utländska hingstar med färsk sperma

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare M_Q
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 290
M

M_Q

är det någon som vet om det finns någon "lista" eller liknande över vilka hingstar i utlandet man kan få färsk sperma från?
Utan att behöva kolla på hur varje enskild hingst tjänstgör?
Har ett sto i holland som vi ska betäcka och förra året tog det sig inte när vi försökte med fryst, och istället för att leta efter någon man vill ha för att sedan bli besviken när den endast tjänstgör via fryst kanske de här skulle korta listan lite snabbare :)

Sv: utländska hingstar med färsk sperma

kanske ett litet förtydligande, vart lite virrigt.
Liknande den svenska listan där det står AI FAI el. TAI samt vilken % som tog sig skulle bli alldeles utmärkt.

Stoet står i Holland och ska betäckas?

Om du går in på de olika förbundens hemsidor kan du kolla "hensgtverteilungsplan" och se vart hingstarna finns. Där står också hur de är verksamma i aveln.

Jag har bara länkar till hannover och oldenburg. De kommer snart!

Om du bara klickar på "alles" på hannovers så kommer hela listan upp!

Tack så mkt! visste inte riktigt vad det hette på "utlänska" och har klickat på mkt utan att hitta rätt men nu ska det gå :)

Ska komma ihåg hensgtverteilungsplan.

Hon står i holland och får troligen stå kvar (iaf tills hon är betäckt) eftersom vi hoppas kunna hitta något bra på färsk där nere eftersom fryst inte fungerade förra året, har inte hittat någon svensk som vi är intresserade att använda på henne.

Jag har visst stavat det fel. Det är ett satans svårt ord!

hengstverteilungsplan

Jag tror det kommer från den tiden då alla hingstar var ägda av statsstuterier, och sedan fördelades ut på olika mindre stationer. Men det är min egen lilla privata gissning! ;)

inte har du tips på någon prestationshingst som har bra fertilitet? Du verkar ha stenkoll! stoet är e:Lector (Cartoonist xx)-Maykel-Joost och är plac. i int. GP och deltagit i bla VM. Är ganska liten (runt 160-163) och kompakt så inget för tungt! Hon börjar bli lite till åren så troligen blir det inte så många avkommer.

en fråga till :)
är inne på oldenburg och jag gissar på att deckart är vilken typ? Vad står isf FS, NS och TG för?

Vem betäckte du med förra året? Inga föl innan? Jag kan fundera lite!

förra året var första året vi försökte och de vart lite panik när hon va klar (bestämdes ganska sent att vi skulle försöka) så vi försökte med Cornet Obolensky men det tog sig inte trotts 2-3 försök (med fryst). Har några stån kvar men tror inte vi vill använda det iår efter de vi nu hört om ridbarheten mm på avkommerna, plus att jag sett några filmer när han hoppar, visst han hoppar jättefint men slår väldigt mot handen mellan hindren ser det ut som? Vi hade även sperma kvar från Clinton som var menad åt ett sto som vart såld, men COs mun lär väl komma från Clinton?
Stoet har bra mun och ridbarhet, mkt gummi i kroppen, men som sagt behöver nog något som förädlar och Clinton känns kanske fel där också?

hittade Frischsperma och Tiefgefriersperma
gissning:
TG = Tiefgefriersperma = ?
FS = frischsperma =färsk ?

Jag funderar på VDL's hingstar som du kan få på färskt nu när du har stoet i Holland.

Indoctro, Corland eller Carolus? Carolus I är ju känd för att lämna avkommor av bättre typ och med vettiga gångarter, denna nummer två vet jag inte lika mycket om.

Det är ju inget snack om prestation/förärvning på dessa herrar och det skulle inte vara en svårsåld avkomma...

Corland tipsade Henk om men att han kunde lämna små hästar och eftersom stoet är lite mindre så.
Har funderat på Calido också, gillar de avkommer jag sett!
Ska kolla upp dom andra också :) tack tack!

Liknande trådar

Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 165
Senast: viltmilla
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på... 2
Svar
24
· Visningar
4 342
Avel Jag har ett sto som betäcktes två gånger förra sommaren (naturlig betäckning). Hon tog sig ej på första försöket men på andra försöket...
Svar
5
· Visningar
1 527
Senast: gylle
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 848
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka