Utmaning: Passivitet/ensamhetsträning med extremstörning.

Migo

Trådstartare
Efter några månader har jag insett att jag inte kommer få sambon att lära sina hundar uppföra sig som folk(;)), utan det blir upp till mig att lära mina hundar stå ut med yl/stresspellarna vi delar hem med.

Husse har fyra hundar som används uteslutande till dragträning. Jag har fått dem att varva ner så pass i vardagen att de är lugna och tysta i hundgården, men så fort husse (= skojiga saker) kommer/gör något med dem så låter de som en halv kennel. Om man tar ut någon av dem och lämnar de andra så ylar de kvarvarande. Han upplever själv inte att det är något problem och anser att det är normalt beteende. Tre av dem bor ute dygnet runt, den fjärde sover inne på nätterna. Hundhuset är våningen under vår bostad, mycket lyhört.

Jag har tre hundar, förvisso stresskänsliga men så länge hans hundar är tysta och/eller jag är hemma så är mina lugnet själva och märks knappt inomhus. Jag lämnar inte någon av mina hemma om jag vet att han kommer gå ut med delar av sin grupp, eftersom jag vet att mina då tar efter ylandet/stressen. Jag går heller inte på promenader tillsammans med hans hundar, eftersom ffa två av dem de hoppar och far i kopplet och låter som brandlarm hela promenaderna. Vi har tom slutat dragträna ihop eftersom hans spann spinner igång mina hundar till okontaktbarhet...

Idag försökte vi ta en promenad tillsammans med varsin hund, jag med Boss lös och ambitionen att göra lite kontaktövningar och annat stillsamt på promenad, och han med samojed som drog däck. Så fort vi är närmare varandra än 5 meter så kastar sig samojeden över Boss och fäller honom med draglinan, så innan vi ens kom till brevlådorna gav jag upp och gick hem med min då låga och ganska ömma hund. Husse hinner/kan inte reagera i tid för att hindra sin hund från att fara rakt över min (som gick "fot").

Nu har jag gnällt klart och återkommer till utmaningen: Hur ska jag kunna jobba mina hundar stabila nog att kunna ligga kvar hemma trots ylande?
Kunna vara passiva och trygga när vi spänner på draglinorna trots att hans vrålar runt som de gör?

Är det att jobba en hund i taget med störning som gäller? Är det ens möjligt att få hundarna stabila nog att inte dras med i ett flockyl?

Husse och jag har lite olika syn på vad osm är en glad/stressad/övertaggad hund, och vad man får göra för att få tillbaka kontaktbarheten. Jag får alltså inte rya åt hans hundar och han tycker att jag är taskig mot mina som inte låter dem gå upp i tokstress. Det är inte alltid lätt att leva ihop och dela huvudintresse men inte grundfilosofi;)

Senast ändrad:
Sv: Utmaning: Passivitet/ensamhetsträning med extremstörning.

Mina barn o dina barn o våra barn... Skaffa en gemensam vovve. :D

Inte lätt, det förstår jag.

Jag skulle bli knäpp. Har inga bra förslag, men beundrar din förlåtande inställning.

Jag säger spontant Nej. Jag tror inte du kan få dina hundar att inte reagera negativt på en sådan stress som draghundarna verkar uppvisa. Särskilt när dina hundar är unga och inte "vet något annat", om du förstår. Dom har vuxit upp med stressen hos dom andra hundarna.

Mitt förslag är att uppfostra både husse och hans hundar ;)

Senast ändrad:

Jag skulle bli knäpp.

Jag blir knäpp. Och försöker inspirera med träningstips och visa på framgång (de har ju tex slutat okynnesskälla i hundgården sen jag kom in i bilden), men han verkar hårt inskolad i draghundsvärldens hundsyn...

Men tycker ine han att tysta hundar är trevligare än gapande sådana? Och att det vore trevligt att kunna ta en promenad ihop? Du får jobba med postiv betingning på sambon tror jag.

Men tycker ine han att tysta hundar är trevligare än gapande sådana? Och att det vore trevligt att kunna ta en promenad ihop? Du får jobba med postiv betingning på sambon tror jag.

Jag tror oxå att det är rätt väg att gå... Det är väldigt svårt att lära sina egna hundar att inte hamna under en bulldozer. ;)

Jag är inte avundsjuk :crazy: Jag insåg ganska snart när vi (jag) skaffade lillen att det är betydligt mycket enklare att uppfostra en hund trots att han är en omplacering med massor av tråkigheter i bagaget än vad det är att uppfostra en människa. Min gammelman var ju "klar" med sin uppfostran när min sambo kom in i bilden så jag insåg inte hur dåligt inflytande sambon faktiskt har på djuren. Min gammelman tydde sig ju enbart till mig och var bara min hund och brydde sig inte nämnvärt om sambon medans min lille älskar sin husse och gärna är med honom när han är hemma för av honom får man ju en massa godis i tid och otid och man får göra en massa saker som man inte får för matte :meh:
Mina hundar har t.ex aldrig någonsin fått sitta och glo när man äter medans detta är något som sambon tycker är roligt och mysigt och uppmuntrar :arghh: Han har lyckats lära lillen att om man sätter sig framför en människa och piper så får man godis :eek: Trots att jag förklarar att han ju inte kan förstärka negativt och oönskat beteende med godis så fortsätter han...

Jag har tyvärr inga bra råd. Det enda är att förklara varenda gång varför du väljer att göra si eller så och vad konsekvenserna blir av hans handlande.

Ps. Jag älskar min sambo iallafall :love: Ds.

kl

Åh jag känner igen det där med att skola sambo. Mitt problem är dock att mina två beter sig som as när han är ute och går själv med dem. En granne kom fram till mig för några veckor sedan och såg livrädd ut när hon och hennes hund skulle gå förbi Grima. Jag frågade vad problemet var (Grima skiter helt i andra hundar när jag är ute) och hon berättade att hon gjort utfall mot hennes hund vilket hade skrämt den (en lh collie som för övrigt är rädd för typ allt). Jag såg ut som O_o:crazy: och gick hem och hörde med husse. Jodå, då kom det fram att "Hon brukar ju göra utfall". Jag blev rätt paff då det är ett beteende jag inte alls känner till att hon håller på med sådana dumheter. Frågan är hur det ska lösas, husse är inte alls sugen på att träna lydnad så nu har han fått en boll i handen att ta ut med hundarna som han kan veva med när de får möte (funkar bra).

Något annat tips?

Migo, ditt fall låter dock värre. Jag tror på att skola husse eller komma på något sätt att helt separera hundarna. Ljudisolera ett rum där de kan vara ensamma?

Haha, här finns det inte på kartan att sambon skulle rasta mina hundar. Han har försökt ha med sig bröderna ut på en snabbis i skogshagen, vilket slutade i total kaos. Ska man ha en hörv unga BCs lösa måste man ha förutseende, annars hinner de halvvägs till Norge innan man hinner säga "får".

Tyvärr bor vi ganska trångt i en etta, så ljudisolerade rum är ganska svårt. I dagsläget sätter jag mina i bilen när jag tex ska ut och rida, då ligger de och sover trots att sambon kör iväg med sina.

Egentligen tror jag inte att han är hundintresserad, men han är för blödig för att göra sig av med sina...

Helt plötsligt minns jag varför det var så skönt att vara särbos:crazy::eek:

(och jag älskar verkligen min sambo, det är inte det som är problemet.)

Men har du pratat med honom om hur du upplever det och hur det känns för dig? Förklarat att hans hundar kanske inte behöver vara stencoola och lugna men att en liten sänkning av stressnivån vore att föredra? Du har säkert pratat med honom, men kanske behöver du sätta ner foten ordentligt om det ska hända något? Ska dina fixa störningen av den stressnivån som hans hundar har så krävs det mycket träning tror jag, enskilt precis som du skrev i början. Promenaden du tog upp i första inlägget, jag hade blivit galen! Sådär dålig koll på sina hundar så att det går ut över mina, nä då hade jag sagt ifrån ordentligt.

Egentligen tror jag inte att han är hundintresserad, men han är för blödig för att göra sig av med sina...

Det här får mig att slå avigt om det stämmer, är det rättvist mot hundarna att vara blödig och samtidigt inte intresserad?? Det låter ju ändå som hundarna får jobba med drag, men under den stressnivån som du beskriver så kan det nog kvitta med träningen. Det känns som att den då förstör mer för hundarna än vad de får ut av det.

Jag hade nog funderat på hur detta påverkar relationen. Tär det på den? Är uppoffringarna för ens egna hundar värt det? Kan man kompromissa och komma överens på något sätt så att det fungerar? Du måste ju må dåligt av att hans hundar drar upp dina och att ni inte ens kan gå promenader/träna ihop. Mår inte han dåligt av att du inte vill gå promenad/träna ihop med honom och hans hundar?

Det är ju lätt att se på det utifrån och hur man själv hade reagerat, det är säkerligen inte lika lätt när man är i det. Hoppas det löser sig!

Jag blev tokarg och vi hade en rejäl diskussion efter gårdagens försök till promenad. Likaså har han börjat förstå i teorin att nöjda hundar inte låter och far som löv i vinden så fort nått händer, utan att det är ett tecken på frustration/stress.

Sen vi flyttade ihop har deras vardag blivit otroligt mycket bättre. Självklart låter jag inte några djur under mitt tak må dåligt! Stressen uppstår numera nästan uteslutande när husse ska göra något, och jag kan ju inte gärna förbjuda honom att umgås med sina egna hundar...

Jag har klargjort att gemensamma hundaktiviteter är uteslutet om han inte sträcker upp deras regler, eftersom de innebär ett direkt hot mot minas hälsa. Däremot känns det som att det delvis är mitt problem att mina hundar påverkas så starkt av stressen, det finns ju fler lägen i vardagen där man kan möta okontrollerade hundar...

Skönt att ni har diskuterat det hela och att du förhoppningsvis har sått ett frö för fortsatt funderande kring stress och frustration!

Klart du inte kan förbjuda det och jag är helt säker på att de har fått det bättre sen ni flyttade ihop. Bilder du visat på deras rastgård ser ju riktigt fina ut :) Jag ville väl mest komma fram till om ni har resonerat om det och om du känner att det tas in. Det måste vara jobbigt att leva i en relation där hundarna tar upp så mycket tid men också skapar oroligheter mellan er.

Upplever du att de påverkas så av andra hundar i vardagen också? Husses hundar ingår väl i flocken och de påverkas säkert starkare av dom, eller?

De är klart mer lättpåverkade av husses hundar, precis som du säger. Och de är faktiskt superbt duktiga på att inte dras med av dem också, så länge jag är med. (Märker jag att de är på väg att påverkas så bryter jag dem ju, med avledning eller platskommando).

*kl*
Hur hjälper man till att motivera en hundägare att börja träna lite mer medvetet med sina hundar? Vi har pratat massor om att man får vad man belönar(går man in med matskålarna fast de hoppar och tjuter så kommer de fortsätta hoppa och tjuta). Jag har försökt diskutera om skillnaden på stressbeteende (bollhets) och lekglädje men upplever att vi helt enkelt har olika syn på det. Där jag ser en knappt kontaktbar hund som är helt besatt av ett föremål ser han normalt lekbeteende.

Ni kan inte deala på något sätt så att han provar följa dina tips/metoder en vecka eller två, så att han själv får uppleva skillnaden?

Sen är det nog viktigt hur du lägger fram allting - så att han inte känner det som att han inte kan någonting och du är proffset. Då går han antagligen in i försvarsposition istället. Det hade jag gjort iaf :p

Så har jag också resonerat. Jag tipsar om artiklar, lämnar canis på toaletten och "råkar" hitta intressanta videoföreläsningar på nätet. Han blir ju inte mer motiverad att göra saker om man skriver på näsan att allt han gör är fel...

Jag tror att han tror att han följer mina tips, men är helt enkelt inte medveten nog om sitt kroppsspråk för att kunna göra det fullt ut. Han är helt enkelt lite disträ och gör saker på gammal vana.

Vi har nämligen lite diskussioner om hur cöllierna ska bemötas inne också - inte belöna när de hoppar på en, inte belöna när de klättrar upp i knät vid bordet osv. Ändå ser jag varje dag att han klappar dem när de hoppar... Tro fan att inte unghundarna slutar hoppa när inte ens närmsta familjen är konsekvent!:banghead:

Jobbigt, förstår att det är frustrerande för dig! Jag blev plötsligt väldigt tacksam som har en sambo utan någon som helst hunderfarenhet - han gör precis som jag ber honom göra med hunden! :up:

Men med dina hundar tycker jag att du kan kräva ett visst beteende från hans sida, och att han inte berömmer sånt beteende du vill arbeta bort.

Han fyller inte år snart så att du kan köpa kurstillfällen åt honom i födelsepresent? :angel:

Jag är helt inne på attheedges linje. Att du förklarar för sambon att du fixar inte det här och behöver hans hjälp helt enkelt.
Han kanske kan göra det för din skull, även om han tycker hundträning är onödigt?

Jag funderar på möjligheten för din sambo att träna någon annan sport med hundarna.
Vem vet, han kanske tänder till ordentligt på något mer lättsamt som rallylydnad, eller tävlingsmänniskan i honom kommer fram om han får träna lydnad?
Om hans egna hundar inte passar för den typen av träning kanske han kan få testa lite med Boss? (Visst var det väl han som inte fick valla mer?)
Då kan han få känna på känslan av att träna med en lättlärd och engagerad hund och han får mer känsla för hur hundarna bör bete sig.

Kanske?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 280
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar