Utmana eller undvika?

Sv: Utmana eller undvika?

När det gäller just fordon anser jag att man INTE ska utmana ödet, det är alldeles för farligt! Har upplevt att bli påkörd av en jättetraktor med släp som pressade sig förbi oss på en smal väg och det var inte roligt.... :crazy: Hästen blev inte vidare trafiksäker efter det (innan var han 99,9%, så trafiksäker som en häst kan vara mao). Ett under att han inte skadade sig allvarligt, klarade sig med några skrapsår och svullnader.

Folk fattar inte att när hästar blir oroliga går de åt sidan. Dvs det kan uppstå livsfarliga situationer om hästar blir skrämda av fordon.

Jag försöker alltid gå av vägen, typ en vändplats eller in på en liten stig så att vi inte blir helt trängda, har inga planer på att bli överkörd en gång till... Då kan hästen titta på det farliga i lugn och ro, och den kan ta några steg till sidan utan att det gör något.

När det gäller stationära saker så går vi gärna fram och tittar! Ju mer vi kan undersöka och utesluta ur "hästätande monster" kategorin ju bättre.

Viktigt att komma i håg att om hästen blir riktigt rädd så har det motsatt effekt, därför skall man aldrig tvinga eller pressa hästen att undersöka saker den är rädd för. Då kommer den bli ännu räddare nästa gång eftersom det den kommer i håg var att ryttaren var upprörd och det var hemskt läskigt.
Den måste få undersöka saken i lugn och ro, och själva vilja gå fram och kolla.

Jag gör varken eller utan tar det som det kommer. Min treåring är väldigt cool och reagerar mest med nyfikenhet på nya saker. Jag undviker alltså inte grusvägen trots att det kan komma bilar (de brukar inte köra fort), jag går förbi trädgården där det brukar vara skällande hundar och genom ridskolan där det finns både folk, hundar och div annat att titta på. Jag träffar heller på och vänjer honom vid saker nu när vi mest promenerar, så att han är van när jag ska rida förbi. Än har han inte tyckt att något var speciellt otäckt. :)

Jag skulle inte vilja säga att jag utmanar men jag undviker inte.

Från första dagen jag fick hem min unghäst har jag ridit ut på henne både med och utan sällskap och även lämnat sällskap mitt på vägen. Vi har mött Motorcyklar, Moppar, lastbilar, traktorer, kossor, rullskidåkare, grannar som står och klipper sina syrenhäckar, rådjur, mm. De flesta är lite otäcka, en del riktigt otäcka - hon verkar lida av koskräck min häst :) Men jag så länge hon är kontrollerbar och inte hysterisk, även om hon kan hoppa till bli spänd och backa lite så har jag inte låtit henne vända, utan vi har tagit oss förbi alla otäcka saker.

Om man undviker saker tror jag man får en ganska otrygg häst som inte klarar av förändringar/nya saker. Men att utmana - det är inte så att jag skapar situationer eller söker upp situationen - förrutom när man åkt iväg till nya ställen men det ser jag som ordinarie miljöträning, inte en utmaning.

Undvika saker ska man aldrig göra, det skapar enligt min erfarenhet rädda och osäkra hästar. Man ska ju heller inte ge sig in i situationer man inte är säker på att man klarar av.

Jag går lite på det att jag inte letar upp farorna eller ens tänker att nu ska jag träna på det här läskiga utan jag rider där jag rider och möter det jag möter. Jag planerar en ridväg och sen rider jag den oavsett vad vi möter, vi ska ta oss igenom det och visst har häst blåst upp sig lite och småtravat förbi men sålänge han tänker framåt och lyssnar så bryr jag mig inte, jag kräver inte att han ska gå sovandes och oberörd förbi "farorna" utan jag kräver bara att han ska lyssna. Detta har iallafall gjort honom till en säker häst.

Hästar är ju lite rädda för det som vi säger kan vara farligt, vänder man om man möter något hästen tvekar för så får man problem. Bara man tänker till innan man gör något med hästen, innan man sätter sig i en situation, klarar man inte av att själv hålla sig lugn så kanske det är bäst att göra saker med hästen där man helt enkelt inte möter något läskigt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 563
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 337
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 337
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka