Utomlands jobb

C

Cronis

Nu har jag fått chansen :banana:
Äntligen har den kommit till mig, men vad ska jag tänka på?

Ett pass, naturligtvis
Försäkring
Bra avtal med arb.givaren

och kläder å tandborste naturligtvis.
Men mer?

Sv: Utomlands jobb

Fr.o.m vecka 27, och fram till september
ledare, samt instruktör på ett ridläger
Estland

men inget är 110% bestämt ännu

Hittade detta ang jobba utomlands

Om du har varit heltids arbetslös i minst fyra veckor här i Sverige har du rätt att ta med dig din A-kassa och under tre månader söka jobb i ett EU eller EES land nyligen skrevs också ett hängavtal med Schweiz.

I de flesta EU länderna gäller samma A-kasse system som i Sverige. Dvs. när du har fått en anställning och börjat betala skatt så hamnar du automatiskt i det landets A-kasse system. Undantagen är Finland och Danmark.

Om du ska gå med i det nya landets fackförbund beror lite på hur lång tid du ska jobba, vilket land det är och i vilken bransch du ska jobba.

Arbetsvillkoren kan du kolla med nätverket Eures. T.ex. finns inte OB tillägg utomlands däremot övertidsersättning.

Kräv att få ett anställningsavtal! Där ska arbetsuppgiften, arbetstiden, lönen och vad arbetsgivaren betalar in i skatt stå inskrivet.

Om arbetsgivaren står för övriga kostnader som t.ex.bostaden, ska det också stå svart på vitt i avtalet.

Socialförsäkringen i Sverige gäller genom en blankett ( E 111) från Försäkringskassan. Då omfattas du av svenska regler från utresan från Sverige tills att du får ett jobb utomlands. I och med att du får ett jobb gäller samma socialförsäkringsvillkor för dig som för alla andra i det landet.

Innan du åker iväg bör du teckna en förläng reseförsäkring. Oftast har du en reseförsäkring i din hemförsäkring, men den gäller bara i 45 dagar.

Spara också alla lönebesked, skattekort och andra papper du får tills du kommer hem så att du kan visa att du jobbat och betalat skatt utomlands

Sv: Hittade detta ang jobba utomlands

Om du har varit heltids arbetslös i minst fyra veckor här i Sverige har du rätt att ta med dig din A-kassa och under tre månader söka jobb i ett EU eller EES land nyligen skrevs också ett hängavtal med Schweiz.
Jag har varit arb.lös mycket länge här i sverige.
Detta jobb är en tillfällig anställning under 1-3 månader, kommer jag att få stämpla samtidigt?

Telefonnummer till din bank i Sverige, sa du kan sparra eventuellt kreditkort om du blir bestulen.
Dessutom ar det bra att ha bra mediciner med sej fran Sverige, sa du vet vad du tar om det skulle behovas, tex varktabletter, hostmedicin, salvor, mm. Eftersom du kommer att jobba i ett aktivt jobb skulle jag ocksa se till att jag fick en stelkrampsspruta i mej innan jag akte, om det var lange sedan sist. Om du har nagon storre allergi (tex pencillin) skulle jag aven ha det nedskrivet pa det spraket de pratar dit du ska, ifall du skulle vara med om en olycka och vara medvetslos nar du kommer till sjukhuset.
Se aven till att det finns namn och telefonnummer till dina anhoriga pa samma lapp.

Estland ar ju inget u-land, sa det mesta gar att kopa dar om du skulle glomma nagonting - men kom ihag att man alltid rider bast i sin egen hjalm, sa glom inte den!

Jag tolkar det så att: du får åka utomlands och söka arbete samtidigt som du får stämpla. Alltså som att åka runt i Sverige och söka jobb...Men har du redan ett jobb du ska åka till får du naturligtvis inte stämpla samtidigt.

ramonarunds skrev:
Telefonnummer till din bank i Sverige, sa du kan sparra eventuellt kreditkort om du blir bestulen.
Dessutom ar det bra att ha bra mediciner med sej fran Sverige, sa du vet vad du tar om det skulle behovas, tex varktabletter, hostmedicin, salvor, mm. Eftersom du kommer att jobba i ett aktivt jobb skulle jag ocksa se till att jag fick en stelkrampsspruta i mej innan jag akte, om det var lange sedan sist. Om du har nagon storre allergi (tex pencillin) skulle jag aven ha det nedskrivet pa det spraket de pratar dit du ska, ifall du skulle vara med om en olycka och vara medvetslos nar du kommer till sjukhuset.
Se aven till att det finns namn och telefonnummer till dina anhoriga pa samma lapp.

Estland ar ju inget u-land, sa det mesta gar att kopa dar om du skulle glomma nagonting - men kom ihag att man alltid rider bast i sin egen hjalm, sa glom inte den!

Jag har ju epilepsi, så min medicin åker jag aldrig utan! Sen har jag ett sådant halsband, där den loggan finns, så om det skulle hända något så ser man det på en gång, det står "spilepsi" på baksidan av hänget sas.
Sen har jag tänk på just det du skriver, värktabletter och salvor, för det kanske är svårt att få tag i det, trots att man inte åker så långt hemifrån.
Hjälm är en självklarhet, likaså tamponger :o :D
Och tandborsten

Mynta2 skrev:
Jag tolkar det så att: du får åka utomlands och söka arbete samtidigt som du får stämpla. Alltså som att åka runt i Sverige och söka jobb...Men har du redan ett jobb du ska åka till får du naturligtvis inte stämpla samtidigt.

Då stämplar man som "arbete" på kassa korten asså?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 619
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama