Utrotning av myrbo

Animal_friend

Trådstartare
Jag lade in en tråd i höstas om att vi hade myrbo i vårat träd. Då myrorna gick i ide så åtgärdade vi inte det på något sätt men nu har myrorna börjat komma igång. Förutom att vi har myrbo i ett träd har vi ett myrbo ca 20 m ifrån huset och ett annat ca 30 m ifrån huset och alla är skogsmyror, som såklart älskar att vara i vår trädgård! Vi använder myrr just nu men hjälper inte särskilt mycket, som det även står på förpackningen.. känns bara som om de blir fler och fler istället.. och myrr har inte så stor verkan mot just dessa myror. Tips någon? :-)

Sv: Utrotning av myrbo

Vi har också haft problem med myror, försökte till och ned ta över huset:meh: vi ringde ut anticimex. Mannen som kom ut sprutade nåt över myrstacken sen har myrorna hållet sej borta i ett par tre år. Nu är asen tillbaka igen.. Men vi ska ta bort trädet de gör stacken runt och gräva där (ska bli parkering) så då antar jag att problemet löser sej.

Jag har fått tips någon gång att hälla kokande vatten över/i myrstacken. Dom ska tydligen inte överleva det :-) och sen dränka stacken i myrr för att ta resten :-)

Det finns en sorts myrr som ser ut som rosa strössel. Man häller det vid ingångshålen i stacken. De tror att det är ägg och tar ner dem.

Jag kombinerade detta med puder-myrr som jag strödde över stigen mot huset.

Det var ingen stor stack men eftersom den stod ett par meter från huset ville jag ha bort den helt. Stacken är övergiven nu, så det funkade.

Jag hade myror som tyckte att mina blomkrukor var perfekta att göra bo av. När jag tillslut fick slut på jord tog jag av gödseljorden och satte blommorna i. Det lämnade de ifred.
Numera blandar jag gödseljord i alla krukor så slipper jag myrorna.

Jag har fått tips någon gång att hälla kokande vatten över/i myrstacken. Dom ska tydligen inte överleva det :-) och sen dränka stacken i myrr för att ta resten :-)

Jo, jag har läst det. Ska se om myrorna dör nu när jag har satt på myrr igen.. får väll testa något annat då :-/

Det finns en sorts myrr som ser ut som rosa strössel. Man häller det vid ingångshålen i stacken. De tror att det är ägg och tar ner dem.

Jag kombinerade detta med puder-myrr som jag strödde över stigen mot huset.

Det var ingen stor stack men eftersom den stod ett par meter från huset ville jag ha bort den helt. Stacken är övergiven nu, så det funkade.

Håller med om dessa, helt outstanding! Vi hade fått myror i en av stockarna i stugan, INTE bra!!! Köpte det här strösslet o la ut, och tre dagar senare- inte en rörelse!! =)

Håller med om dessa, helt outstanding! Vi hade fått myror i en av stockarna i stugan, INTE bra!!! Köpte det här strösslet o la ut, och tre dagar senare- inte en rörelse!! =)

Vi lade ut giftet för flera dagar sedan och har lagt ut fler än en gång men det har inte skett någon förändring.. :-/

Vi lade ut giftet för flera dagar sedan och har lagt ut fler än en gång men det har inte skett någon förändring.. :-/

För mig var det skillnad om jag verkligen la strösselkorn vid deras ingångshål eller strödde över hela stacken. Det var bättre att koncentrera lite till hålen.

Hörde av en som brukar veta det mesta, att till vintern tar man en metallstång och kör ner mitt i stacken. Den leder ner kylan i boet och det tar död på de flesta myrorna.

Har inte provat det själv, men funderar på att göra det till vintern i vår stora stack.

Hörde av en som brukar veta det mesta, att till vintern tar man en metallstång och kör ner mitt i stacken. Den leder ner kylan i boet och det tar död på de flesta myrorna.

Har inte provat det själv, men funderar på att göra det till vintern i vår stora stack.

Även jag har läst detta men vill gärna få bort de nu eftersom man kan inte ens gå i trädgården barfota och man ser inte direkt fram emot sommarn :-/ Man vill ju kunna ligga i trädgården osv! :-)

Anticimex?

Det ingår väl i hemförsäkringen med? Min mamma hade ute dom för några år sedan och tog bort flera getingbon

Vi har samma problem. En stor myrstack som fått växa på sig i flera år innan vi köpte huset (för snart 3 år sen nu). Sedan första sommaren har vi fört kamp mot dem. De kommer inte in i huset, mer än i enstaka fall, men de bits och finns i större delen av trädgården.

Känns som vi har provat det mesta och de flesta medel på marknaden.

Anticimex går inte via hemförsäkringen i vårt fall då de inte är inne i huset och fanns där redan när vi köpte stället (dock såg vi det inte då för trädgården var så igenvuxen).

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 719
Senast: Calmiche
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?