Utmana eller undvika?

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag hade en intressant diskussion med en ung tjej igår, hon red min ponny och jag gick en sedvanlig promenad med min unghäst!

På vägen kommer en bil körandes med släp och på släpet står en maskin av okänt urspung och skramlar!

Jag blir då glad eftersom jag nu kan träna min envisa unghäst på skramlande saker, den unga damen reagerar knappt vilket gör mig nöjd!

Tjejen som rider min ponny påpekar då att många gör tvärtom, de unghästägare som hon känner undviker det som kan tänkas skrämma unghästen! De gör inte alls som jag som söker upp "farliga" saker för att lära min unga dam att livet inte är så farligt, att bildäck som står lutade mot grannens staket inte kommer att anfalla osv!

Hur gör ni? Undviker eller utmanar ni " faror"?

Sv: Utmana eller undvika?

Jag utmanar men försöker hålla det kontrollerat. Dvs jag utmanar inte på ett ställe där det är trångt och hästen riskerar att skada sig om den kastar sig, utan hellre att den kan backa ned i diket om den känner sig väldigt osäker.
Jag vänder aldrig när jag är ute o rider o hästen stannar eller reagerar. Däremot om vi möter fyrhjulingar i skogen eller en traktor med tunnor på släp etc så ställer jag mig o hästen typ i anslutning till vägen, i skogskanten eller på en p-ficka så hästen får lite utrymme, inte om den är van men om jag inte vet hur den ska reagera.
Nu har jag däremot nyligen haft unga konvalecneter o då håller jag oss ifrån dylikt eftersom det inte är bra om den börjar hoppa o skutta o har en del överskottsenergi av lång vila.

Jag utmanar men försöker hålla det kontrollerat. Dvs jag utmanar inte på ett ställe där det är trångt och hästen riskerar att skada sig om den kastar sig, utan hellre att den kan backa ned i diket om den känner sig väldigt osäker.
Jag vänder aldrig när jag är ute o rider o hästen stannar eller reagerar. Däremot om vi möter fyrhjulingar i skogen eller en traktor med tunnor på släp etc så ställer jag mig o hästen typ i anslutning till vägen, i skogskanten eller på en p-ficka så hästen får lite utrymme, inte om den är van men om jag inte vet hur den ska reagera.
Nu har jag däremot nyligen haft unga konvalecneter o då håller jag oss ifrån dylikt eftersom det inte är bra om den börjar hoppa o skutta o har en del överskottsenergi av lång vila.

Nej självklart utsätter jag inte damen för faror, utan gör som du, ställer mig en bit i från med gott om utrymme!

Gör som du, bättre att ta chansen och visa unghästen att det inte är farligt.
Är man bara lugn själv så brukar det inte vara några problem, sedan får man ju anpassa det lite efter hästen såklart

Jag tycker också det är bra med lite skrämmande saker, att de får titta osv. men kanske inte alltid. Skulle jag ha en lättskrämd häst och jag vet att ridturen inte får ta mer än x minuter så skulle jag välja en väg där jag vet att det oftast inte finns något att fundera över.

Och när det gäller skramlande traktorer osv på smala vägar, så ställer jag mig gärna vid sidan om oavsett - inte för att jag inte litar på pålle, men jag litar inte helt på traktorförare, mopedister, bilister... De kan skvätta stenar, tuta (!) och de kan vingla... Såg en gång en bilkärra med en betongblandare på, den föll av när bilen svängde ut på vägen framför mig... och en kompis till min dotter blev bakifrån påkörd av bussen när hon var ute och red, så märker jag att någon kör fort eller det kommer bilar både fram- och bakifrån så håller jag mig också gärna vid sidan om medan de passerar :angel:

Om jag inte flyttar pålles bakdel lite ut i vägen, och driver och förhåller och nästan får honom att småstegra (för att sedan dra mig in till kanten när bilen kommer nära). Det ser läskigt ut tycker bilisterna :rofl:

jag gör som du, finns det t.ex. en trevlig pressenning i närheten så passar jag gärna på att gå nära den istället för att undvika den osv... När det är snö så brukar jag då och då dra i lite snö-täckta grenar - bättre att det rasar när jag är beredd och hästen kan vänja sig istället för att det händer när vi båda är oförberedda :P

Jag utsätter mina hästar för läskiga saker.

Däremot ska man aldrig ge sig in i en situation som man inte vet att man tar sig "vinnande" ur.

Jag tänker inte så mycket på saken. De utsätts för det vi möter ute i världen helt enkelt. Jag går inte och aktivt letar reda på otäcka saker att "öva" på, men undviker inte heller direkt något.

Är det en helt okänd häst så rider jag med en hästkompis som min kan gå bakom ifall den blir lite skärrad någonstans.

Jag utmanar men med måtta -alltså jag undviker inte läskiga saker men undviker att utmana i situationer som kan sluta med att hästen blir ordentligt skrämd istället för boostat självförtroende. Syftet när jag utmanar är ju att hästen ska komma på att det inte var så farligt och känna sig trygg i suspekta situationer.

Det vi råkar på när vi är ute får vi ju hantera.

Kanske var jag lite i tuffaste laget (galen) när jag skulle trafikträna min treåring.
Jag red helt enkelt den rundan där jag behövde rida en bit på 70-vägen där alla stora lasbilar kör.
Lastbil körde förbi- hästen for ut i åkern- lugna hästen och upp på vägen igen.
Efter tredje dagen hade han förstått att dom inte skulle äta upp honom och sen har han varit trafiksäker sen dess.
Skulle nog inte vara så hård vid en ny unghäst idag.

Har också lyckats med att nästan trilla av när vi efter en uteritt mötte en hemsk, grön soptunna tio meter från stallet.
Red fram till den för att nosa och sa på skoj -bu! när han luktat lite.
Hästen for i luften och kompisarna skrattade hysteriskt :D

Det är bättre att vänja dom vid att allt är normalt från början så får man ett lättare liv som ryttare och hästägare!

Jag gör varken eller, jag tar det som det kommer så att säga.

De måste lära sig att omvärlden förändras (dvs saker flyttar på sig), att det kommer skramliga grejer, tävlingscyklister susar om i 190 osv. Om jag ska undvika detta måste jag ständigt hålla 'utkik' efter det, och kommer därför göra hästen mer vaksam. Dessutom i samma ögonblilck jag ser de där cyklisterna kommer jag börja fundera hur sjutton jag snabbt ska undvika dem, och förmedla för hästen att 'nu är det fara å färde/läskigt'.

Så, jag sitter inte och sover men varken letar efter faror att undvika eller faror att utmana. Jag tar det som det kommer - och lyssnar på hästen. Behöver den t ex stödet att jag sitter av så gör jag det.

Jag har svårt att trafikträna mina unghästar vettigt utan att riskera att sätta dem i en situation där de utsätts för massiv trafik. Det är VÄLDIGT ojämnt trafikerat här, dvs jag kan på 10 försök längs vägen stöta på NOLL fordon. Eller på ETT försök träffa på fyrhjulingar, cyklar, lastbilar, bussen, traktorer, mopeder, motorcyklar, bilar och fan och hans moster.

Det gör att det blri lite 'happy go lucky' över det hela. De har ju sett bilen när jag kommer hem, de har sett grannen köra traktor och fyrhjuling och så men det är också det.

So far, med risk för att få äta upp det här sen, har de så att säga varit 'automagiskt trafiksäkra' ändå. Antagligen för JAG inte är trafikrädd och just 'tar det som det kommer'.

När Lillen tävlade häromveckan (distans) kom två tävlingscyklister bakifrån och swishade om. Han rörde inte en fena. Han har aldrig stött på en cyklist ever i hela sitt liv. Men jag utgick från att det skulle vara lugnt, att han inte skulle få spunk - och det spelade antagligen in i att han trots ny miljö, tävling osv inte reagerade.

Jag lasttränar btw inte unghästar heller. Helt enkelt för att en unghäst har INGEN anledning att inte gå in, vilja kasta sig ut etc. Däremot om man börjar träna gå av - gå på osv, och utan att åka/det händer något etc kan man lätt få dem att fundera på 'alternativsaker' att göra. Utan, mina åker när det är dags. Efter X tid KAN det komma ett 'varför då förresten?' ang gå rakt på, och då konstaterar jag bara att 'för jag säger det och du gjort det förr', och det brukar vara det.

Och so far har saker som en flyttad soptunna eller en ny vedtrave lett till mer 'alerthet' än första mötet med en lastbil t ex. Hästar har ingen direkt anledning att bli rädd för en lastbil så - men däremot på att reagera på förändringar i näromgivningen.

Jag behöver aldrig utmana, det gör min häst själv :p Min 1.5 åring går ofta mot det som är farligt (enligt henne). Jag bryr mig inte så mycket och letar inte efter saker. Men ex går vi nära en soptunna som hon tycker är läskig så lösgör jag linan mer och hon tittar, frustar och sen går fram till tunnan.

Hon går fram mot gräsklippare o allt möjligt.

Det beror helt på vilken häst det är.
Har man en unghäst som blir rädd om en borste ligger på fel plats i stallet så skulle jag inte gå förbi något "farligare".
Men har man en häst som är "med" mig, och det känns bra så kan man gå förbi "farliga" saker och utmana lite.
Men jag sätter man inte i en situation somj ga inte tror att jag klarar av.

Jag behöver aldrig utmana, det gör min häst själv :p Min 1.5 åring går ofta mot det som är farligt (enligt henne). Jag bryr mig inte så mycket och letar inte efter saker. Men ex går vi nära en soptunna som hon tycker är läskig så lösgör jag linan mer och hon tittar, frustar och sen går fram till tunnan.

Hon går fram mot gräsklippare o allt möjligt.

Vilken rolig häst!

Min första häst var tidigare riden av en autistisk tjej som bara red exakt samma runda varje dag och travade etc på exakt samma ställen, så när jag köpte hästen var hästen extremt rädd för nya saker! Men efter att jag lät henne gå fram till allt farligt slutade det med att hon gjorde det själv, först blev hon rädd, sen gick hon fram å kolla!:rofl:

Jag utmanar men med måtta -alltså jag undviker inte läskiga saker men undviker att utmana i situationer som kan sluta med att hästen blir ordentligt skrämd istället för boostat självförtroende. Syftet när jag utmanar är ju att hästen ska komma på att det inte var så farligt och känna sig trygg i suspekta situationer.

Amen för det! Det ska vara uppbyggande för hästen.

Jag kan även "skapa" situationer som i framtiden kan vara nyttigt för den unga damen!

Min sambo håller på att laga vår Cheva-van och avgasröret är trasigt, då går jag dit när bilen är igång för att vänja damen vid höga brummande ljud, nu kan jag sitta i bilen och starta den medans den unga damen står utanför och betar!

Jag har lååångt grimskaft då jag tränar så hästen har ett bra utrymme, håller aldrig fast hästens huvud som många gör, vilket har räddat många situationer!

Utmandade... Nästan letade reda på "faror". Hörde jag att någon gick med röjsåg, körde traktor osv så va jag där med donnan direkt. Bättre att ta det direkt och jobba bort skräcker. Enligt mej är det lättare när dom är ung. Naturligtvis ska man göra det rätt och vara lugn så det inte blir bakslag.
Men jag har haft nytta av det med min häst som är i naturen nervig. Hon kan bli skiträdd för saker men stanna alltid kvar och litar på sin ryttare. Hon har aldrig kastat av någon eller skenat pga en "fara"..

Jag utmanar och provar hela tiden. Man får dock dra en gräns och aldrig utsätta hästen för något där man ser att den verkligen kan bli för skrämd, fastna, bli trängd etc, utan det måste självklart vara en rimlig situation. Man lär sig att stanna och bara ta det lugnt när man tycker något är läskigt.
Man måste själv vara stencool och kunna läsa situationen.

Får hästen aldrig möta läskiga saker, hur ska den då kunna upptäcka och lära sig vad som egentligen inte är farligt?

Nu har jag bara haft en unghäst och jag har gjort med den som med alla hästar jag har haft hand om. Jag tar det som kommer och gör ingen sak av det. Behöver jag gå på trafikerade vägen så gör jag det och då får det komma långtradare eller motorcyklister, det löser sig och det har aldrig varit ett problem. Jag är övertygad om att det inte är hästarna som är trafikrädda utan dom som sitter på....

Jag hade en intressant diskussion med en ung tjej igår, hon red min ponny och jag gick en sedvanlig promenad med min unghäst!

På vägen kommer en bil körandes med släp och på släpet står en maskin av okänt urspung och skramlar!

Jag blir då glad eftersom jag nu kan träna min envisa unghäst på skramlande saker, den unga damen reagerar knappt vilket gör mig nöjd!

Tjejen som rider min ponny påpekar då att många gör tvärtom, de unghästägare som hon känner undviker det som kan tänkas skrämma unghästen! De gör inte alls som jag som söker upp "farliga" saker för att lära min unga dam att livet inte är så farligt, att bildäck som står lutade mot grannens staket inte kommer att anfalla osv!

Jag antar utmaningen!
Tycker din vän är inne på helt fel bana.
För att en häst(unghäst/äldre häst) ska vänja sig vid saker och ting måste dem vänja sig vi detta, och de gör man genom att utmana och inte undvika!
Sedan behöver man inte överdriva utmaningen utan göra det någon gång ibland!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 563
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 337
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 337
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat