"Utläkt spatt"?

kolfinnur

Trådstartare
Hej! Jag har hittat en fin 8 årig valack på island, som jag vill köpa! Men, när han spattröntgades hade han skugga... men det var tydligen "utläkt spatt", vad innebär det? Jag skulle kunna tänka mig köpa han även fast han har skugga, har inte tänkt satsa på hård träning och tävling. Hästen har inte varit halt... hur bör man behandla en spatthäst? Vad jag fått höra är att man tex. ska stretcha, inte låta hästen vila länge och bli stel, finns tydligen något man kan ge för att stärka lederna? Självklart vet jag att det är riskfyllt att köpa häst med skugga! Och att han kan bli halt när som helst. Men han är jättefin, bra stam, naturtöltare, fint lynne... gillar honom jätte mycket :love: så jag vill veta lite mer om vad som krävs osv... jätte tacksam för svar! :)

Sv: "Utläkt spatt"?

Spatt är en torr kronisk inflammation i hasledens glidyta, antingen på en eller flera nivåer. Genom att åkomman är kronisk så finns det inget som heter utläkt, vad som har ev skett är att hästen har sin åkomma i vilande läge vilket innebär att inflammationen fn inte är aktiv. Den kan blossa upp precis när som helst igen, eller i en del fall aldrig eller långt mycket senare. Det gör åkomman lynnig, och man vet just inte när och om det sker.

Personligen skull jag satsa på något annat, ofta är detta något som ger upphov till stor sorg och bedrövelse så varför köpa sig in i sitsen från början.

Köp INTE!!! Det finns friska hästar att köpa...

Jag instämmer med de som har svarat, det kommer bara att bli problem i framtiden, köp en frisk häst istället.

Jag kallar det också utläkt spatt, men enbart för att veterinärerna gör det !

Hej från hambo

Jag instämmer med de som har svarat, det kommer bara att bli problem i framtiden, köp en frisk häst istället.

Det är inte alls säkert att det blir det, MEN man vet ju aldrig förrän efteråt sas. Det finns ju alltid i bakhuvudet när det händer nåt, är det spatten eller??
Min har varit frisk i fem år nu men jag vet ju att en vacker dag så....kanske det dyker upp igen. Men det kan det ju på vilken häst som helst så.

jag har en häst som har spatt.. Han har kollats o hans spatt är ganska bra om man kan säga så men jag kan inte träna eller tävla honom..om jag var dig så skulle jag inte köpa en häst med spatt de finns så många friska hästar som du kan ha så mkt mer användning av. Man har de alltid i huvudet o måste tänka på hur man rider o vad man kan göra o inte göra för hästens skull.. Hade jag vetat att min hade de så hade jag inte köpt honom..

jag har en häst som har spatt.. Han har kollats o hans spatt är ganska bra om man kan säga så men jag kan inte träna eller tävla honom..om jag var dig så skulle jag inte köpa en häst med spatt de finns så många friska hästar som du kan ha så mkt mer användning av. Man har de alltid i huvudet o måste tänka på hur man rider o vad man kan göra o inte göra för hästens skull.. Hade jag vetat att min hade de så hade jag inte köpt honom..

Precis min åsikt, jag har också en spatthäst och den oron finns alltid när det skall sätta igång ingen. Dock går det att rida och träna honom som tävlingshäst, men jag vet aldrig när det sätter igång igen eller om/när han kommer bli dålig i frambenen.

Jag köpte två hästar med hjärtat och inte med hjärnan för några år sedan.:love: :o Båda hade förändringar i haslederna, men jag ville så hemskt gärna ha dessa hästar. Den ena fick jag ta bort förra året pga spatt med lösa benbitar som följd i hasleden. Den andra är fortfarande symptomfri men tankarna finns alltid med mig att det kan blossa upp när som helst. Den största risken man tar, förutom att man kan bli tvungen att ta bort hästen, är att man kan inte fullförsäkra hästen. Det blir alltså reservation på bakbenen. Oavsett vad hältan beror på så får du inte ut en krona på försäkringen om du tvingar avliva hästen pga någon hälta bak. Min bistra erfarenhet som jag helst inte vill prata om egentligen. Ibland har jag ångrat köpet pga detta. Men min häst är det bästa som hänt mig. Men, jag gör aldrig om det. Efter att jag tog bort den ena hästen, letade jag ny och var mycket noga med att den skulle vara friröntgad innan jag tittade på den. Att kära ner sig i en häst, och sen inte kunna köpa den pga spatt, det ville jag utsätta mig för.

Det finns så många hästar både i Sverige och på Island som är friska, så tänk dig noga för innan du bestämmer dig. Du kan få många fina år med din häst, men den kan lika gärna bli dålig efter några veckor. Spatt är mycket förädiskt.

Hej!

Jag har en häst med utläkt spatt, och han har aldrig varit friskare än nu, han har tävlats och fick fina poäng, henne jag köpte hästen av jobbar med hovar och sjukdomar, och hon säger att han kommer att hålla länge, även flera veterinärer har tittat på honom och säger att han är otroligt frisk och fin i benen. Jag skulle inte tveka om jag tyckte om hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Hej, funderar över det här med hälta och ryggproblem, kan/brukar ryggproblem uppstå pga hälta eller är det tvärtom ? Alltså att hälta...
Svar
12
· Visningar
2 341
Senast: TinyWiny
·
  • Omröstning Omröstning
Islandshäst Hej! Jag måste ha lite råd här.. De är så här.. Uhh de här är jätte jobbigt för mig.. Men iaf, jag har haft min islandshäst i 2 år nu. (...
Svar
6
· Visningar
1 370
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 290
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30