Utmanar hon mig?

Sv: Utmanar hon mig?

jag vet inte riktigt vad du tror att jag menar när jag säger testar. en unghäst, typ nyss kastrerad valack testar otroligt mycket mer än en medelålders herre.

men jag har som sagt bara läst det någonstans, så jag har inga som helst belägg för det!

Jag vet inte vilka individer som du har träffat på.
Jag har snälla djur s om inte behöver hävda sig. Trygga i sig.

Man säger väl ifrån om den sticker upp för mkt.

lite tolerans får man ha eller ska de vara totalt utan egen vilja?

min kuse är åxå en klippa, dötrygg. men likförbannat har vi våra strider varje dag, för det mesta om vem som stannar vem och vem som äter vad. :angel:

säga ifrån, när de sticker upp för mycket, är inte det att befästa sin "makt" då? som en dagisfröken, "nu är det bra, nu lugnar ni er".
precis det här menar jag sker när hästen testar! vad händer om man inte säger ifrån? hästen fortsätter... vad händer sen? hästen gör precis som den själv vill.... vad har hänt då? hästen har tagit makten över er.

klart man ska låta hästarna ha en egen vilja, vad skulle det annars bli för djur? kontrolllerade och nertryckta individer, helt utan självsäkerhet? men inom vissa ramar måste dom ju hålla sig och det är när de går på de ramarna som dom testar oss och vi måste säga ifrån.

Tycker att du generaliserar.
en nyss kastrerad val. har ont- tam.

det handlar om hur den är hanterad från början o vilken mentalitet den har.

-Hästen har tagit makten
låter som om du varit rädd för hästen.

man läser ju av hästen vad den TÄNKER göra o det räcker med ett - Nej- inte ens med skarp ton.

Säger aldrig- Nu är det bra, för att det är ett uttryck som innehåller bra- som ngt positivt. nu räcker det eller kort o gott- Nej!

Vad ambitiös du är som uttalar hela nej.:)

Här brukar det bara bli något i still med Eeeehhh..med skarp ton.

Tycker att du generaliserar.
en nyss kastrerad val. har ont- tam.

det handlar om hur den är hanterad från början o vilken mentalitet den har.

låter som om du varit rädd för hästen.

Säger aldrig- Nu är det bra, för att det är ett uttryck som innehåller bra- som ngt positivt. nu räcker det eller kort o gott- Nej!

nyss kastrerad menar jag när hästen läkt ihop men hingthormoner fortfarande spökar. och då brukar dom i regel inte vara roliga att tas med! :devil:
men du har jätterätt i detta med hanteringen från början.
jag tror att vi menar samma sak, men uttrycker oss lite olika bara.

man läser ju av hästen vad den TÄNKER göra o det räcker med ett - Nej- inte ens med skarp ton.

är inte detta att sätta stopp för när en gräns är på väg att överskridas? hästar testar, annars skulle det räcka med att säga nej en gång och sen skulle dom komma ihåg det. detta gör vi ju varje dag, flera gånger om dan, utan att vi en reflekterar över det!
för mig är detta att testa sin ledare och det sätter jag stopp för.
hästar är inte så uträknande att de "testar" i den bemärkelsen, men de glömmer lätt vad som är oki och inte och vår uppgift som ledare är att tillåta eller inte tillåta. och varje gång vi säger nej till hästen och hästen lyssnar har vi stabiliserat ledarskapet för en liten stund.

att jag använde nyvalacker som exempel (eller hingstar för den delen) är att driften att leda och kontrollera är myckt starkare än hos äldre valacker. starka ston är det samma sak med. dom vill leda, dom vill ha kontroll över flocken. men vi lär dom från unga år hur man dom ska bete sig och vad som är oki och inte. det faller sig lika naturligt för dom som det faller sig för oss.

jag tycker detta är ett mycket intressant ämne, skulle kunna sitta och spåna på det i evighetersevigheter. :love:

kolla på liten i en hage, 5-6 hästar. vid första anblicken kan man tro att det är den lite halvgriniga hästen, den som småkickar och allmänt bossig, som är ledare.
släng sen in en hög med gräs eller hö och märk till din förvåning att det är det lugna, trygga stoet, den som aldrig gör så mycket väsen av sig, som ställer sig och äter först. där har du ledaren. den andra är bara en wannabe, vill gärna leda, men har inte intelligens nog att förstå hur man gör.... ;):angel:

sätt detta beteende i perspektiv till dig och din häst. är du den som bossar? som grinar mot hästen och flyttar hit och dit för minsta lilla medans din häst är lugn som en filbunke och gör lite som den själv vill? sen kan du räkna ut vem som leder vem.... :eek:

kanske flumma iväg lite, men jag tycker det är så intressant!!

Du är rolig du.
Jag håller inte på med NH o ska bossa runt hästarna hela tiden- mobbare.

jag har överséende med en hel del- som en god ledare har.

Om man har ston o ska bossa, så lär man inte få det roligt.

klart de testar iom att de inte vill vara hos den orättvisa o tålamodslösa människan.
de vet hur osäkra individer funkar.

en tanke som dök upp; om ett rovdjur kommer smygande mot hästens rumpa så ser jag framför mig bara ett scenarium - hästen sparkar blixtsnabbt och rusar därifrån...?
låter som en väldigt underlig teori att efterlikna rovdjur; dvs skrämma hästen?

Njä, men sådär ser ju ledarhästen ut också när h*n driver de andra. Sänker huvudet, örona bakåt, stirrar på rumpan.
Tanken är ju inte att man faktiskt ska skrämma hästen. Men använda dess naturliga instinkt att vända bort rumpan från det "farliga" oavsett om det är rovdjur eller ledaren.

Vår skvättiga lilla valack som blir rädd nästan för minsta lilla en människa gör, han blir absolut inte rädd när jag gör sådär.
Han kan stå långt bort i hagen, så kryper jag ihop lite och stirrar på hans rumpa, och i samma sekund han tittar upp på mig, så vänder jag mig bort. Då kommer han direkt.

Så det är inte meningen att skrämmas såklart, dumt formulerat av mig om du fattade det så.

Du är rolig du.
Jag håller inte på med NH o ska bossa runt hästarna hela tiden- mobbare.

oj, tror det blev ett fel.
jag mena ju inte att du skulle tänka på det viset, utan människor överlag. (eler framför allt småtjejer som fått för sig att det är bra att "uppfostra" hästen på detta viset.) sorry.

jag tvekar inte en sekund på att du har god hand med hästar.

Jag tyckte du svarade på ett så otrevligt sätt, man kan ge kritik på ett trevligt sätt. Jag gjorde tråden för jag vill ha råd och kritik.
Vaför ska man inte skaffa sig en unghäst om man inte har massa erfarenhet? Jag skaffade mig en för att lära mig mer. Jag ska ta hjälp, och jag får hjälp. Som jag också skrivit tidigare så har kompisen i stallet ridit in sin häst själv.
Nej jag är inte rädd, har aldrig varit det. Men man har väl rätt att känna sig lite obeahgligt till mods, som jag skrev. Anser att det inte är samma sak som rädd.
Men alla har ju delade åsikter om allt, vilket jag tycker är väldigt bra därför att då kan man ju se en sak ut tusen olika vinklar.

Det var inte meningen att vara elak... Gillar inte att vara det. men jag är ärlig..

Har du haft en häst innan du skaffade unghästen så borde du veta bättre än att leka med hästen innan du lärt den vad vett och ettikett är.
Själv så tycker jag det är fel att skaffa en oinriden unghäst om man inte har haft en häst tidigare. jag tänker på din häst.

tyckte det lät som att du var rädd.

komunicera med hästen. kolla vad hästen vill istället för att sätta den på plats. tror inte på det där med vem som har makt eller inte.
Jag tror mer på samarbete mellan häst och människa

Ska du lägga tid på hästen så gör något vettigt.

Tömkör eler longera, påbörja inrirning.

Dina sk lekar har ingen som helst relevans för varken häst eller människa.

Slutar däremot ofta med häst som kör över människor,elelr att någon kommer till skada.

Lilla du, det är precis vad jag gör.

Det var inte meningen att vara elak... Gillar inte att vara det. men jag är ärlig..

Har du haft en häst innan du skaffade unghästen så borde du veta bättre än att leka med hästen innan du lärt den vad vett och ettikett är.
Själv så tycker jag det är fel att skaffa en oinriden unghäst om man inte har haft en häst tidigare. jag tänker på din häst.

tyckte det lät som att du var rädd.

komunicera med hästen. kolla vad hästen vill istället för att sätta den på plats. tror inte på det där med vem som har makt eller inte.
Jag tror mer på samarbete mellan häst och människa

Okey.
Jag tror inte du förstår hur jag menar när det gällde "leken".
Min häst dog för ca 2 månader sedan, men mamma har fortfarande sin kvar som vi haft i våran ägo sen jag var runt 12-13år om jag inte minns fel. Har även ridit sen jag var runt 6 men då på shettis.

Det är väl självklart att jag komunicerar med min häst annars hade jag inte ens fått henne att gå framåt.

Om man har ston o ska bossa, så lär man inte få det roligt.
Jag har ju nästan bara haft ston och dom är skitkul att försöka bossa runt. Det går ju sådär kan jag säga, :angel: dom tänder snabbt men fullföljer aldrig det dom hotar med. Iallafall har aldrig mina gjort det. Däremot har stona mer humor än humör, iallafall mina, och min nuvarande har ett utvecklat sinne för ganska sjuk humor.:devil:

Dom blir vad vi gör dom till.

Visst blir dem det.

Om man bara är konsekvent o berömmer hästen- kan man komma hur långt som helst o även bli vän med sin häst.

Jag vill att mina hästar ska VILJA vara hos mig, annars ser jag det som ett misslyckande i tilltro.

Däremot har stona mer humor än humör, iallafall mina, och min nuvarande har ett utvecklat sinne för ganska sjuk humor.:devil:

humor?:rofl:
själv tycker jag att ston är lite för fina i kanten för att ha humor. iallafall dom som är runt 12-13 och uppåt.
jag vet at man inte kan eller ska sätta på mänsliga drag på hästar, men vissa individer har bara en så otroligt skön stil!
så även om vissa ston helt saknar sinne för humor kan dom, på ett ganska skönt sätt, bjuda på sig själva. :D

låter ju helt sjukt.
hästar med sinne för humor. :rofl:
men jag tror att de flesta här inne kan utmärka vissa drag hos sina djur, som är mer eller mindre mänsliga.... fast i grund och botten är det nog bara vår enorma lust att förstå saker och ting runt oss som gör att vi förmänsligar djuren. det är ju vårat sätt att kommunicera, så det är klart att vi utgår från oss. det är ju det enda vi kan. :angel:

mitt sto har bara en underbar personlighet:love:

Lyhörd o erhört rar. Hanterar mig som om jag vore hennes bebis-varsam. Pockande men försiktig- när vi gullar.

gör inte som hon gör mot val. små kärleksnafs:love:

Sätter sig ALDRIG på tvären o inte vill göra saker jag ber henne om.

Har dock i en del andra sammanhang- fuxmärrbetéende:devil:

humor?:rofl:
själv tycker jag att ston är lite för fina i kanten för att ha humor. iallafall dom som är runt 12-13 och uppåt.
Inte mitt iallafall för hon är 23 och är värre än nånsin. Imorse snodde hon ryktborsten och sprang runt med preciiis så långt bort så jag inte skulle nå den och det riktigt lyste "haha, för du kan inte ta den, du kan inte ta den".:bump:

När jag sen la in ryktborsten i skåpet passade hon på att anfalla mig bakifrån och bita mig i arslet innan hon försvann ut genom dörren.
:rofl:

bara jag som har ett sursto då..... :crazy:
fast hon kan allt hon åxå, bara hon får göra det på sitt vis. "jag kan stå som ett ljus i boxen, bara jag får ha dörren öppen och jag ger mig inte förrän jag får som jag vill." (dvs öppnar dörren) :d

min kompis gamla sto har ALLTID stått med ena frambenet utanför.

matte har accepterat det för många år sen. Frid o fröjd:bow:

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 723
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 763
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar