Utfodring till föl/unghäst

M

Messier

Av ren nyfikenhet.

Hur hade du utfodrat ditt föl/unghäst?

Hur mycket? Och med vad för sorts foder? Och varför..

Alltid roligt å höra vad andra ger sina!

Sv: Utfodring till föl/unghäst

I första hand ett bra grovfoder, o sen komplettera med det som behövs

Av ren nyfikenhet.

Hur hade du utfodrat ditt föl/unghäst?

Hur mycket? Och med vad för sorts foder? Och varför..

Alltid roligt å höra vad andra ger sina!

Våran 9 månaders hingst får fri tillgång till hö+1,5kg lusern pga dåligt protein i höet
2kg Krafft groov 125 också pga dåligt höprotein
1dl betfor
4dl havre
:)

I första hand ett bra grovfoder, o sen komplettera med det som behövs

Exakt! Bra grovfoder (och helst fri tillgång) är ju A och O!

Min 8-månaders får fri tillgång på silage inne och hö ute. (Vi uppskattar det till att hon äter 12-15 kg.)
Sen får hon ca 3 dl riktigt blöt betfor och ca 1-2 dl Country Mix (pellets).

Betfor får hon för att få mer vätska i maten och för att alla andra i stallet får det. Pelletsen för att hon ska vara van vid att äta det (och så kompletterar det lite med mineraler och sånt).

mitt halvblods föl på snart 10 månader har i princip fri tillgång till hösilage. sedan äter han:
1kg lusern
1 liter havre kross
1/2 liter betfor
mineraler

provade ett tag krafft grov efter att jag hört att det skulle vara så bra, men gillade det inte. pellets bitarna var så stora att han hade svårt att tugga dom.

intressant tråd jag funderar just nu hur jag ska göra med mitt snart 5månaders islandhäst föl. han är inte avvand ännu.

hur gamla var era när de avvandes och var de vana vid kraftfoder innan?

hanteras era dagligen? får de kraft varje dag?

har alla ni så dåliga analyser på grovfoder att ni MÅSTE komplettera med kraftfoder?

Jag behöver absolut inte komplettera mitt grovfoder med nånting, men ger henne en liten mängd eftersom hon är installad och alla andra får.

Hon fick gå i egen box runt 5 månaders ålder. I början bredvid mamma, sen lite längre box. Men "tillgång" till mamma i hagen dagtid. Nu har jag inte sett henne dia på flera dagar, så nu har nog mamman bestämt sig för att det räcker.

Lottas mamma har ätit kraftfoder ända sen Lotta föddes, så det har naturligt vants in hur man äter pellets och även lusern och betfor. På så vis var det inga problem att ge Lotta eget kraftfoder.

Lotta leds till och från hagen dagligen och får mat i boxen (kraft och påfyllnad av silage vid behov). Hon är van vid att vattnet fylls på vid behov. Sen hanterar jag henne extra nån/några gånger i veckan då vi tränar olika saker. Hon får, precis som alla andra i stallet, kraftfoder dagligen (varför ge bara ibland?).

Jag brukar vänja av mina föl vid 6 månaders ålder, i synnerhet hingstföl, för att inte riskera att de betäcker mamma. I regel har de smakat foder innan o brukar ganska snart äta det man ger dom, bara de får äta i lugn o ro inne i egen box

brukar inte hingstar bli könsmogna först vid 1-1,5års ålder? och ston 1,5-2 ev lite senare?
det kan väl inte variera mellan raserna bara individerna eller?

min hinst skall gå hos mamma till han är runt 8-9månader.
om de börjar betäcka då är det väl endå ingen fara att stona kan bli dräkiga lr

Det finns föl som betäckt sina mammor redan vid 7 månaders ålder. Det är inte rasbundet utan mera från individ till individ.

Det finns föl som betäckt sina mammor redan vid 7 månaders ålder. Det är inte rasbundet utan mera från individ till individ.

jo betäcka kan de säkert göra men vad gör det om de endå inte blir dräcktiga?

det är ju först runt 12månader nåt kan hända.

Det är lika illa om de betäcker utan att det blir något föl,dels är det skadligt för både sto o föl, o sen KAN det bli föl efter en hingst på 7 månader om man har rejält otur. Det hade en kompis, vars ponny hingst unge betäkte ett stoföl i samma ålder, det är dock inte önskvärt att ha ett sto som fölar vid 2 års ålder. I detta fallet fanns det inga andra hingstar i närheten så det fanns bara en som kunde vara pappan.

jag jobbade på ett stall där det fanns 1 hingstföl (ingen annan hingst på mils avstånd.) han hade betäckt och producerat ett föl redan som drygt halvåret. så visst finns det dom som "lyckats" och "lyckas" det inte så är infektionsrisken hyffsat stor, inte så lyckat om ett avelssto blir infertilt :crazy:

därimot har jag läst om långvariga studier på hästar i flock, att stoet aldrig låter sig betäckas av sin avkomma om dom fått gå ihop konstant, huruvida det stämmer har jag dock ingen aning om. min egen gick med sin mor fram tills han va ca.10 mån (hon va ombetäckt och stötte själv då). sedan fick han gå med en grinig val ;)

har alltid gett fri tillgång på grovfoder och kompleterat med annat vid behov.

jag jobbade på ett stall där det fanns 1 hingstföl (ingen annan hingst på mils avstånd.) han hade betäckt och producerat ett föl redan som drygt halvåret. så visst finns det dom som "lyckats" och "lyckas" det inte så är infektionsrisken hyffsat stor, inte så lyckat om ett avelssto blir infertilt :crazy:

därimot har jag läst om långvariga studier på hästar i flock, att stoet aldrig låter sig betäckas av sin avkomma om dom fått gå ihop konstant, huruvida det stämmer har jag dock ingen aning om. min egen gick med sin mor fram tills han va ca.10 mån (hon va ombetäckt och stötte själv då). sedan fick han gå med en grinig val ;)

har alltid gett fri tillgång på grovfoder och kompleterat med annat vid behov.

alltså det är lite roligt för det är så stora skillnader mellan hanteringen mellan vanliga hästar och islandshästar, det är ofta man stöter på dessa skillader.
alla tycker ju olika och alla anser ju att sitt eget sätt är bäst.

min valack som gick som hingst tills han var 4år han betäcker om han går med ston, oftast säger stona ifrån men de som inte gör det de "misslyckas" han oftast med eller vad man ska säga, men fick höra när han va inackorderad att han lyckades nån gång och det är ju som sagt inte bra för stona inte för valack/hingsten eller om stoet bär på nåt.

MEN jag tror knappast att ett litet föl på 9-10månader lyckas att betäcka när den inte ens är fertil.
ja de finns ju undantag men sålänge man håller koll, de flesta brukar inte ens börja testa förrän 12månader.

men vi får se hur länge jag kan och får ha kvar honom hos uppfödaren.

men generellt går ju islandshäst föl längre med stona än vanliga hästar, jag tycker det är bäst eftersom de i regel blir större, friskare och får ett bättre emunförsvar.

varför stöter inte stona i det vilda bort fölen tidigare lixom.
de behöver uppfostran från stoet och alla den näring den kan få för att klara sig själv.

allra helst hade jag velat ha kvar min hingst tills han e 10-11månader men det blir nog tyvärr max 9månader.
om jag haft ett sto hade jag nog haft kvar henne tills hon var runt 12 månader.
men eftersom de oftast släpps på unghästbete och är runt 10-11månader då så hade nog stoet blivit avvant tidigare.

tyvärr är min hingst född i augusti så han är ju lite efter alla andra och troligen måste han avskiljas tidigare än va de behövde.
han kommer ju få gå själv med stoet sista tiden då de andra åkt iväg till unghästbete.

hur gör ni mer era föl/unghästar, åker de iväg på stora marker och får gå med massa ungisar i sin egen ålder tills de är inridningsmogna?

alltså det är lite roligt för det är så stora skillnader mellan hanteringen mellan vanliga hästar och islandshästar, det är ofta man stöter på dessa skillader.

QUOTE]

öhh, nu hänger inte jag med :confused: i min bekantskaps krets så har inte islands folkets resonemang skillt mer än på andra raser. olikheter på folks resonemang finns ju inom alla raser.

min stora (sv. halvblod)gick oxå som hingst tills han va 4 men han betäcker inte och har aldrig gjort. och "min" halvblodsuppfödare skiljer inte av innan stoet börja stöta själv.

rent generellt så är det ju mer illa om ett sto avsedd för avel blir infertil på grund av infektion än om en val. blir det ;) nu sysslar inte jag med avel, och har aldrig gjort men om jag inte missförstått allt så är infektionsrisken på stoet betydligt större från en val än för en avelshingst.

våra unghästar växer upp på lösdrift i flock på stora kuperade marker med daglig hantering.

och angående den varmblods unghingsten jag skrev om så tror vi inte att han blev far till en avkomma vid dryga halvåret, det konstaterades. så ja, det finns dom som lyckats producera föl innan dom blivit över året så faktum kvarstår att det finns dom som blir fertila tidigt.

QUOTE]

öhh, nu hänger inte jag med :confused: i min bekantskaps krets så har inte islands folkets resonemang skillt mer än på andra raser. olikheter på folks resonemang finns ju inom alla raser.

min stora (sv. halvblod)gick oxå som hingst tills han va 4 men han betäcker inte och har aldrig gjort. och "min" halvblodsuppfödare skiljer inte av innan stoet börja stöta själv.

rent generellt så är det ju mer illa om ett sto avsedd för avel blir infertil på grund av infektion än om en val. blir det ;) nu sysslar inte jag med avel, och har aldrig gjort men om jag inte missförstått allt så är infektionsrisken på stoet betydligt större från en val än för en avelshingst.

våra unghästar växer upp på lösdrift i flock på stora kuperade marker med daglig hantering.

jo men såklart finns det allting i alla raser, tror jag skrev med det också.
men oftast ska kanske sägas.
vid vilken ålder börjar stona stöta bort då?

haha okej jag menade inte att det var stor risk att en valack skulle bli infertil:angel:
jag menade att det finns ju en hel del sjukdommar både ston och hingstar + valacker kan bära på och få, och det är ju inte jättebra om ett sto får in bakterier, och om en valack får en smitta som stoet kanske bärt med sig från en annan hingst m.m.

min valack går inte med ston längre han gjorde bara det då det var en nödlösning, han har visat att just då klarade han inte av det iaf.

nu har han gått utan ston i ca 2 år ibland ser man hingsttendenser ibland inte.
men om kanske 5 år kanske han kan gå med ston och helt ha glömt bort vem vet.

hur gammal är din valack?

varför kasterades han så sent? varför kasterades han överhuvudtaget?
halvblods hingstar brukar väl kasteras runt 1-1,5 år?
vanligt på islänningar med ioförsej.

har nu en ny hingst ju och får se hur länge han skall gå som hingst.
funkar de bra så blir de kanske länge funkar de dåligt blir de *snipp snipp*

de flesta gårdar/inacckorderingar m.m har ju ston och valacker åtskilda så egentligen gör det ju inte så mkt om man har en betäckande valack för man kan ju undvika att ha den med ett sto:D

och angående den varmblods unghingsten jag skrev om så tror vi inte att han blev far till en avkomma vid dryga halvåret, det konstaterades. så ja, det finns dom som lyckats producera föl innan dom blivit över året så faktum kvarstår att det finns dom som blir fertila tidigt.

jo men det måste ju endå vara extremfall, tex som bland människor man har ju hört om 9åriga pojkar som fått barn med 10åriga tjejer:crazy: men det hör ju lixom inte till vanligheten.

Men en risk som är större än vad man kan tro, en av mina tränare fick sitt ena fölsto ombetäckt av ett 6-7 månaders hingstföl och hon blev dräktig.

jag tror att det är lite olika beroende på stoet och om hon är ombetäckt eller inte när hon stöter. så har iaf. mina uppfödare sagt. vissa stöter tidigare än andra ston.

min val. är 10 år i år. jag köpte honom långt innan han va avvand (bara någon v. gammal) så han har bott hos mig sedan han lämnade sin mor vid ca. 10 mån. ålder. då rinde hans uppfödare och sa att det va dax ;)

att han gick som hingst länge berodde på att han va sent utvecklad, den ena stenen vandrade upp och ner. dessutom va han inte särskilt flabbig innan han passerat 3. eftersom vi haft egen gård fram till min skilsmässa för 4 år sedan och han gick med en av våra val. så spelade det ingen roll. att han kastrerades ser jag som självklart eftersom jag inte har varesig avelsintresse eller premieringsintresse utan bara va ute efter en bra och trevlig ridhäst med hög ridbarhet

annars har vi alltid blandat både ston och val förutsatt att inte någon val. "stigit på" och fått fart på "apparaten" då får dom gå för sig själva eller med lämplig val./unghingst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 268
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka