Utfodring till föl/unghäst

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Messier
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 5 889
Sv: Utfodring till föl/unghäst

aha, ok, då är jag med! för min skulle det ta en eivghet att äta så mkt kraftfoder, han vill inte ha, vad jag än bjuder på... han vill bara ha sitt hösilage!

oj en till som hellre äter grovfoder.

mitt islandshäst föl får fri tillgång på hösilage och ca var 4e dag får han kraft musli grön tror det är uppe i ca 4dl musli nu. är inte helt säker eftersom det är hans uppfödare som matar honom förtfarande.

han är ca 5 månader nu och går fortfarande med mamma.

min valack som kasterades som 4åring och som jag köpte när han skulle fylla 5år, gillade heller inte kraftfoder när ja började ge och började rida honom, fick nästan "tvinga" i honom.

nu har han ju vant sig och älskar kraftfoder.

hm undra varför de e så.

han växte upp i hingstflock på stora marker med fri tillgång på hösilage/ensilage, gick ute dygnet runt året runt.

fick fri tillgång på mineraler i en balja i ett bildäck där de hällde vanliga grusmineraler.

fick inget mer vad jag vet, ev havre ibland men tror inte det.

när han reds in fick han tydligen ca 0,5 kg havre har jag för mig.
som enda kraftfoder, alltså endast när han tränades.

han är jättefin idag tycker iaf jag, dock har vi ett stort problem, lyckas aldrig få han smal....

min valack som kasterades som 4åring och som jag köpte när han skulle fylla 5år, gillade heller inte kraftfoder när ja började ge och började rida honom, fick nästan "tvinga" i honom.

nu har han ju vant sig och älskar kraftfoder.

hm undra varför de e så.

Hästar är främst grovfoderätare, kraftfoder är mer en sak för oss människor och inte för hästen. Vi tycker att de ska ha, medan hästen tycker att de inte behöver.

Att de sen vänjer sig, det är ungefär samma sak att vänja ett barn vid godis. Inga problem med det, annat än från början sen kommer de att älska det.

jo men att gämföra godis med kraftfoder är väl endå inte helt rätt kanske;)
godis är ju en aning mer onyttigare än kraftfoder. godis är ju totalt onödigt socker som bara förstör tänderna.
kraftfoder innehåller ju något, ofta ett samlingsnamn (mineraler + havre kanske och betfor, det är väl det vanligaste och då blir det samlingsnamnet=kraftfoder)
alltså Kraftfoder=extra kraft, extra tillskott av nödvändigt för att växa bra. inte för att få hål i tänderna;)

tror mest att de inte äter det från början för att det är som när de skall lära sig äta hö första gången, det är ju nåt helt nytt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 082
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 353
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 291
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 490
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4