utfodringstider

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Bellson_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 973
Sv: utfodringstider

Man får ju också försökna räkna på just timmarna som de står utan mat/något att göra.
Säg att de får frukost kl 7 och ut i hagen vid 8-8.30. Då behöver de inte 2-3kg som de ska slänga i sig på så kort tid. Har de dessutom något att pyssla med i hagen och lite att gnaga på så är ju de timmarna utan regelrätt mat inte lika farliga som de på natten när de inte har något att pyssla med. Med 8kg att portionera ut skulle jag gladeligen kunna ge 4.5-5kg på natten, 1-1.5 till frukost och resten till lunch, en eller två gånger beroende på hur utfodringsrutinerna är.

Ser alltför ofta de som "tränger" in större delen av grovfodergivan mellan 9-18 och så står de sysslolösa mellan 00-09. :crazy:

Men som Alex så fint beskrev, försök hitta ett grovfoder där du kan ge så mycket ts som möjligt utan att det blir för mycket näring i. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: matson
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka