Utrustning inför inkörning

Sv: Utrustning inför inkörning

Men det är ju värst vad du har gjort mycket! Konstigt att du inte vet vad draglinor är eller hur en "riktig" sele ser ut. Det handlar nämligen inte om att din sele är från Hööks, utan det är modellen på selen som är fel.

Det som är relevant är ju inte vilken sele som är billigast eller dyrast, utan vilken som är bäst, vilken som är funktionsduglig och vilken som inte överhuvudtaget borde användas. Man kan säkert göra fynd bara man är tillräckligt duktig att skilja en bra sele från en dålig. på samma sätt kan man råka ut för att göra en dålig affär och få lägga ut alldeles för mycket pengar på en skitsele om man inte har kunskaperna. Kan själv inte påstå att jag är så duktig på selar, men jag kan skilja det sämsta från det bästa, och när det handlar om mellanklassen som jag av ekonomiska själ får hålla mig till så tar jag hjälp av kunniga människor omkring mig.

Jag köpte en beg travsele/remsele till mina småttingar. Det är en rejäl däckel, selunderlägg ingick och sen är det ju en himla massa remmar! Jag har hållt på med ponnytrav för många år sedan och känner mig hemma med den utrustningen men man kan lära sig att sela på rätt med någon dags träning! Fördelen med travgrejer är att det är riktigt bra läder, bra däckel med järn, ringarna sitter i rätt position, dvs ganska högt.
Sen är det ju många remmar som används som en extra säkerhet, det är möjligt att man skulle kunna utesluta en del men jag har ring, skakelrem, kort brösta OCH en rem som jag inte har använt förr men den ingick i selen så nu har jag den med!:D Den sitter över däckelringarna och bara ner under magen och ska sitta ganska löst.

Jag kör med en vanlig, lätt rockard coh är inte ute o kör i terräng eller väldigt kuperad mark så vi klarar oss utmärkt UTAN baksele och draglinor:eek:.

Så mitt tips; satsa begagnat och trav så slipper du skitläder och skitselar!

Ja som jag sa så har ajg glömt en del på dessa 6 år...

Så du menar att en sele från hööks INTE passar någon häst??

Hmmm du är rolig du...

:rofl:

Sa jag det eller? Var i mitt inlägg skrev jag att en sele från Hööks inte passar någon? Det är andra gången du anklagar mig för att skriva något jag aldrig skrivit.

utan vilken som är bäst

Men det där är ju en smaksak.. den för 1000 kronor kan ju vara bäst PÅ just sin häst.

Sen visst ävlar man på elitnivå i körning ska amn nog ha ett läder som är bra sen får det lädret vara dyrt eller billigt man är ute efter ett speciellt LÄDER och inte pris då=)

Men vi som hobbykör där duger det billiga utan problem....

Ser inge anledning att köpa en sele för 10 tusen för att köra lite på en grusväg!

Tittar bara på...:eek: .. du är för mkt... bli skådis....

Lägger ner snacket med dig.. blir bara arg.. baj baj!

När det gäller vissa skitelar så tycker jag inte att det är en smaksak som avgör om de är bra eller inte. De passar helt enkelt inte bra på någon häst. sen så har det inte så mycket med kvalitén på lädret som gör att en skitsele är dålig, utan det är själva utförandet på dem.

Det är väl inget svårt att sela på ett spann om man nu vet hur en enbetssele ska sitta???:idea:

Men det kanske inte handlar om hur mycket selen kostar, är den fel utformad så är det inget att ha... Som jag ser nu att Hilly har svarat, men jag svarade så nånannastans igår...

Många av dina kommentarer är för att vi var ett antal personer som "svarade fel i en tråd du hade". MÅNGA var det som inte svarade att ponnyn var söt...

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara fråga, är det selen din häst har på sig i bildtråden på gnägg du tänkt använda när du kör honom? I så fall borde du för hästens bästa skaffa en annan sele.
Den selen blir aldrig bra, det kvittar hur många fyrspann du selat på.

Men, jag hittar ingen sele för 1600kr :confused:
Den billigaste är för 1650 i shetland och ska man ha den i cob kostar den 1100 spänn till!!! Hur nu det kan gå ihop sig, ponny kostar bara 200kr extra..

Ja, 1650:- kostar den jag tipsade om i storlek shetland. Gazzan har shettisar.

Jag skulle satsa på att hitta en bra, billig, begagnad sele till inkörningen. Du vill ju inte köpa nånting halvbra som det är större chans att det går sönder under körningen och allt blir pannkaka och hästen din aldrig mer kan gå framför vagn... Det är det ju inte värt. Finns mycket begagnat att få tag i!

Lycka till! Russ är underbara körhästar, har haft en egen till bruks, precision och dressyrkörning! Alltiallo! =)

Jag köpte en bättre begangnad sele och den har hållt hela tiden. Jag tycker nog att det är bra att köpa lite billigare, men ändå med bra kvalitet om det skulle hända nåt.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 575
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 478
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar