Utlånad ponny

Sv: Utlånad ponny

Har ni inget avtal om vem som ska stå för hemtransporten så är det ditt ansvar. Din häst ditt problem.
 
Sv: Utlånad ponny

men hallå nu måste vi ju få veta hur det gick? Fungerar det alltså med kfm? Jag hoppas det har löst sig till det bästa till TS fördel och utan strul och kostnader. maken till oförskämdhet från ponnysnyltarna.
 
Sv: Utlånad ponny

TS verkar inte vara aktiv skribent på Buke. Hon har skrivt i 3 trådar och det sista inlägget var i denna tråd.
 
Sv: Utlånad ponny

Jag kan berätta om vår tråkiga ponnyaffär:

Vi var så dumma i huvudet att vi lämnade iväg vår fina dressyrponny, efter tjat från köparna, med bara handpenning erlagd. Betalning skulle ske direkt efter helgen och han hämtades fredag kväll. De fick inte pass mm med sig dock. Tisdagen efter fick vi ett mejl där de erbjöd sig att betala en 1/5 av priset på honom då han hade en liten anmärkning på röntgen, strålbenet, varav våra största kliniker har bedömt det som inom det normala. Ponnyn hade då gått igenom två klinikbesiktningar inom ramen av 5 månader men helt plötsligt påstods sig köparna ha sett symtom på strålbenshälta redan vid provridning. Men de gillade ju hästen så de kunde tänka sig att betala 1/5 av utgångspriset för honom. Vi tackade nej till det utan sa att vi ville ha hem honom. Efter det har vi inte sett skymten av ponnyn och inte heller några pengar.
Ponnyn har under de 1.5 år som gått behandlats för kotledsinflammation kotleder fram och bak, knäleder bak, röntgat ryggen och you name it all. Till slut blev han utdömd hos dem. Vi har ett flertal skrivelser som visar att ponnyn från början skadade sig i hagen men i skrivelser till domstol så heter det att det är hans skador som fanns redan vid köpet som är orsaken. Obs! Det fanns bara en liten anmärkning på strålben för övrigt hade ponnyn toppomdömen. Köparna visste om detta när de hämtade ponnyn och varför dra på sig en ponny som enligt dem själva redan visar symtom på obotlig hälta. Bullshit alltså. De ville komma över en ponny skitbilligt. Dessutom försäkrade honom för långt över det pris de tyckte att han var värd och som de erbjöd oss. Hmm....
Men efter 1.5 år var vi då i rättegången. Vi hade försökt få hem ponnyn flera gånger men det fanns inget intresse för detta, antagligen för att köparna visste att vi skulle kräva skadestånd. I rättegången så tycker köparna att vi ska betala dem 120 000 kr för det besvär de haft med den ponnyn de hämtade utan att betala för och som de vägrat lämna tillbaka. De försökte dessutom att få ut nya ägarhandlingar på honom utan vår vetskap. Ett solklart fall tycks det då ponnyn var obetald och de hämtat honom med vetskap om anmärkning och trots erbjudande från vår sida att ta tillbaka honom och återbetala handpenning så har de vägrat att lämnat tillbaka ponnyn. Men det mentala övergrepp domaren utsatte oss för, i sin vilja att vi skulle ingå förlikning, vill jag inte vara med om igen. Jag är fortfarande chockad över detta. Efter 3 timmars övertalning och förklaring om hur mycket vi kan förlora och hur dumma vi är som drog det till rättegång så är man så psykiskt trött så man går med på förlikning. Domaren kör förstås samma grej med motparten så de är säkert lika mentalt utmattade. Vi var väl ändå vinnarna i förlikningen men attan vad pengar det har kostat oss. Trösten är att det har kostat köparna ännu mer. Vilka är vinnarna då - jo, ombuden som visste att det går till så här i Tingsrätten. Varför då driva ärendet så långt? Kan det vara så att ombuden skrattar hela vägen till banken?

Ursäkta om det blir rörigt men försökte få det så kortfattat som möjligt. Men vad vill jag säga med detta - jo, försök lösa tvisten innan även om det är surt och svider. Jag kommer aldrig dra det till rättegång igen. Och ni som påstår att ni aldrig skulle göra samma misstag som oss så finns alltid ett OM med. Självklart skulle jag heller aldrig lämna ut en ponny utan full betalning men som sagt det är lätt att säga saker innan man själv står där. Jag har förbannat mig själv att jag gick på deras skådespel.
 
Sv: Utlånad ponny

Ofta så är det tyvärr så att det är enklare och billigare att bara avliva en häst i stället för att sälja den.
Eller att släppa det hela i ett tidigt skede.
För att sedan bara inrikta sig på att inte någon bryter mot djurskyddslagarna.
 
Sv: Utlånad ponny

Jag lovade en förklaring när detta var löst, det är det nu.
Detta är vad KFM sa till mig: Släpp aldrig iväg en häst utan att den är fullt betald. Så fort den lämnat din mark eller den satt hovarna i någon annans transport med din tillåtelse så har du frivilligt lämnat ut den. Alltså är det inte stöld om den som lånat hästen beslutar sig för att inte lämna tillbaka den. Det spelar absolut ingen roll om man har några avtal eller ej. Det ända är att den som lånat hästen kan bli dömd för avtalsbrott. Men de kan inte tvinga någon att lämna tillbaka hästen. Polisen får inte gå in och hämta den. Du får inte gå in på annans tomt och hämta din häst utan dennes tillstånd. KFM får bara hämta den om den står på låntagarens egen tomt. Alltså behöver de bara kliva över till grannen med den när KFM kommer för att hämta och grannen säga nej så får inte de heller hämta den!
Så oavsett avtal eller om de döms att återlämna hästen så kan de ALDRIG rent fysiskt tvinga dem att lämna tillbaka hästen. Så släpp aldrig iväg en häst på varken foder eller provridning ens om du inte är fullt berädd på att mista den. Ska hästen flyttas för provridning gör det själv. Ska hästen lånas ut på foder så ska hästen betalas till ett tillgodokonto som man skriver in att står inte hästen åter på din tomt datum i fullgott skick så tillfaller pengarna dig och låntagaren har köpt hästen. Detta är enda sättet att göra det på utan att riskera att mista hästen.
 
Sv: Utlånad ponny

Innebär detta att du inte fick tillbaka din ponny?
 

Liknande trådar

Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 649
Senast: Wille
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 812
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 376
Senast: Görel
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 546
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp