W
White_beauty
Sv: Utmanar hon mig?
Det här är en unghäst du pratar om... Skulle inte ha köpt en unghäst som inte är inriden om jag inte kunde hästars beteende. Hästar är inte något man bara rider in sådär. Att inte veta vad hästen singalerar när den vänder rumpan emot en. En hästvan människa brukar oftast se skillnad på agressivitet och glädje. sen hennes beteende att hon vänder baken mot dig kan faktiskt betyda att hon vill att du ska klia eller så känner hon att du är rädd och då markerar hon sin position.
Tror jag lägger tråden rätt nu annars får den flyttas
Har precis fått hem min 5 åring som inte är inriden, brukar ta ner henne till paddoken och leka lite med henne
Börjar med att gå med henne i longerlina öva halter och att hon ska kunna springa bredvid mig på ett "trevligt sätt", för hon förstog det inte riktigt först, utan tittade bara på mig som om jag vore lite knäpp
Sen släpper jag lös henne och hon går efter mig och jag kan be henne stanna och sen gå ifrån och kalla in henne och hon kommer.
Till "problemet" om jag springer brevid henne och hon är lös så lägger hon öronen lätt bakåt och nästan springer lite "på" mig, hon springer även lite "på" mig när jag har henne i linan.
Sen har det hänt att hon tjuter lite och änna slänger med huvudet, jag förstår inte riktigt signalerna tycker hon det är kul eller som rubriken säger "utmanar" hon mig på nått sätt?
Jag blir inte dirket rädd när hon gör så men det känns lite obehagligt och "gruffar" till lite och säger nej när hon gör så. Men när jag springer och är ca 1-2 meter ifrån henne så ser det ut som om hon tycker det är jätte kul. Typ som vi "leker ta"
Sen kan hon även när vi står på stallplanen bara vända rumpan mot mig, men jag kan inte se en enda antyda på att hon skulle vara arg eller hota med nått, utan lite mer "Hej jag skiter fullständigt i dig".
Så nu vänder jag mig till er kloka bukare om svar på hennes beteende !
Det här är en unghäst du pratar om... Skulle inte ha köpt en unghäst som inte är inriden om jag inte kunde hästars beteende. Hästar är inte något man bara rider in sådär. Att inte veta vad hästen singalerar när den vänder rumpan emot en. En hästvan människa brukar oftast se skillnad på agressivitet och glädje. sen hennes beteende att hon vänder baken mot dig kan faktiskt betyda att hon vill att du ska klia eller så känner hon att du är rädd och då markerar hon sin position.