E
EnUddaTyp
Sv: Utmanar hon mig?
Låter som att din häst tycker att hon bestämmer över dig.. Hur kan du låta henne bita dig?
Låter som att din häst tycker att hon bestämmer över dig.. Hur kan du låta henne bita dig?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
min kompis gamla sto har ALLTID stått med ena frambenet utanför.
matte har accepterat det för många år sen. Frid o fröjd
ridde kanske är en sådan där chokladgubbe de visar i axe reklamen?
Klart hon bestämmer, det gör ju alla fruntimmer (tror dom).Låter som att din häst tycker att hon bestämmer över dig.. Hur kan du låta henne bita dig?
Hur gör jag då när hon står och måttar en spark med ena bakbenet, eller när hon smyger upp och kosparkar mig lite försiktigt i arslet? Eller när hon backar på mig och ska puckla på mig med bakbenet?om hästen hotar måste man säga till den på skarpen. En häst som får hållas när den gör så kan bli farlig.
så en bra, etablerat och trygg relation, där båda parter kan kommunicera med varandra är A och O när det gäller lek! men samtidigt är lek det bästa sättet att kommunicera.... slutar inte djuret "leka" när man säger att det är nog, så felar det någonstans och man får jobba på grunden och ta tillbaka, eller ta över.
Fast då undrar jag lite - vad är egentligen lek?
Om det är att träna in, för hästen (förhoppningsvis..) skojiga tricks, då tycker inte jag att det är lek - utan träning. Om "lek" innebär att jag inte har några krav gentemot hästen och att vi deltar på samma villkor - då tycker jag inte att lek låter som någon uppbygglig verksamhet. Hur ska hästen veta vilka dagar det är "lek" och vilka det är allvar??
Eller, har jag missuppfattat något??
Aha.
Det där tror jag iofs är en villfarelse - om det är något som gör hästen "lycklig" är det konsekventa, begripliga signaler och träning där hästen faktiskt har möjlighet att lära sig vad man vill. Tror egentligen inte att den är i behov av lek - med oss - men om man själv blir gladare av det, är det säkert bra.
Lika barn leka bäst- i synnerhet när de väger 10 ggr mer än oss
Jag tänker iallafall fortsätta lattja med min häst, gör jag inte det så blir hon deppig. Hon får bossa runt på mig och ta för sig för det är ju den enda jag har att skämma bort. Vi har alltid haft en kravlös relation och det fortsätter vi med så länge vi lever. Sen må andra tycka vad dom vill men jag känner ju min häst bäst och har jag inte lärt känna hennes personlighet efter 16 år, så länge har jag haft henne, då lär jag ju aldrig lära känna henne.
Det skulle aldrig kunna hända här. Man måste veta var man har varann innan leken blir för vild.just precis. för även om bettet kanske var menat som ett skoj-bus-kom-igen-och-lek kan det hända att man står utan kind och hur kul är det?