Utlåning av sto...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare JojjeG
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 910
J

JojjeG

hejsan!

Det är så att jag ska låna ut mitt sto till en privatperson som vill ha ett föl men äger ingen häst som har den möjligheten....jag undrar lite vad ska man ta betalt?

Min häst kommer stå kvar i mitt stall och jag kommer ta hand om henne under hela tiden och hur göra man med övriga kostnader som försäkring osv?

Tack på förhand!

/Johanna

Sv: Utlåning av sto...

Med andra ord så är det "lån av ditt stos mage"?

Jag lånade ut mitt stos mage till denna säsong.

jag betalade stoets försäkring.
Fodervärden betalade allt annat. Dvs foster/föl försäkring, hovslagare, vaccinationer etc.
Och även alla foder/uppstallningskostnader.

Men om man då lånar ut stoets mage.. Vem står som uppfödare till fölet då? Stoägaren eller den som lånar stoets mage?

Stoägaren om inget fodervärdsavtal skickas in till ASVH (eller annan rasförening) att fodervärden ska vara uppfödaren.

Min kompis lånade ett stos mage, hon betalade fölavgifterna, och hjälpte till med 1/3 av stall hyran, övriga kostander stoets ägare. Stoets ägare stod som uppfödare och min vän stod som ägare. Funkade riktigt bra och jag ska göra samma sak!

I vårt fall så är det den som har lånat stoets mage som kommer att st som uppfödare. Det finns en särskild punkt att fylla i på registreringsblanketten(hos hästar reggade i ASVH). Alternativt skicka in fodervärdsavtal.

Det beror på många olika faktorer. Jag lånar ett stos mage och som "betalning" för detta vidareutbildar jag stoet och stoets ägare. Jag står också för alla kostnader relaterade till dräktighet och fölning.
När hon inte går att rida kommer jag nog att stå för stallhyran.
Stoets ägare kan fortsätta att använda henne "normalt" förutom att hon i största mån får försöka undvika smitta och inte hoppar.
Skulle jag låna magen på ett rent avelssto där ägaren inte "använder" hästen så är det berättigat att betala en summa för uppstallning och skoning. Personligen hade jag inte gått med på ett sådant deal om inte det var ett riktigt superbt avelssto där jag själv ville välja hingst, annars hade jag hellre stått i kö för att få köpa det nyfödda fölet. Då slipper man hela risken med kastningar och dödföddhet man annars står för.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 740
Senast: ildiko
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Mia_R
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 072
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka