Precis.
min tanke är att det är billigare att vara sambo om man har samma livsstil som man hade som singel. Däremot om man skaffar en dyrare livsstil än vad man hade som singel tex får barn så blir det förstås dyrare.
Jag tror att många har fått fler utgifter sen "den forna singeltiden" och därmed upplever att pengarna försvinner snabbare. Man kanske har skaffat större boende, har hemmaboende barn, ens partner kanske har önskemål på att köpa saker som kostar pengar osv. och man upplever att pengarna bara rinner iväg. Så när TS skriver att det dyker upp mothugg på konstaterandet att det är dyrt att vara singel så är det säkert personer som sitter med barnens utgifter och det där stora huset och bara känner att "Nej hjälp vad jag levde billigt som singel i jämförelse!" Jag tror alltså inte att mothugget nödvändigtvis är rationellt och nere på att räkna kronor, utan baserat på en upplevelse av att "allt är så dyrt nu för tiden". En vän till mig var van vid att käka pasta och burkbönor tills hon träffade sin sambo som vill dricka bubbel och äta ute varje fredag och lördag. Hon säger också att "Herregud vad det försvunnit pengar sen jag träffade X, allt är så dyrt!" Men då är det ju som du skriver, att det är livsstilen som ändrats. Oavsett om det är bubbel eller barn det handlar om.