Utmanar hon mig?

Sv: Utmanar hon mig?

Tror jag lägger tråden rätt nu annars får den flyttas:grin:

Har precis fått hem min 5 åring som inte är inriden, brukar ta ner henne till paddoken och leka lite med henne:)
Börjar med att gå med henne i longerlina öva halter och att hon ska kunna springa bredvid mig på ett "trevligt sätt", för hon förstog det inte riktigt först, utan tittade bara på mig som om jag vore lite knäpp:grin:
Sen släpper jag lös henne och hon går efter mig och jag kan be henne stanna och sen gå ifrån och kalla in henne och hon kommer.

Till "problemet" om jag springer brevid henne och hon är lös så lägger hon öronen lätt bakåt och nästan springer lite "på" mig, hon springer även lite "på" mig när jag har henne i linan.
Sen har det hänt att hon tjuter lite och änna slänger med huvudet, jag förstår inte riktigt signalerna tycker hon det är kul eller som rubriken säger "utmanar" hon mig på nått sätt?

Jag blir inte dirket rädd när hon gör så men det känns lite obehagligt och "gruffar" till lite och säger nej när hon gör så. Men när jag springer och är ca 1-2 meter ifrån henne så ser det ut som om hon tycker det är jätte kul. Typ som vi "leker ta";)

Sen kan hon även när vi står på stallplanen bara vända rumpan mot mig, men jag kan inte se en enda antyda på att hon skulle vara arg eller hota med nått, utan lite mer "Hej jag skiter fullständigt i dig".

Så nu vänder jag mig till er kloka bukare om svar på hennes beteende !

Det här är en unghäst du pratar om... Skulle inte ha köpt en unghäst som inte är inriden om jag inte kunde hästars beteende. Hästar är inte något man bara rider in sådär. Att inte veta vad hästen singalerar när den vänder rumpan emot en. En hästvan människa brukar oftast se skillnad på agressivitet och glädje. sen hennes beteende att hon vänder baken mot dig kan faktiskt betyda att hon vill att du ska klia eller så känner hon att du är rädd och då markerar hon sin position.

Varför läser du inte hela tråden innan du svarar?

Har jag sagt att jag inte kan se skillnad på aggro och glädje?

Nej hon vill inte bli kliad, se föregående inlägg.

Nej hon är inte rädd, se föregående inlägg.

Nej men då tycker jag att du inte ska köpa någon unghäst.

Fan vad trött jag blir på otrevliga inlägg!

Varför blir du arg för... visst jag kunde ha läst igenom hela tråden först. men jag har väl rätt att reagera på ditt första inlägg.

tycker faktiskt att det är du som är dum nu. Att inte tåla kritik när man undrar varför hästen gör som den gör är illa tycker jag. Det är sällan hästens fel att den som håller på med den inte förstår hur man ska hantera unghästar.

när man inte vet hur unghästar funkar så ska man inte skaffa en unghäst om man inte kan ta råd från folk som vet hur unghästar funkar. finner du dig inte i att jag tycker så. Så får du tycka det.

Är man rädd för sin häst så får man lov och ta hjälp av någon som är erfaren av hästar.

Ta emot hjälp istället för att hela tiden se det som elak kritik. Det kan man aldrig bli lycklig av

ett väldigt bra och enkelt sätt att "ta tillbaka ditt space" när hon bufflar på dig är helt enkelt att backa henne och ta hennes plats! du tar alltså platsen som hon "utmanar" dig på (om det nu är det hon gör) funkar i alla lägen! om man har en häst som inte är extremt dominant vill säga, för då kan man vara illa ute. :angel:

Du lär så länge du har häst. Sen om det är en unghäst eller en 20-åring spelar ingen roll. I många fall kan det vara lättare att hantera en unghäst för den har inte så många "kladdat med". Jag håller på dig! Verkar som det funkat bra för dig att använda spöet som en förlängning av armen. Det är ju faktiskt du som bestämmer var gränserna går och hur närgången hästen ska vara- inte tvärtom!

Jag tyckte du svarade på ett så otrevligt sätt, man kan ge kritik på ett trevligt sätt. Jag gjorde tråden för jag vill ha råd och kritik.
Vaför ska man inte skaffa sig en unghäst om man inte har massa erfarenhet? Jag skaffade mig en för att lära mig mer. Jag ska ta hjälp, och jag får hjälp. Som jag också skrivit tidigare så har kompisen i stallet ridit in sin häst själv.
Nej jag är inte rädd, har aldrig varit det. Men man har väl rätt att känna sig lite obeahgligt till mods, som jag skrev. Anser att det inte är samma sak som rädd.
Men alla har ju delade åsikter om allt, vilket jag tycker är väldigt bra därför att då kan man ju se en sak ut tusen olika vinklar.

ett väldigt bra och enkelt sätt att "ta tillbaka ditt space" när hon bufflar på dig är helt enkelt att backa henne och ta hennes plats! du tar alltså platsen som hon "utmanar" dig på (om det nu är det hon gör) funkar i alla lägen! om man har en häst som inte är extremt dominant vill säga, för då kan man vara illa ute. :angel:

Jo hon är dominat eller aa..hon är lite knepig, har studerat henne lite hur hon beter sig mot de andra hästarna i hagen.
Hon kör med "tomma hot" om man säger så, hon tykade med en häst och såg ut som om hon precis skulle bita honom men hon bet aldrig utan bara "låtsades" typ och hon gjorde så flera gånger:grin: Hoppas du fattar hehe.

När jag går ut i hagen så ropar jag på henne och hon kommer springandes. Men när hon är några meter i från mig säger jag kommandot för att stanna och viftar lite med grimman om hon inte skulle stanna. Sen går JAG mot henne i stället vilket funkar jätte bra nu.

Testade henne lite igår också, gick ut i hagen och gick runt lite. Gick fram mot henne och gjorde mig lite "större" för att visa "nu kommer jag då ska du flytta på dig", hon flytta på sig !!!!!:bump::bump:
Över mycket på att flytta henne för tryck när vi är ute, och backar och stannar. Lätt lärd, men envis:)

Senast ändrad av en moderator:

Du lär så länge du har häst. Sen om det är en unghäst eller en 20-åring spelar ingen roll. I många fall kan det vara lättare att hantera en unghäst för den har inte så många "kladdat med". Jag håller på dig! Verkar som det funkat bra för dig att använda spöet som en förlängning av armen. Det är ju faktiskt du som bestämmer var gränserna går och hur närgången hästen ska vara- inte tvärtom!

Tack!!! Nästan första inlägget som inte menat "man ska inte skaffa sig ungäst om man inte kan nått om det"
Jag menar jag är ju ingen nybörjare, har haft häst sedan 6år, borde inte jag då få en chans att få försöka ens?
Jag ser ju det hela som ett stort projekt som jag ska lära mig massor av och givetvis måste jag, och kommer ta hjälp av min tränare.

Jag tycker att spö är jätte bra, för vem har 3 meter långa armar om det behövs?:grin:

Testade henne lite igår också, gick ut i hagen och gick runt lite. Gick fram mot henne och gjorde mig lite "större" för att visa "nu kommer jag då ska du flytta på dig", hon flytta på sig !!!!!:bump::bump:

kanon! :) genom att göra det accepterar hon dig som överordnad. :devil:

nånstans har jag läst att hästar testar sig rang ungefär var tjugonde minut, kan vara bra att ha i åtanke! :idea:

jag tycker det låter jättebra! Jag har oxå min första unghäst och man måste ju prova sig fram; har man bara känsla så går det bra tror jag, då ser man om det funkar eller inte å funkar det inte får man fundera på ny taktik!
att flytta på dem är ett för hästen naturligt beteende och att hon flyttar undan är jättebra, kul!

Min var hingst när han kom och även det gick jättebra med samma metod som du använder; pisk som förlängning, flytta massor och visa dominant kroppspråk.

en tanke som dök upp; om ett rovdjur kommer smygande mot hästens rumpa så ser jag framför mig bara ett scenarium - hästen sparkar blixtsnabbt och rusar därifrån...?
låter som en väldigt underlig teori att efterlikna rovdjur; dvs skrämma hästen?

kanon! :) genom att göra det accepterar hon dig som överordnad. :devil:

nånstans har jag läst att hästar testar sig rang ungefär var tjugonde minut, kan vara bra att ha i åtanke! :idea:
Är trött på att man ska "köra" med hästen. Har man otur så "ruttnar" hästen o ger igen.

Alla testar inte, utan behöver en trygg o rättvis matte som ledsagar o skyddar- som i flocken.

Förstog inte riktigt vad du menade nu? :grin:

Även om det inte var till mig :P

jag tycker det låter jättebra! Jag har oxå min första unghäst och man måste ju prova sig fram; har man bara känsla så går det bra tror jag, då ser man om det funkar eller inte å funkar det inte får man fundera på ny taktik!
att flytta på dem är ett för hästen naturligt beteende och att hon flyttar undan är jättebra, kul!

Min var hingst när han kom och även det gick jättebra med samma metod som du använder; pisk som förlängning, flytta massor och visa dominant kroppspråk.

Ja precis, man måste ju prova massor annars lär man sig ju inte.

Vad härligt att det gick bra för dig med=)
Hur gammal är han nu då? Vilken ras? (om man får fråga;))

Är trött på att man ska "köra" med hästen. Har man otur så "ruttnar" hästen o ger igen.

Alla testar inte, utan behöver en trygg o rättvis matte som ledsagar o skyddar- som i flocken.

har väl aldrig sagt nått om att "köra" med hästen??
och en trygg och rättvis matte (ledare) visar hela tiden sin rang, genom sitt kroppsspråk osv.. detta sker dock utan att vi ens tänker på det och märker då inte heller att hästen testar. det är naturligt att hästar vill uppåt i flocken och testar därför. precis som hundar. om du slutar "bossa" en hund, även om du har uppfostrat den, kommer den till slut att bossa dig! starkast vinner alltid i flocken, men bara för att man har en starkare över sig, betyder det inte att man nöjer sig med det resten av sina hästår.

men för den sakens skull ska man inte bossa runt hästen i onödan, utan visa tydliga gränser och vara konsekvant. att schasa runt hästen i tid och otid har man ingenting att vinna på.

Ska du lägga tid på hästen så gör något vettigt.

Tömkör eler longera, påbörja inrirning.

Dina sk lekar har ingen som helst relevans för varken häst eller människa.

Slutar däremot ofta med häst som kör över människor,elelr att någon kommer till skada.

det är naturligt att hästar vill uppåt i flocken och testar därför. precis som hundar. om du slutar "bossa" en hund, även om du har uppfostrat den, kommer den till slut att bossa dig! starkast vinner alltid i flocken, men bara för att man har en starkare över sig, betyder det inte att man nöjer sig med det resten av sina hästår.

Detta håller jag inte med om. Det handlar också om vilken motivation en häst har att tillskansa sig en högre rang, vilket bestäms av yttre faktorer som tillgång på föda och andra resurser. Alla individer försöker inte hela tiden att klättra i rang - t.ex. har ett sto med föl en betydligt högre motivation än en äldre valack. Finns det ston i närheten ökar motivationen för en hingst att stiga i rang, osv.

Etologen Margareta Rundqvist (efternamnet??) vid SLU pratar om att rangordningen egentligen är en form av unvikandeordning - som uppkommer då vi stänger in hästar på liten yta med begränsade resurser. I vilt tillstånd, eller i flockar som har riktigt stora ytor att röra sig på, är rangordningen inte lika tydlig och ledarskapet mer dynamiskt.

Jnånstans har jag läst att hästar testar sig rang ungefär var tjugonde minut, kan vara bra att ha i åtanke!
Jag vet inte vilka individer som du har träffat på.
Jag har snälla djur s om inte behöver hävda sig. Trygga i sig.

Man säger väl ifrån om den sticker upp för mkt.

lite tolerans får man ha eller ska de vara totalt utan egen vilja?

Senast ändrad:

Tack för den:bow:

en bra ledare visar tolerans, annars är det en mobbare som behöver tas ur flocken.

en bra ledare visar tolerans, annars är det en mobbare som behöver tas ur flocken.

Precis - sådana "ledarhästar" man avskyr när man har en snäll gammal valack som alltid gör sitt bästa för att hålla sig undan - och det ändå inte hjälper... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 723
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 763
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve