F

Fold_Nathalie

Jag har en islandshäst på 21 år som går i normalt arbete, hon är ute och äter gräs hela dagarna (när hon inte blir riden) och står inne på natten.
Det hon får nu är: (obegränsat) salt, (odegränsat) mineraler, (äter hela dagen) gräs, (efter arbete) kraftfoder

1. Jag vill att han ska ha lite mer energi, men bara lite, vad ska jag ge henne?
2. Hon äter självplockat (av mej) gräs på natten, det växer snabbt i södra blekinge, ungefär hur mkt ska hon ha?
3. Hur mycket kraft ska hon ha efter arbete?

Snälla klaga inte och säg, du borde inte ha häst om du inte har grundläggande kunskaper, men jag ärvde henne, jag vet att jag inte har tillräckligt med kunskaper men jag försöker ju göra så hon får det bättre.

Sv: Utfodring

De flesta hästar klarar sig bra på bete men det beror ju också på vad du har för bete och i vilket hull hon är.
Fri tillgång på mineraler blir ofta fel, det är bättre att ge en viss mängd så att man vet att de får i sig det. Ofta behöver inte hästar mer än selen när de går på ett normalt bete.
Vad får hon för kraftfoder idag? I vilket hull är hon och vad för slags bete (gödslad vall? skogsbete? naturbete?) går hon på är alltså frågor man måste ha svar på innan man kan hjälpa dej.
Gräs har ungefär 20% ts i jämförelse har hö 84% ts så ett kg gräs är alltså 80% vatten och 20% torrsubstans. Om du ska ge henne motsvarande 3 kg hö på natten så får du alltså plocka drygt 12,5 kg gräs.

Är hon tjock, smal eller precis lagom? Har hon gått upp eller ner den senaste tiden?

Först och främst, om hon ska stå inne på natten så behöver hon bra grovfoder, hö eller halm, beroende på hur hullet ser ut. Vill du att hon ska äta gräs på natten så låt henne gå ute på natten. (om hon är tjock är detta ingen bra idé om hon inte går i en hage med magert bete. Om hon är smal så kan hon med fördel gå ute på natten om det inte finns annat som gör att hon behöver stå inne.)

Du skriver att du vill att hon ska ha mer energi. Är det för att du upplever henne som slö? Vet du vad det kan bero på i så fall? Eller behöver hon gå upp i vikt lite?
Olika foder är olika bra på olika saker, det beror helt på varför man ger fodret.

Du ska inte skämmas över att fråga. Jag visste ingenting om foder när jag köpte min häst för 2 år sen. Första året fick jag hjälp av förra ägaren, sen läste jag på lite själv och så fick jag hjälp av en här på buke, så att jag förstod alla behoven och lärde mig räkna på vad hästen behöver. Nu har jag fortsatt att läsa lite olika och tycker jag kan det grundläggande och kan numera räkna ut själv vad han behöver.
Jag kan varmt rekomendera Christina Plancks bok, hästens utfodring och näringslära. Den tar upp grunderna. Jag hade väldigt svårt för den första gången jag försökte läsa och inte kunde något, men när jag väl hade fått lite förklarat av en här på buke, så tyckte jag den var jättebra!

Lägg gärna in en bild på hästen! Om du är osäker på hull så kan man ju hjälpa dig lite på vägen via bilden.

Jag vet inte vad karftfodret heter, det är iaf massa torkade morötter och sånt i och det luktar som stark laktris

Hon går på en äng, det ligger lite stenar och sånt där, men jag antar att det är naturbete.

12,5kg Kanske kan jag ge henne sex kilo kväll och sex kilo morgon:idea:

Hon är pigg och glad nr jag rider henne men ute i hagen är hon ganska slö, jon står mest och betar på ett och samma ställe hela tiden, vet inte riktigt om det är normalt.
Sen vill jag ha henne inne nattetid pga sommereksemet hon har.
Sen jag började träna henne i våras har hon självklart tappat vikt eftersom hon var en riktig tjockis när jag satte igång henne, men jag är fortfarande osäker på hullet.

Det hade varit bra om jag hade vetat hur jag laddar upp en bild :confused:

Jag tror inte att du kommer klara av att plocka 12 kg hö. det är väldigt mycket! Min får 2-3 kg hö på kvllen och det blir ett stort hönät! Har du inget hö? Om inte så kan det vara läge att köpa det nu när det börjar komma in mer och mer hö.
Finns det inget nyslaget hö där du bor så köp ett par balar fjorårshö av bra kvalitet, så har du iaf lite tills det kommer nytt hö. Halm borde du också kunna hitta bra från förra året.

Om hon varit fet så tycker jag inte att du ska ge något kraftfoder, speciellt inte när hon går på gräs om dagarna! Hon får i sig tillräckligt genom betet.

Att hon står på samma ställe i hagen och betar tycker jag inte alls verkar onormalt. Utan att ha sett henne såklart. Skulle hon däremot stå på samma ställe utan att beta så hade jag börjat oroa mig. (så gjorde min när han blev sjuk, men då stod han verkligen och hängde, såg ut som om han sov och allmänt eländig)

Var står hon nu? Har du någon hästkunnig i närheten som du kan fråga om råd?

För att lägga in en bild får du först ha en bild på en sida där du kan ladda upp bilder, tex. bilddagboken, pixbox eller facebook. När du gjort det så högerklickar du på bilden du lagt upp och klickar på "Egenskaper" som står längst ner i rutan som ploppar upp. När du klickat på egenskaper så kommer det upp en ny ruta. Där står det "adress: (URL)" följt av en adress, som kan se ut såhär på ett ungefär: "http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_36/31120000-31122999/640x480/31127786.jpg?9" Markera och kopiera den adressen.

Sen går du tillbaka till bukefalos och när du svarar på ett inlägg så finns det en liten gul knapp, som ser ut som ett litet vykort typ. 3:e från höger. Denna knappen heter "Infoga bild". Klicka på den och sudda bort http:// som står där. Klistra in adressen från bilden.

Sen har du en bild i ditt inlägg! :laugh:

12,5kg Kanske kan jag ge henne sex kilo kväll och sex kilo morgon

Varför ska du ge gräs inne på morgonen när hästen ska ut i gräshage efter? :p

3 kg hö / 12,5 kg gräs är lite foder. Mindre än så ska definitivt inte hästen ha över natten (beroende på antalet timmar såklart) , så nej du ska inte dela upp det.

Jag blir så glad när jag läser sådana här snälla och intänksamma svar :D

När jag läste tråden först så fick jag nästan ont i magen för jag trodde att folk skulle skriva bitska kommentarer.

Härligt att det inte blev så!!!

ja nu menar jag ingen speciell person som brukar vara bitsk men ibland kan jag nog tycka att det är lite väl vassa kommentarer folk får som frågar.

Nu blev jag nästan lite rörd :o

Men det beror nog på hur man haft det själv. Är man uppvuxen på hästgård och haft häst sen man var liten så kanske man tycker att såna här saker är självklara att man vet. Men det är ju inte alla som haft de möjligheterna. Mina föräldrar är inga hästmänniskor, så jag har ju fått suga i mig utifrån, och då tror jag man får bättre förståelse för att allt inte är så självklart.

Jag är otroligt tacksam att jag har haft min hästs förra ägare som stöd, hon har svarat på alla mina konstiga frågor. Utan henne hade jag aldrig vågat köpa hästen, och jag är så otroligt glad idag att jag vågade!! :love:
Jag har även fått massor av hjälp härifrån, bland annat så har Alexandra_W hjälpt mig otroligt mycket med allt möjligt som har med foder att göra. Hade det inte varit för henne hade jag fortfarande inte haft en susning idag!

Jag tycker att det är detta som är tjusningen med en hobby, vilken hobby det än må vara. Att man hela tiden lär sig, och det man själv inte kan finns det oftast någon annan som kan, och så kan man dela med sig och lära sig mer!

Jag ville verkligen säga att jag tyckte det var en fin ton du använde :)

Jo jag är själv lite novis och har också fått massor av hjälp här.
Det är jag jätteglad och tacksam för. Tack alla :bow:
Jag har blivit väldigt bra bemött här.

Inte minst mina hästar är tacksamma :love:, speciellt eksemhästen.

Och jag menade OMTÄNKsamma svar - inte intänksamma :rofl:

Det är bara att säga till mamma och hoppas att hon lyssnar

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 189
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 274
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 800
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur