Utmanar hon mig?

Sv: Utmanar hon mig?

tror du inte att det handlar lite om energi åxå? alltså inte den energi som gör oss pigga, utan den vi utstrålar. hästar är ju hyfsat bra på kroppsspråk, så dom borde ju se på oss vad vi känner? iallafall om dom är uppväxta med människor...

Tror det handlar massor om "energi" - är ju därför vissa hästar passar ihop med vissa människor och tvärtom.

Har man en häst som vill busa och leka med en och gör det på ett bra sätt, ser jag ingen anledning till att sluta. Problemet är väl om man är ung/ovan och inte har 100 koll på sin kropp och sina signaler och tror att man "måste" leka med hästen för att göra livet drägligt för den. Då tror jag man är fel ute och fokuserar på fel saker. Nr 1 borde vara att man kan ge sin häst korrekta signaler och den svarar med det jag ber den om - i alla sammanhang. När allt sådant sitter kan man ju lattja om man tycker det är skoj.

Tror det handlar massor om "energi" - är ju därför vissa hästar passar ihop med vissa människor och tvärtom.

Har man en häst som vill busa och leka med en och gör det på ett bra sätt, ser jag ingen anledning till att sluta. Problemet är väl om man är ung/ovan och inte har 100 koll på sin kropp och sina signaler och tror att man "måste" leka med hästen för att göra livet drägligt för den. Då tror jag man är fel ute och fokuserar på fel saker. Nr 1 borde vara att man kan ge sin häst korrekta signaler och den svarar med det jag ber den om - i alla sammanhang. När allt sådant sitter kan man ju lattja om man tycker det är skoj.

oh, va bra, du la upp det perfekt för mitt svar till Ride On. :D
hann inte svara färdigt förut.
Ride On: i ditt fall tycker jag det är oki att leka, men jag skulle dra örona åt mig riktigt om jag såg nån ung tjej eller äldre oerfaren människa leka. (se Morvan Morrs inlägg ovan.)

har man full koll på hästen och sitt eget kroppsspråk, så varför inte? annars - låt bli....

Det vet jag inget om. Hon kom hit högdräktig, bara damp ner här liksom, och jag har hört rykten om att hon blev utkastad från förra stället eftersom ingen tydligen tordes gå in i boxen till henne.

Fölis skulle förra ägaren ha tillbaks och sen fick jag göra vad jag ville med märren,,,,,,,,,men det är hon som gör vad hon vill med mig istället.:crazy:

just precis. för även om bettet kanske var menat som ett skoj-bus-kom-igen-och-lek kan det hända att man står utan kind och hur kul är det? hellre då att hästkompisens grimma får ta det smällen. (hände oss i våras. busig unghäst = demolerad grimma på bästa kompisern. :D )

Precis! Hur ska man veta när den sk leken slutar och allvaret tar vid? Hästar är stora och starka djur.

Precis! Hur ska man veta när den sk leken slutar och allvaret tar vid?

Det vet du bara en vacker dag. Det kommer troligen att ta tid att komma dit men förr eller senare så kommer du till insikt och du ser nya vyer, och en ny värld öppnar sig.

Det var ju en del år sen en viss Madam klev in i mitt liv och öppnade en ny värld, och det är just den Madam som bossar runt på mig,,,,,,när inte jag bossar runt på henne. Jag kan lova dig att när du kommer dit så tappar du all respekt för djuren eftersom den inte behövs längre och då känner du vad dom tänker.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 723
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 763
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar