjord. Vojlock av tyg, läder eller skinn
och dämpande mellanlägg är tillåtet.
Mellanlägg får placeras
mellan sadel och vojlock eller under vojlock. Dämpande sitsinlägg
för ryttare är ej tillåtet. Förgjord, sadelgjordstunnel och
säkerhetshandtag är tillåtet.

ur TR dressyr

Det står ju att man får ha mellanlägg mellan sadel och vojlock ELLER under vojlock. Betyder det att man inte får ha både och? Tex renskinn mot hästen och padd mellan vojlock och sadel? Om man nu skulle vilja ha det.

Nej, det står var det får placeras. Alltså två alternativ. Inte "ska placeras mellan sadel och schabrak eller mellan schabrak och häst".
Det är för mig en språklig skillnad. Särskilt eftersom det inte står i bestämd form. (Mellanlägget.)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 489
Senast: Fiorano
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 571
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 050
Senast: Madalitso
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
11 892
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023