Utrustning för långritt

Karamell

Trådstartare
Så var det dags att börja planera sommarens äventyr :banana:
3 dagar till fjälls m underbara hästen min :D
Behöver tips på allt! Utrustning o packlista till både mig o hästen. Sadelväskor måste införskaffas till dressyrsadel, inte lätt att välja! Vad bör man tänka på? All vår packning ska med i sadelväskorna så lättviktssovsäck står på inköpslistan.
Ridrock har jag dock är den inte testad i hällregn ännu, behövs regnbyxor?
Har ni några tips så in med dem bara :D

La tråden här men är osäker på vart den borde vara eftersom det är utrusting till både mig & hästen det handlar om :)

Har aldrig varit iväg på långtur men
MC tält kan nog vara bra, väger inget och man får typ plats med en person :p. Brukar följa med en jätte smal uppblåsbar madrass som blir till mindre än ett a4 papper i hopvikt.
Hade sen också valt ridkjol och regnjacka istället för rock, tar mindre plats ner packat.
Eftersom det ska vara så lätt som möjligt och bara tre dagar så hade jag bara haft med rena underkläder för ombyte, sparar man ngt kilo :).
Bra skor så att man kan både gå ngn km och rida i dem.

Sen så finns det ju mycket torr och pulver mat man kan ha med. Väger mindre också.

Angående sadel väska så finns det både som man har bakom sadeln och framför. Kan vara smidigt att ha både och så att man kan ha det lite mer utspritt över hästen.

Åh, vad roligt med äventyr! Vart gör du av hästen när du inte rider?[/QUOTE}

Det blir hage på nätterna. & uppbundet dagtid.

Upptäckte igår att mina sköna ridbyxor skavde som fasiken när de blev blöta av hästsvett :down: Så det måste jag oxå fixa till. Vettiga ridbyxor! Var så säker på att de var bra men när strumpan rymde så AJ. Inte riskera det på långtur:D

Det blir hage på nätterna. & uppbundet dagtid.

Upptäckte igår att mina sköna ridbyxor skavde som fasiken när de blev blöta av hästsvett :down: Så det måste jag oxå fixa till. Vettiga ridbyxor! Var så säker på att de var bra men när strumpan rymde så AJ. Inte riskera det på långtur:D
Är nog smidigt med distans ridbyxor. Dvs tights eller cykelbyxor. Så att du kan promenera några km utan att få skav av det heller :)

Vilket roligt äventyr! Det jag spontant kommer att tänka på är myggmedel. :p Har en packningslista för vandring hemma, men detta är vad jag kommer på just nu:

Bra strumpor, själv gillar jag tå-strumpor av funktionsmaterial + en ytterstrumpa av ull när jag vandrar, men det är kanske overkill om du ska rida mycket.

Jag brukar ha med torkad mat som man bara behöver tillsätta kokande vatten till. Även nudlar med kryddor är lätt mat som mättar bra. Nötter, torkad frukt, müsli-bars till mellanmål.

En vattenpåse med slang, så man inte behöver kränga av sig ryggsäcken varje gång man är törstig.

Stormkök + någon sorts vattentät förvaring för tändstickor.

Bra kängor, men även nån sorts sandal eller foppatoffel om du behöver vada nånstans.

Uppblåsbart liggunderlag, lättviktssovsäck, uppblåsbar kudde.

Min packning brukar väga 15 kg för en veckas vandring, exkl tält och stormkök som sambon bär. Hans packning brukar väga 18 kg. Inte riktigt samma för 3 dagar till fjälls, men kanske ger ett hum om rimlig vikt i alla fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Ska på ett tredagars meeting under sommaren och ta med mig både min häst och ponny. Det är mitt första meeting så vill nu veta ALLT. 1...
Svar
4
· Visningar
7 371
Senast: Unafraid
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka