Utmaning....

C

Colombia_Girl

Nu har jag en utmaning till alla duktiga foderstatsfixare. Jag behöver hjälp med foderstaten till två hästar. :love:
Grejen är den att det ska vara så billigt som möjligt. :D

Häst nummer 1

Sto, Svenskt halvblod, kropp och temprament som ett fullblod. Dock lite för tjock just nu. Har nyligen varit konvalicent men är under igångsättning. Havre är inget som hon kan/ska äta. Hon är HET :crazy: ..... Hon väger väl ung. 550-600kg. Har ett energi behov på ca 65MJ?
Foder som finns att använda (ingår i hyran) är Korn (hel), Kli, Betfor och hösilage. Hösilaget är på frigivan. Hon petar väl i sig si så där en 15-17kg hösilage per dag. Och av dessa 15-17kg så får hon 5kg inne till natten. Inget kraftfoder just nu.

Häst nummer två

Valack. Ardennerkorsning. väger mellan 850-1000Kg
Rids som de flesta hästar på hobby nivå. har ett energibehov på ca 102?
Foder som finns att använda (ingår i hyran) är Korn (hel), Kli, Havre, Betfor och hösilage. Hösilaget är på frigivan. Han petar väl i sig si så där en 15-17kg hösilage per dag. Och av dessa 15-17kg så får han 5kg inne till natten.

Hösilage analysen:
7,5Mj
13Smrp :eek:
Har tyvärr inga P, Ca, Mg siffror men förra årets hösilage var
7,5MJ
30Smrp
Ca 3,1
P 1,3
Mg 0,8

Snacka om utmaning va! Tusen tack för all hjälp och alla tips på foderstater... :love: :love: :idea:
 
Sv: Utmaning....

inte kul hösilage du har... Det har en kvot på 1,73 (smrp/MJ => 13/7.5 = 1.73). Vad du måste göra är att för varje kg hösilage du ger tillföra tillräckligt med g smrp så att du kommer upp i en kvot på 6. Dvs, för varej MJ du ger skall du ge 48 g smrp. Så för varje kg av ditt hösilage ger du hästen 7.5 MJ energi men bara 13 g smrp, medans det för 7.5 MJ energi behövs 45 g smrp för att hästen skall må bra och inte ta av sina muskelreserver.

Du kommer alltså att behöva begränsa hösilagegivan och ge rejält med tillskott till istället. Korn, havre, betfor innehåller inte tillräckligt mycket protein, du bör nog även titta på lusern, krafft protein och soja för att få ihop det här.
 
Sv: Utmaning....

Vad är det för ts-halt på silaget?

Står hästarna på halm som de äter av?

mvh Jessica
 
Sv: Utmaning....

Hur har du fått fram MJ-behov på 65 resp 102???

15 kg silage ger ju 113 MJ så då borde de vara i rejält överhull vid det är laget.

mvh Jessica
 
Sv: Utmaning....

Nej hästarna står inte på nått halm.
Vet inte riktigt vilken Ts halt hösilaget har men runt 70-75% ganska torrt.
65 och 102 siffrorna har jag fått fram med hjälp av en formel som Fragansia har hjälpt mej med så det borde stämma. Japp som jag skrev i tråden tidigare så är mitt sto en TJOCKis Men det har hon varit sedan betet :)
 
Sv: Utmaning....

Jag litar inte alls på formler. Om hästarna har gått på 113 MJ hittills och varit fina i hullet, så kommer de antagligen magra av, speciellt den som ska sänkas till 65 MJ.

Prova istället med att sänka henne etappvis först till ca 100 Mj och sedan till 90 osv.

Stoet

Förslag 1

9 kg silage
1 kg lucernhack
2 kg Nya Krafft Groov
400 gr soja

MJ 101
Smrp/MJ 6,24

Förslag 2

9 kg silage
1 kg lucernhack
750 gr Krafft Pluss Grön
450 gr soja

MJ 90
Smrp/MJ 6,17

Valack

Prova förslag 1 till stoet och se om det funkar.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en islandshäst på åtta år som jag tycker börjar bli lite åt det tunnare hållet. Nu är det kanske ingen panik eftersom de snart...
Svar
2
· Visningar
981
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 977
Senast: fleur
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Hur skulle ni göra om hästen har en uträknad foderstat som bör passa, men hästen har börjat gå ner i vikt. När min häst vilade fick...
2
Svar
20
· Visningar
2 956
Senast: Songbird
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp