uthållighet?

Ballerina

Trådstartare
hur gör ni för att få era hästar uthålliga?
Hur tränar ni sista veckan inför en start?

alltid kul att bolla lite idéer angående träning osv.

Sv: uthållighet?

Det där är ju olika från häst till häst.. Beror på kapacitet och hållbarhet!

Ingen av mina 3 hästar tränar likadant. Så har inget generellt svar att ge.. Ett tips är dock, LÄR KÄNNA DIN HÄST! :idea:

Det där är ju olika från häst till häst.. Beror på kapacitet och hållbarhet!

Ingen av mina 3 hästar tränar likadant. Så har inget generellt svar att ge.. Ett tips är dock, LÄR KÄNNA DIN HÄST! :idea:

jag känner mina hästar. Det var era metoder jag var nyfiken på!! Man kan ju lära sig av varann. Men det är tydligen ingen annan som orkar svara ..

Det är ju jättesvårt att svara generellt hur man ska få dem uthålliga. Jag menar, vissa hästar blir nästan av naturen goda stayers medan andra blir mer sprinterbetonade. Vissa hästar har medfött en bra speed medan andra har en knaggligare aktion och sådana kanske man får träna till att bli mer uthålliga så sådana hästar gör sig bättre i långlopp. sedan spelar ju faktiskt också exteriören, hjärt- och lungkapacitet in också. issa hästar har helt enkelt inte förutsättningar för att bli en stayer.
Jag vet inte hur man ska träna specifika egenskaper. jag vet bara att om jag har en trög häst med låg toppfart så vill jag hellre träna snabba men korta inervaller både för att "väcka den" och träna just det den är dålig på.
En väldigt speedig häst kan ju redan trava snabbt så den tränar jag hellre längre intervaller i långsammare tempon.

Mina hästar är nog generellt ganska starka. det tycker då åtminstone kusken...de tränar i de flesta fall 800-900 m intervaller med puls runt mjölksyretröskeln eller något över under en relativt lång tid. Där får man moderera tempot efter underlaget, där jag kör är det ganska tungsprunget med lös sand. Om det är det som gjort dem starka vet jag inte. Ghost är bättre på pulsmätning och kan säkert svara på det.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Jag tycker att vi behöver en tråd där vi som lider av någon typ av psykisk ohälsa kan peppa varandra och bolla lite tankar kring vårt...
Svar
17
· Visningar
1 627
Senast: iNHALE
·
Kultur Jag är rätt säker på att jag inte är den enda på forumet som skriver eller har drömmar om att en dag få ner den där romanen eller...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
7 544
Senast: Robina
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 176
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar