Utrustning när handikappat barn ska "åka"

N

nässla

En väns dotter är handikappad, hon är sen i utvecklingen både fysiskt och mentalt. Tex. så har hon (3½ år) svårt att sitta rätt upp utan stöd.
Hennes läkare vill att hon ska få rida, eller mer åka häst, men ridskolorna häromkring har lagt ner allt som heter handikappridning. Dock har ju jag en gudasnäll häst som verkligen älskar barn, så tanken är att hon ska få prova åka på min häst litegrann.
Funderingen vi har är dock, vad ska hon sitta på? Min 17" flatbacksadel känns på tok för stor för en så liten rumpa. Flickan är smal och lite känslig så hon skulle nog behöva nåt mjukare att sitta på...
Funderade lite på att bara ha en fårskinnsvojlock med gjord, men man vill ju att hon ska kunna hålla i sig i nåt också (även om mamman kommer att hålla i henne).
Hjälp?

Sv: Utrustning när handikappat barn ska "åka"

Hej

Jag har jobbat med handikappade i alla åldrar som har gått på terapiridning och det bästa har varit att sitta barbacka på en vojlock eller dylikt samt en gjord med något att hålla i.
Lycka till!

Det finns ju sånna där fårskinnsdynor att fästa på sadeln, sådana man brukar ha på vintern för att värma rumpan, de är ju mjuka. Sen kanske du kan låta henne hålla i manen på hästen eller i framvalvet på sadeln.

Funderade lite på att bara ha en fårskinnsvojlock med gjord, men man vill ju att hon ska kunna hålla i sig i nåt också
En däckelbåge?
Kolla efter gamla lokselar. Dom brukar säljas för en spottstyver, och i det här fallet behöver du ju inte tänka på, att dom ska hålla för några större krafter heller.

LIA

En idé kan vara att sitta med henne barbacka, gärna då med någon enklare voltigegjord så att man kan hålla i sig.

Vet att jag satt med en del handikappade barn som ännu inte var helt stabila. Då hade jag filt + gjord med små handtag. som jag höll i, då barnet inte alltid kom ihåg att hålla i sig.

Det var smart, så långt hade jag inte tänkt! Mamman har ju själv ridit så hon borde kunna sitta med, själv vill jag nog helst hålla i hästen (känns tryggast så).
Annars blir det nog sadel med rumpvärmare (smart!) plus ett handtag att hålla i, för hålla om framvalvet blir nog för svårt och manen är på tok för långt bort...

Det funkade faktsikt jättebra. Ju stadigare barnen blev ju mer kunde man göra sen. Jag red utan ledare och både travade och galopperade med en liten kille framför mig. Han var så glad att han skrattde så han knappt kunde hålla sig upprätt :)

En voltigegjord kanske? Det hade vi till ett barn och det fungerade väldigt bra.

vet ej om ni hittar något användbart/passande och billigt på HI's Fritidsförteckning för ridning nedan

http://www.hi.se/Fritid/group.asp?gr=83

man kan ju alltid klicka och se vad de har, och så fråga läkaren om hur man kan göra för att få det gratis i bästa fall :-) man kan ju alltid hoppas

jag tycker de är bra på HI, man kan som tillverkare lämna in produkter som blir testade för Bra Hjälpmedel, det är iof upp till tillverkaren/agenturen/grossisten - men bra om man vill vara *marknadsvänlig*

lycka till!

som kuriosa, utöver mig själv och tillknycklad då, är min yngsta brorson autistisk. Nu är han bara 4 år, och han kanske skall bli lite större innan jag tar med honom på ens ett litet kort hästbesök. Men det skulle vara roligt, om han blev glad av det, alltså tyckte det var kul. Jag håller fortfarande på dock att enbart lära mig "honom" så att säga och hitta ett sätt att kommunicera med honom som funkar för han och mig. Men det är roligt att kunna göra någon annan glad och se dem skratta.

Jag har låtit mina barn rida sen de var pyttesmå och det första jag kommer at tänka på är att låta barnet rida sittandes framför en vuxen. Då känner ungen sig trygg och får det stöd den behöver. Min äldste son är autistisk och har väldigt dålig kroppsuppfattning och ridningen har hjälpt honom mkt.
Jag har ridit ut med honom (på världens snällaste islandshäst) och så har jag haft honom framför mig och för att uppmuntra hans dåliga kroppsuppfattning så har jag "låtit" honom falla åt sidan med visst stöd från mig ändå tills hans kropp själv börjat visa intresse av att reda upp situationen.
I början tog det flera minuter innan hans hjärna akopplade att han hade fallit 2 dm åt vänster med med mkt tålamod så började hans kropp reagera snabbare och snabbare och nu är han riktigt balanserad.
Jag upplever att han har haft mkt nytta av att rida.
Jag är dock väldigt rädd att han ska tröttna så han får inet rida så ofta.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 581
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 247
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar