Utfodring till föl/unghäst

Sv: Utfodring till föl/unghäst

Men en risk som är större än vad man kan tro, en av mina tränare fick sitt ena fölsto ombetäckt av ett 6-7 månaders hingstföl och hon blev dräktig.

När jag jobbade så hade vi en turhäst som är resultatet av en sådan betäckning.

Aha, kanske det var resultatet.:angel:

Denna var född på gården där jag jobbade så jag vet inte om det är samma häst vi pratar om.

Resultatet var ett sto som var fin exteriört, hon var brunskäck och naturtöltare. Låter det som samma häst :D

Av ren nyfikenhet.

Hur hade du utfodrat ditt föl/unghäst?

Hur mycket? Och med vad för sorts foder? Och varför..

Alltid roligt å höra vad andra ger sina!

Jag tycker oxå det är väldigt intresant!

Ni som har era föl (gärna av olika raser) som går på fri tillgång, vad uppskattar ni att de äter i mängd grovfoder? Lite intressant att veta...

Min paint uppskattas äta 12-15 kg grovfoder per dygn. Hon har fri tillgång på silage inomhus och gott om hö ute. Höga kvoter både i grovfoder och kraftfoder.

(Som jag skrivit tidigare i tråden. :D )

Raketen, 8 mån, äter ungefär lika i mängd grovfoder. Han får dessutom Hippo Grow Breed och lucern.

Min paint uppskattas äta 12-15 kg grovfoder per dygn. Hon har fri tillgång på silage inomhus och gott om hö ute. Höga kvoter både i grovfoder och kraftfoder.

(Som jag skrivit tidigare i tråden. :D )

Hihi, sorry! Men som sagt, intressant att se vad olika raser äter.

Jag försöker nämligen beräkna vad min 8 månaders unge ska ha, han kommer inte att gå på lösdrift i vinter och kan vara bra med ngn sorts fingervisnig, så jag vet hur mkt jag ska beställa hem.

Tack!

Han är en paintkorsning. Lucern ca 1,5 kg och Hippo Grow Breed ca 2 kg.

oj, lät inte det ganska mkt för en så liten plutt? Har du så dåliga värden i ditt grovfoder att han behöver så mkt tillskott?

Bara funderar eftersom basen brukar vara grovfoder (vilket ju iof lucernet är)

Bara spånar lite...

Mycket utevistelse, lek med hingst (4 år...och det är full fart mest hela tiden;)) på ca 2,75 ha. Han är i perfekt hull, växer jämt och fint och är fint musklad. Har hyfsat värde på silaget men det är mycket grovt och det tar tid att få i sig tillräckligt (fri tillgång), därför får han kompletteringsfoder.

Mycket utevistelse, lek med hingst (4 år...och det är full fart mest hela tiden;)) på ca 2,75 ha. Han är i perfekt hull, växer jämt och fint och är fint musklad. Har hyfsat värde på silaget men det är mycket grovt och det tar tid att få i sig tillräckligt (fri tillgång), därför får han kompletteringsfoder.

aha, ok, då är jag med! för min skulle det ta en eivghet att äta så mkt kraftfoder, han vill inte ha, vad jag än bjuder på... han vill bara ha sitt hösilage!

Jag har två stycken 2 åringar. Båda får i första hand fritt på hösilage. Sen fodrar jag med lusernhack , allt detta milt. Men nu är de inne i en rejäl växtkurva, tillsätter då ett färdigfoder, müsli som fungerar bra.
Milt och enkelt är bra att ha i åtanke annars tycker jag!

Paint val på 1 år 9 md. buser en del i hagen med bästakompis på 16 år :D

"fri tilgång" på hösliage med bra värde, han får ca. 12-14 kg hösliage 4 gånger i dygnet, och där ligger altid en del kvar både i boxen och i hagen. Han altid hönät med halm, om han skulle äte upp silagen under natten.

2 kg Krafft 90
1 dl olja
ca 2 kg moröter

Han är hög 151 cm. och är fin i hullet och väl musklat, väger ca 480 kg.

Han fick före D&H suregrow, vilket jag var jätte nöje med, men vor hösilage i år är för bra til dette foder.

Paint val på 1 år 9 md. buser en del i hagen med bästakompis på 16 år :D

"fri tilgång" på hösliage med bra värde, han får ca. 12-14 kg hösliage 4 gånger i dygnet, och där ligger altid en del kvar både i boxen och i hagen. Han altid hönät med halm, om han skulle äte upp silagen under natten.

2 kg Krafft 90
1 dl olja
ca 2 kg moröter

Han är hög 151 cm. och är fin i hullet och väl musklat, väger ca 480 kg.

Han fick före D&H suregrow, vilket jag var jätte nöje med, men vor hösilage i år är för bra til dette foder.

men vänta nu, 12-14 kg 4 ggr om dagen? det är ju typ (tar upp miniräknaren) 48-56 kg!! är det fler hästar i hagen som äter av det då? Jag tycker det låter otrligt mkt... men jag kanske tänker fel? (eller menade du 12-14 kg uppdelat på 4 fodringar?, jag är lite trött idag...)

Mina två fjolårsföl - en shetlandsponny och en welsh/fullblodskorsning - går på lösdrift med fri tillgång till hösilage med högt proteininnehåll.
De får dessutom tillskott 1 kg groov 125 vardera + ½ resp 1 kg lusernpellets. Jag har lyckats fästa krubbor till dem så att de kan gå och peta i sig av sina pellets utan att någon annan i flocken kan komma åt det.

Skälet till att de får kraftfoder i den mängd de får är att de precis bara har uppnått den ålder då tarmfloran börjar bli färdigutvecklad för att tillgodogöra sig grovfodret ordentligt. Och jag vill inte att de ska "komma efter" i utvecklingen för att de inte får i sig nog med näring.

Vet att jag väcker en två veckor gammal tråd. :smirk: Hoppas ni har överseende!

Jag har en 11-månaders travare (e. Tap-In om någon är intresserad) som har fri tillgång på hösilage inne och får 3 kg till lunch ute (går med vuxna matvrak så därför inte fri tillgång ute tyvärr). Till detta får hon (uppdelat på 3 ggr):
1 kg lusern hack,
600g D&H Mare and Youngstock mix,
300g Fibergi Elit och
5 dl betfor.

Anledningen till att hon får så mkt mat är att hon föll ur så mkt i vintras och har inte vågat minska det mer än iom att hon nu ligger ganska perfekt i hullet, vill inte att hon ska falla ur igen.

brukar inte hingstar bli könsmogna först vid 1-1,5års ålder? och ston 1,5-2 ev lite senare?
det kan väl inte variera mellan raserna bara individerna eller?

min hinst skall gå hos mamma till han är runt 8-9månader.
om de börjar betäcka då är det väl endå ingen fara att stona kan bli dräkiga lr

DET är inget jag hade chansat på. Varför skulle inte mamman blir dräktig? Vart kommer hingstfölet ifrån liksom. :cool:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 268
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka