Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
...men levnadsstandarden har stigit, och då är det ju inte jämförbart. Låter som ett roligare liv nu iafJag hade mer pengar över som singel eftersom jag bodde i en billig etta, hade cykelavstånd till jobbet och levde på typ gröt och fil eftersom jag tycker det är trist att laga mat själv.
Bor nu större och dyrare, åker bil en bra bit till jobbet och äter mer och godare matÄven fast vi delar på kostnaderna betalar jag fortfarande mer nu än som singel
Ok @A_NN_A - ska vi fortsätta diskussionen med att utgå ifrån att de som bor i singelhushållen och de som bor ihop lever i samma område, har samma utrustning och samma typ av fasta kostnader. Det går ju inte att diskutera som du håller på med dina "tänk om" "tänk om".
Fast då är det ju standarden som avgör om det blir dyrare eller billigare. Och standard har inget med att göra om man bor själv eller bor med någon.Varför är det fel att tänka så? Det jag gör är att ta hänsyn till verkligheten. Den är inte lika för alla.
När man tittar på beräknad kostnad enligt schablonen för levnadsstandard har man kostnader på över 9000:- före eventuell hyra. Flera av mina vänner skulle inte ha pengar över till någon hyra om det var så deras kostnader såg ut.
Däremot misstänker jag att han kommer, med tiden, vilja ha ett större fint boende centralt och då vettetusan om det inte blir dyrare än vad jag har det nu. Men där har jag ju också möjlighet att påverka om jag vill gå med på att ha ett dyrt boende eller inte.
Visst har du hyresrätt? Om din sambo också har en mindre hyresrätt skulle ni kanske kunna byta till er en större tillsammans?![]()
Oj! Det var saftigt. Det hade jag aldrig haft råd med, inte ens som sambo.Räknar jag enbart på ränte- och amorteringskostnader landar det på 12 000 kr/månad. Sen tillkommer ju el, försäkringar, mat, sophämtning osv
...men levnadsstandarden har stigit, och då är det ju inte jämförbart. Låter som ett roligare liv nu iaf![]()
...för att du har råd att köpa mera mat då ni delar på de fasta utgifterna?Haha ja det är ju sant! Gått upp 8 kg har jag med![]()
...för att du har råd att köpa mera mat då ni delar på de fasta utgifterna?![]()
Där blev jag helt tappad bakom en vagn. Kan du förklara hur du menar?Kostnaden för ett hushåll med två (eller flera) blir vanligen högre än för ett enpersonshushåll. Men om båda har möjlighet att bidra till kostanderna så minskar den summa som respektive person behöver bidra till hushållskostnaden med (förutsatt att båda har samma betalningsförmåga och man väljer att dela lika) eftersom vissa kostnader är fasta och andra är oproportionerlia (ex så kostar kök/badrum förhållandevis mer i en etta än i en större lägenhet, givet samma kvm kostnad och den tvättmaskin som går halvfull för en person rymmer en till persons tvätt). Dvs 1 > (1+1)/2.
Om man räknar in barn så blir det ju betydligt "krångligare". Barnen kostar men bidrar förhållandevis lite (barnbidrag, ev underhållsbidrag). Största utgifterna (förutom mat och kläder) är om en förälder går ner i arbetstid, behov av större bostad, barnomsorg (ändras till fritidsintressen när de blir äldre).