Utläkt senskada=frisk?

MissFideli

Trådstartare
Jag rider en häst som haft 2 senskador i samma ben. Den sista beroende på vrickning ute. Hon har sen dess stått 1 år och under den tiden bara gått och skrotat i hage. Senskadan är utläkt, inga blödningar finns kvar enligt ul.
Betyder det att hon är frisk, eller löper hon större risk att återigen få senskador om hon sätts igång fullt?

Sv: Utläkt senskada=frisk?

Jag vet inte riktigt hur vanligt de är att det kommer tillbaka.....
Men med en lååååång igångsättning och mycket varierande underlag ska det nog gå bra!
Börja med att skritta väldigt korta sträckor och successivt öka på passen! När min häst hade haft en carpalledsinflammation så fick jag skritta honom i 10 veckor innan jag ens fick tänka trav! Och en sena behöver ju tid på sig att stärka sig igen efter så lång vila! Jag hade tagit det väldigt, väldigt lugnt och skrittat ut mycket!
Rid så lite som möjligt på för mjukt underlag, eftersom det ofta kan vara en orsak till att hästen får en senskada...
Det är väldigt vanligt inte så långt ifrån där jag bor. Dessa människor vågar inte rida ut, så hästen går i ridhus 6 dagar i veckan!
Sen är det ju å andra sidan inte bra att bara rida på asfalt heller! Varva asfalt/grus/gräs/paddock så hästen får stärka senan på alla underlag!
Känn dig fram och ta det försiktigt så kommer det nog gå galant! :D

Min hast har haft en skada på djupa böjsenans förstärkningsband för ett par år sedan. Efter lång igångsättning friskförklarade vet henne. Hon har aldrig haft några problem efter det och jag ser henne
Som frisk och hel, dock med lite extra koll och ingen hoppning, just in case

Min häst har haft en senskada som vi tror beror på fastrullning i en trång tävlingsbox. Men efter en mycket försiktig igångsättning, mycket långsammare och försiktigare än vad veterinären rådde till så har hästen nu fungerat utmärkt i 4 år. Haft 3 tävlingssäsonger med honom och vi satsar nu på vår 4:e säsong. Min åsikt är väl att det är skilland på varför skadan uppstod. En ren olyckshändelse är en annan sak en en skada som beror på överansträgning.

Igångsättningen är redan avklarad :) Det jag ville veta var helt enkelt om hon löper större risk att drabbas av ny senskada. Eller ja, hon är ju inte igång helt förstås. Började ridas tidigt i höstas, och nu går hon i alla gångarter men korta sträckor (nästan aldrig över 45 min sammanlagd ridtur) och mestadels skritt. Innan dess har hon gått i 1 år i väldigt kuperad hage så ägaren tror hon gör mer ansträngande saker där än med mig :) När det var som mest snö tog vi det lugnt för hon hade en lite svullnad innan för senorna då (typ) så när den lade sig började jag rida igen och då på upptrampade vägar och inget pulsande.

Senast ändrad:

Tack för svar du och alazzi! Jag kan inget om senskador och eftersom jag hoppas kunna få ta denna häst på foder om några år så vill jag veta. Men jag vill att hon ska hålla för dressyrträning minst nån gång/v och skogsridning i alla gångarter i kontrollerade former. Hoppning är inte viktigt.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
33 34 35
Svar
697
· Visningar
50 493
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 228
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 573
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka