Utlånad häst på livstids foder

M

More_Champagne

Hej på er!!

jag har sen ett tag ett utlånat vbl sto som hos mig ridits mkt under sin travkarriär, med bomlös & hackamore. Dragits med SI leds problem under sin karriär men jag har aktivt haft massörer, ET , veterinär på henne för att förebygga & hon har hållit sig bra.

Nu har det kommit fram att hästen har mkt svåra ryggproblem, går inte ens att skritta på. Men livstidsfodervärden har ignorerat problemet, trots stallägarens påtryckningar ( densamma som har kontaktat mig) och det slutade med att LFV flyttade hästen till ett annat stall ( utan att informera mig trots att det står i kontraktet).
Nu först har en ET anlitats, som kommer nästa vecka enligt LFV.

Jag har varit mkt noga med att tala om/informera både pappersvis, telefonledes, mail, sms om hennes problem, vad som behövs mm. Så detta känns juh jätte trist :(

Den enda i kontraktet som jag har skrivit in är att jag med omedelbar verkan kan återtaga henne är vid misskötsel. Räknas detta som sådan??
(Jag äger fortfarande hästen.)

Råd & tips tack

Sv: Utlånad häst på livstids foder

Om inte veterinär tillkallas vid behov är det ju misskötsel av hästen.

Kontakta fodervärden och säg att du hämtar hem hästen.

Men om ni har bestämt att hästen inte ska ridas och hon gör det är väl det kontrakts brott?

Jag skulle ge ett datum då jag hämtade hästen om hon inte kontaktade vet.

Hej på er!!

jag har sen ett tag ett utlånat vbl sto som hos mig ridits mkt under sin travkarriär, med bomlös & hackamore. Dragits med SI leds problem under sin karriär men jag har aktivt haft massörer, ET , veterinär på henne för att förebygga & hon har hållit sig bra.

Nu har det kommit fram att hästen har mkt svåra ryggproblem, går inte ens att skritta på. Men livstidsfodervärden har ignorerat problemet, trots stallägarens påtryckningar ( densamma som har kontaktat mig) och det slutade med att LFV flyttade hästen till ett annat stall ( utan att informera mig trots att det står i kontraktet).
Nu först har en ET anlitats, som kommer nästa vecka enligt LFV.

Jag har varit mkt noga med att tala om/informera både pappersvis, telefonledes, mail, sms om hennes problem, vad som behövs mm. Så detta känns juh jätte trist :(

Den enda i kontraktet som jag har skrivit in är att jag med omedelbar verkan kan återtaga henne är vid misskötsel. Räknas detta som sådan??
(Jag äger fortfarande hästen.)

Råd & tips tack

oj då det låter som om du tyvärr har hittat en mycket inkompetent människa till din stackars häst

frågan är ju om det ens hjälper med vet,massör eller ET
det är ju mycket möjligt att hästen är obotligt förstörd nu

jag tycker att det låter som djurplågeri den här damen har gjort

åk och hämta hästen o möt gärna upp med en veterinär samma dag..

har svårt att tro att det blir något rättsligt om hästen är i så dåligt skick som du beskriver

att strunta i att mocka o utfodra är inte dom enda sätten en häst vanvårdas på

lycka till

Hur har det gått?

Glömde helt av den här tråden!

Hästen kom hem ganska omgående, men oridbar. Veterinär,rtg, massör, ET tittade på henne när hon kom hem & sen senare under våren, red även för instruktör.
Släpptes sen på bete under sommaren men problemen återstod när hösten kom och mitt sto är nu i himlen sen 1/9-09.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka