Sv: Utfodring till föl/unghäst
oj en till som hellre äter grovfoder.
mitt islandshäst föl får fri tillgång på hösilage och ca var 4e dag får han kraft musli grön tror det är uppe i ca 4dl musli nu. är inte helt säker eftersom det är hans uppfödare som matar honom förtfarande.
han är ca 5 månader nu och går fortfarande med mamma.
min valack som kasterades som 4åring och som jag köpte när han skulle fylla 5år, gillade heller inte kraftfoder när ja började ge och började rida honom, fick nästan "tvinga" i honom.
nu har han ju vant sig och älskar kraftfoder.
hm undra varför de e så.
han växte upp i hingstflock på stora marker med fri tillgång på hösilage/ensilage, gick ute dygnet runt året runt.
fick fri tillgång på mineraler i en balja i ett bildäck där de hällde vanliga grusmineraler.
fick inget mer vad jag vet, ev havre ibland men tror inte det.
när han reds in fick han tydligen ca 0,5 kg havre har jag för mig.
som enda kraftfoder, alltså endast när han tränades.
han är jättefin idag tycker iaf jag, dock har vi ett stort problem, lyckas aldrig få han smal....
aha, ok, då är jag med! för min skulle det ta en eivghet att äta så mkt kraftfoder, han vill inte ha, vad jag än bjuder på... han vill bara ha sitt hösilage!
oj en till som hellre äter grovfoder.
mitt islandshäst föl får fri tillgång på hösilage och ca var 4e dag får han kraft musli grön tror det är uppe i ca 4dl musli nu. är inte helt säker eftersom det är hans uppfödare som matar honom förtfarande.
han är ca 5 månader nu och går fortfarande med mamma.
min valack som kasterades som 4åring och som jag köpte när han skulle fylla 5år, gillade heller inte kraftfoder när ja började ge och började rida honom, fick nästan "tvinga" i honom.
nu har han ju vant sig och älskar kraftfoder.
hm undra varför de e så.
han växte upp i hingstflock på stora marker med fri tillgång på hösilage/ensilage, gick ute dygnet runt året runt.
fick fri tillgång på mineraler i en balja i ett bildäck där de hällde vanliga grusmineraler.
fick inget mer vad jag vet, ev havre ibland men tror inte det.
när han reds in fick han tydligen ca 0,5 kg havre har jag för mig.
som enda kraftfoder, alltså endast när han tränades.
han är jättefin idag tycker iaf jag, dock har vi ett stort problem, lyckas aldrig få han smal....