Utlånad ponny

T

Trogen

Jag har ett litet problem och skulle vilja veta vad ni anser vara rätt.
Vi skulle sälja dotterns ponny och köparen fick ta honom på prov i 6 mån.
Nu har köparen beslutat sig för att inte genomföra köpet då de dels blir av med stallplatsen och deras dotter inte har varit så jätteintreserad av att rida i vinter. Så okej han får komma hem igen. Problemet är att varken vi eller dom har möjlighet att köra hem honom. Min fråga är: Ska jag hyra/ låna bil och släp och köra 40 mil med en liten bebis i bilen eller ska jag kräva att de kör hem honom?:confused:Dom har ju lånat honom, jag brukar ju iallafall lämna tillbaka saker när jag har lånat något.
 
Sv: Utlånad ponny

Dom får väl anlita en hästtransportör om dom inte har tid att köra själv. Jag tycker helt klart att den som hyr hästen bör lämna tillbaka den och således stå för kostnaderna kring detta.
 
Sv: Utlånad ponny

Vad har ni avtalat om?

Har ni inte avtalat något så är det inte självklart. Personligen anser jag att de bör lämna tillbaks hästen, men vägrar de så är det inte så mycket man kan göra. Det blir förmodligen dyrare att processa om det oavsett utgång.
 
Sv: Utlånad ponny

Jag har inga som helst planer på att processa om saken. Och nej vi har inget avtal då de har fått låna ponnyn gratis. Däremot så får de stå för de kostnader de haft för honom under tiden han varit hos dem. Vilka de för övrigt försöker få ersättning för. Jag menar mest rent moraliskt, vad tycker ni att jag ska göra? Jag funderar på att skicka ett sms och fråga vem av oss de tycker ska hyra/låna bil & släp? Det är ju de som lånat honom. Frågan är om de ens förstår piken.
Blir det bara löjligt eller ska jag stå på mig. Vad hade ni gjort?
 
Sv: Utlånad ponny

Men ni måste väl ha skrivit någon form av avtal? Fodervärdsavtal för senare köp exempelvis? Där kan man ju skriva in vem som kör hem hästen om köpet inte blir av. Har ni inget avtal så kanske du får se kostnaden som lärpengar tyvärr.

Jag tycker att det är självklart att de ska köra hem honom. De borde ju inse att det är de som får stå för hans kostnader så länge de har kvar honom och de borde ju då ha intresse i att köra hem hästen så fort de insåg att de inte ville köpa.

Har ni inget avtal alls så skulle jag nog åka och hämta ändå. Jag hade varit rädd att de inte tog hand om hästen ordentligt sedan de bestämt sig för att inte köpa.

När blir de av med stallplatsen och hur har de tänkt göra om du vägrar hämta hästen innan dess?

Jag tycker ju att eftersom de fått låna hästen gratis så lång tid så borde de vara tacksamma för att de fick chansen att prova om de verkligen ville/kunde/klarade av att ha häst och att de då skulle ta för givet att de skulle köra hem honom.

Skicka inga pikar via sms, det skapar bara osämja och irritation utan prata med dem i telefon och kräv att de kör hem honom och acceptera inget annat. Ett annat alternativ är ju att de betalar och du hämtar men då får de ju sätta in pengar på ditt konto innan hämtningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Utlånad ponny

Fy vad folk beter sej!Ni lånar ut en ponny gratis och de har mage att begära ersättning för att de har fått låna honom????:mad:
 
Sv: Utlånad ponny

Vissa verkar inte har några betänkligheter alls.

Om de köper en vara i affär på öppetköp och sen inte vill ha varan, tror dom att butiken kommer och hämtar den hemma hos dom då?

Personligen tycker jag verkligen att de ska köra hem ponnyn. Hade varit lite skillnad om de bara bott några mil bort men en resa på 40 mil tar ju både tid och kostar pengar.

Körde ni dit ponnyn eller hämtade dom den?

De kanske är ovana att köra häst och transport och då skulle jag nog antingen erbjuda mig att hämta mot ersättning eller så får de anlita en transportör.

De har lånat ponnyn för ev köp och 6 månaders provtid tycker jag var väldigt generöst så det är bara för dom att se till att ponnyn kommer hem igen nu när de vill dra sig ur köpet.
 
Sv: Utlånad ponny

Öppet köp hade varit mycket enklare, då kan man låta bli att betala tillbaks köpesumman tills hästen är hemma.
 
Sv: Utlånad ponny

Vi har pratat med dem också och både jag och maken har sagt att de kan köra hem honom. Hon vill dock inte prata på telefon då hon inte vill att barnen ska höra. De hämtade honom med sitt släp och lånad bil eftersom de inte får dra tungt med sin bil utan BE kort. Men vill inte lämna honom för att de inte kan ta sin bil. Men vi blir också tvungna att låna/ hyra bil och släp. Är det mindre besvär för oss att göra det bara för att det är vi som äger hästen på något sätt? När de blir av med stallplatsen vet jag ej men jo jag tror nog att de tar hand om honom, hon är ju ändå tvungen att sköta sin egen häst. Att sköta en eller två hästar gör ju inte så stor skillnad.
Jag tycker ju ioförsig att de kunde ha hört av sig lite tidigare när de märkte att dottern inte var så intresserad. Men de hoppades väll att hon skulle ändra sig. De påstår ju iallafall att de är väldigt förtjusta i honom.
 
Sv: Utlånad ponny

Om de har eget släp och vana att köra häst så är det givet att de ska köra hem ponnyn. Om de då har en bil som inte får dra deras släp.....varför har de ett sådant släp i så fall som de inte kan använda lagligt? Det är ju inte ditt problem om deras bil inte får dra släpet utan då får dom väl låna/hyra en annan bil eller ett annat släp. Du ska ju inte bli drabbad för att de inte har rätt kombination på sitt körkort.

Stå på dig eller föreslå en kostnad (timpeng, bilpeng, hyra av släp) som ni ska ha ifall ni måste hämta ponnyn.
 
Sv: Utlånad ponny

Jag hade löst det genom att säga "Jättebra, vi hämtar ponnyn. Det kommer att kosta xxxx kr, vi kör direkt pengarna är på kontot".

Så får de välja. Vill de betala er att hämta honom eller betala för att själva lämna honom.
 
Sv: Utlånad ponny

Och om de säger, "Det är din ponny jag skickar räkningen på uppstallning i fullservicestall, from XXXX"?

Det är inte alltid så enkelt att ställa krav, vi vet inte allt i historien och den tilltänkta köparen anser sig kanske blivit lovad att hästen hämtas om det inte fungerar.
 
Sv: Utlånad ponny

Fast om man inte har något avtal med fullservicestallet, kan heller inte fullservicestallet kräva ägaren på pengar. Det är ju en sak mellan avtalsparterna.

De har vårdansvaret för hästen, om de vill kräva pengar i efterhand kan de ju försöka med det.
 
Sv: Utlånad ponny

Jepp och det kan bli en eländig och dyr röra för alla involverade. Andra scenarier är att de låna ut hästen, till en ridskola, lämna den mer eller mindre utan tillsyn eller hyra ut den.

Folk rekommenderar ju fodervärdar att skicka räkning på sina kostnader om ägaren vägrar hämta hästen som avtalat. De tilltänkta köparna kanske anser sig ha ett sådant avtal.
 
Senast ändrad:
Sv: Utlånad ponny

Nej att försöka ställa ultimatum och försöka tvinga dom att köra hem honom eller få dem att betala för att vi hämtar honom är nog inte lönt. Vill jag ha min ponny så blir det ju i slutändan ändå jag som får hämta honom om de vägrar. Jag menade mest rent moraliskt om det var rätt av mig att säga åt dem att ta sitt ansvar och se till att han kommer hem eller om någon ansåg att det överhuvudtaget inte var deras bekymmer. För mig är det nämligen självklart att lånar man något så får man se till att det kommer tillbaka till ägaren. Men bara för att jag anser det så gör uppenbarligen inte alla det. :(
 
Sv: Utlånad ponny

Jag håller med de verkar sakna moral, men att bråka med dem kan kosta långt mer än att bara åka och hämta hem ponnyn. Vid en tvist kan ni mycket väl få rätt men det finns ingen garanti och det kan även bli kostsamt om ni vinner.
 
Sv: Utlånad ponny

Jag hade kollat vad en hästtransportör hade tagit
För om jag fattar det rätt finns hästen 40 mil bort = 80 tor
( bensin priset är ju nästan 15:-/l ) + hyra för bil ( och i ditt fall även släp)
+ tiden det tar att köra 80 mil..
När ni vet kostnaden för det, så kan ni kanske gå halva vägen var och dela på kostnaden?
Även om jag tycker att har de haft ponnyn gratis i 6 månader så borde de ju stå för hela kostnaden, men kan man inte komma överens kanske halva var är smidigast…än att hålla på att tjafsa
 
Sv: Utlånad ponny

KL
Jag vet att det varit uppe för prövning om vem som har ansvaret när man inte avtalat om något. Det var en äldre uppfödare nere i Skåne som lämnade ut en häst på foder till en trevlig tjej.
Så lite oväntat hörde tjejen av sig och kunde inte ha hästen kvar och sa upp avtalet. Inget konstigt med det, det är ju så man gör. Men de hade inte avtalat om vem som stod för transporten och inte heller var hästen skulle vara under fodertiden. För att göra historien kort så stod hästen i Boden, utan ägarens vetskap och fodervärden hade ingen möjlighet att transportera tillbaka hästen.

Efter att ha varit uppe i rätten fick hästägaren stå för alla kostnader med att få ner hästen till Skåne igen. Enligt domen så är det hästägarens ansvar. Sedan kan man ju tycka vad man vill om att någon som får låna en häst gratis skulle kunna stå för transporten.
 
Sv: Utlånad ponny

Ännu viktigare att skriva in i avtal att hästen inte får flyttas från xxx stallet utan ägarens skriftliga medgivande alltså.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 649
Senast: Wille
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 812
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 376
Senast: Görel
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 546
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp