Utmanar hon mig?

Sv: Utmanar hon mig?

Låter som att din häst tycker att hon bestämmer över dig.. Hur kan du låta henne bita dig? :crazy:

min kompis gamla sto har ALLTID stått med ena frambenet utanför.

matte har accepterat det för många år sen. Frid o fröjd:bow:

Ha ha ha - så vill min valack också ha det: han står snällt i boxen med dörren öppen och båda framhovarna liiite utanför "gränsen" (så han ser ut ordentligt). Går han för långt ut "morrar" jag lite och då kliver han in "på linjen" igen...

Låter som att din häst tycker att hon bestämmer över dig.. Hur kan du låta henne bita dig? :crazy:
Klart hon bestämmer, det gör ju alla fruntimmer (tror dom).:angel: :D

Hon bits så försiktigt, ett blixtsnabbt hugg utan att bita till och sen oftast ett flin när jag vänder mig om och bannar henne med "nämen lilla nuttan, inte ka tu piiita husse".:D

Nej men allvarligt, vi käftar ungefär som ett gammalt gift par där båda ska ha sista ordet men när det är allvar så är det allvar och hon vet precis när hon kan bossa med mig.;)

*har jag sagt att hon blir konstant handmatad också?*:angel:

Fast även om hästen "bara" hugger utan att egentligen bitas så gör den ju det (eller iallafall alla hästar jag träffat/sett i hagar med andra hästar) för att hota.. Och om hästen hotar måste man säga till den på skarpen. En häst som får hållas när den gör så kan bli farlig. För om hästen tycker att den bestämmer tycker den ju att den kan bossa runt dig hur den vill, och en häst som sparkas/bits är ju inte särskilt kul att ha och göra med..

Min häst "låtsasbiter" mig ibland. Det gör hon för att skoja med mig. Hon skulle aldrig få för sig att bita mig. Det har hon aldrig gjort. Däremot kan hon låtsas att hon tar tag i mig ibland när vi är på promenad. Våra hästar biter ibland varandra när de leker i hagen. Det går lite våldsammare till eller hur man ska förklara. Men det är inte som de hotar varandra.

om hästen hotar måste man säga till den på skarpen. En häst som får hållas när den gör så kan bli farlig.
Hur gör jag då när hon står och måttar en spark med ena bakbenet, eller när hon smyger upp och kosparkar mig lite försiktigt i arslet? Eller när hon backar på mig och ska puckla på mig med bakbenet? :o

Jag brukar ge tillbaks lite försiktigt och vips, så är slagsmålet igång,,,,,,,,utan nåt blodvite eller nån vinnare, för jag börjar alltid gapskratta åt hennes hyss och då har hon fått mig dit hon vill. :rofl:

jag tror inte alltid det behöver vara allvar när dom nyps och bits. en del hästar tycker bara att det är såååå kul att leka och gör sitt bästa för att dra igång allt annat levande. för mig är det tillåtet, inom rimliga gränser. som sagt, dom måste ju få vara sina egna personligheter. :D

Det är ytterst sällan dom egentligen menar vad dom "säger", och hur många hundar blir man inte "attackerad" av och som tycker det är skitkul att få svar på tal?

Alla djur har ett utpräglat sinne för humor, det gäller bara att kunna plocka fram det och vem vill ha ett djur som bara gör exakt det man säger till dom och aldrig själva tar initiativet till nåt annat? Radiostyrda mjukisdjur finns i leksaksaffären, såna som går på batteri.;)

Till och med kor har humor, och jag har fler än en gång blivit upplyft lite försiktigt men blixtsnabbt och fått en tur genom hagen med hornen i knävecken.:angel::D Jag har tom. "slagits" med en stor charolaistjur som utsåg mig till buskompis, och vi hade ett mycket speciellt förhållande. Bara bus och upptåg men aldrig nån kraft bakom "orden".:p

Ta djuren för vad dom är innerst inne istället för att försöka bestämma över dom så får ni mycket roligare med dom och behöver aldrig uppleva sk. "ledarskapsproblem". Det ska vara roligt att ha djur, och djuren ska ha roligt med oss människor.:idea:

håller med!

tror det är det axel menar åxå, att man måste låta djuren vara sig själva, men "leken" får inte dra iväg hur långt som helst. hästar (och kossor) är ju jättestora och starka djur och även om det inte mar menat, händer olyckor såååå lätt! så en bra, etablerat och trygg relation, där båda parter kan kommunicera med varandra är A och O när det gäller lek! men samtidigt är lek det bästa sättet att kommunicera.... slutar inte djuret "leka" när man säger att det är nog, så felar det någonstans och man får jobba på grunden och ta tillbaka, eller ta över.

så en bra, etablerat och trygg relation, där båda parter kan kommunicera med varandra är A och O när det gäller lek! men samtidigt är lek det bästa sättet att kommunicera.... slutar inte djuret "leka" när man säger att det är nog, så felar det någonstans och man får jobba på grunden och ta tillbaka, eller ta över.

Fast då undrar jag lite - vad är egentligen lek?
Om det är att träna in, för hästen (förhoppningsvis..) skojiga tricks, då tycker inte jag att det är lek - utan träning. Om "lek" innebär att jag inte har några krav gentemot hästen och att vi deltar på samma villkor - då tycker jag inte att lek låter som någon uppbygglig verksamhet. Hur ska hästen veta vilka dagar det är "lek" och vilka det är allvar??

Eller, har jag missuppfattat något??

Fast då undrar jag lite - vad är egentligen lek?
Om det är att träna in, för hästen (förhoppningsvis..) skojiga tricks, då tycker inte jag att det är lek - utan träning. Om "lek" innebär att jag inte har några krav gentemot hästen och att vi deltar på samma villkor - då tycker jag inte att lek låter som någon uppbygglig verksamhet. Hur ska hästen veta vilka dagar det är "lek" och vilka det är allvar??

Eller, har jag missuppfattat något??

förstår hur du tänker...
för mig är leken något som egentligen sker varje dag. att man genom att uppmuntra och "glädja" hästen leker fram ett beteende som är önskat. tex: när jag ropar på min häst i hagen och hon reagerar och kommer mot mig, uppmuntrar jag, tjoar glatt och spelar upp henne, ofta så hon börjar trava eller gallopera, vilket får mig att tjoa ännu mer! sen är det några sekunders mys och klapp när hon kommit, för att säkerställa att leken är slut och att vi är tillbaka i vårt vanligt samarbete.

jag tror att man, genom att leka fram saker och ting, får en mycket gladade, piggare häst som blir mer samarbetsvillig. hästar är som små barn.. allvar och arbete är inget för dom, men leker man och uppmuntrar och döljer arbete bakom det, blir det mycket lättare! hästen blir mer uppmärksam på vad som ska ske härnäst.

det handlar nog egentligen bara om att få hästen posotivt inställd till livet och inget är ju bättre än att få leka!! :D

Aha.

Det där tror jag iofs är en villfarelse - om det är något som gör hästen "lycklig" är det konsekventa, begripliga signaler och träning där hästen faktiskt har möjlighet att lära sig vad man vill. Tror egentligen inte att den är i behov av lek - med oss - men om man själv blir gladare av det, är det säkert bra. ;)

Aha.

Det där tror jag iofs är en villfarelse - om det är något som gör hästen "lycklig" är det konsekventa, begripliga signaler och träning där hästen faktiskt har möjlighet att lära sig vad man vill. Tror egentligen inte att den är i behov av lek - med oss - men om man själv blir gladare av det, är det säkert bra. ;)

tror du inte att det handlar lite om energi åxå? alltså inte den energi som gör oss pigga, utan den vi utstrålar. hästar är ju hyfsat bra på kroppsspråk, så dom borde ju se på oss vad vi känner? iallafall om dom är uppväxta med människor...

eftersom hästar är flockdjur och inte vill bli av med sin flock är dom ju ganska måna om att inte gå utanför sin roll. eller?
en häst mår ju bäst av veta sin plats i laget och få tydliga gränser att hålla sig inom.

ju mer jag tänker på det... :crazy:
kanke inte bör leka med våra hästar?
kanske bättre att överlåta det till sällskapshästarna i hagen. lika barn leka bäst heter det ju och hästar och människpr är ju inte speciellt lika.... :angel:

Hästarna ska bli glada o vilja komma för kel o kliande- för att jag är en trevlig o trygg individ, men energin vill jag ha när jag rider.

Lika barn leka bäst- i synnerhet när de väger 10 ggr mer än oss

Lika barn leka bäst- i synnerhet när de väger 10 ggr mer än oss

just precis. för även om bettet kanske var menat som ett skoj-bus-kom-igen-och-lek kan det hända att man står utan kind och hur kul är det? hellre då att hästkompisens grimma får ta det smällen. (hände oss i våras. busig unghäst = demolerad grimma på bästa kompisern. :D )

Jag tänker iallafall fortsätta lattja med min häst, gör jag inte det så blir hon deppig. Hon får bossa runt på mig och ta för sig för det är ju den enda jag har att skämma bort. Vi har alltid haft en kravlös relation och det fortsätter vi med så länge vi lever. Sen må andra tycka vad dom vill men jag känner ju min häst bäst och har jag inte lärt känna hennes personlighet efter 16 år, så länge har jag haft henne, då lär jag ju aldrig lära känna henne.:crazy:

Jag tänker iallafall fortsätta lattja med min häst, gör jag inte det så blir hon deppig. Hon får bossa runt på mig och ta för sig för det är ju den enda jag har att skämma bort. Vi har alltid haft en kravlös relation och det fortsätter vi med så länge vi lever. Sen må andra tycka vad dom vill men jag känner ju min häst bäst och har jag inte lärt känna hennes personlighet efter 16 år, så länge har jag haft henne, då lär jag ju aldrig lära känna henne.:crazy:

ja, men givetvis! om du vill ska du ju fortsätta att busa med henne. :idea:

just precis. för även om bettet kanske var menat som ett skoj-bus-kom-igen-och-lek kan det hända att man står utan kind och hur kul är det?
Det skulle aldrig kunna hända här. Man måste veta var man har varann innan leken blir för vild.:idea:

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 723
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 763
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar