Utfodring till 13v valp

P

Payne_75

Hej!
Har läst lite här på forumet ang utfodring men inte riktigt fått svar på mina frågor så jag skriver ett nytt inlägg.

Jag har en 13 v ( på fredag ) gammal dobermann valp. Mat glad är han, äter och dricker jätte bra inga problem där. Igår så kom uppfödaren på besök och hon tycket att hunden var på gränsen till small/lite tanig. Han får 1dl eukanuba (tror att det stavas så) junior 4 ggr om dagen.
Det är inga problem att utfodra honom. Han slänger i sig maten.

Det är så att revbenen syns ordentligt och man kan känna ryggkoterna och höftbena. När han sitter ned så syns ryggkoterna. Han är glad och pigg och nyfiken på allt och när han får mat så tar det tara 10 sek innan allt är borta.

Min fråga är: Hur mycket mer mat kan jag ge han så han går upp. Kommer han mage klara av om jag ger han 2 dl/ gång istellet för 1dl. Vad kan man ge sin 13 v gammla hund i maten så han går upp i vikt?

MvH
Putte

P.s Han är avmaskad så det kan inte vara det.

Sv: Utfodring till 13v valp

Beroende på vad han väger ska han äta 290-340 gram per dag enligt Eukanubas hemsida, och jag gissar att fodret väger ca 44-50 g per dl, det brukar vara standard. Isåfall får han för lite mat, och du kan lätt börja ge 1,5 dl per mål (x 4 utfodringstillfällen) och se om du ser nån skillnad.

Har lite samma bekymmer med min 15-veckors valp. Han är dock inte så smal att revbenen syns! Han är blandning cocker/tibbe så inte lika stor och energikrävande (beträffande foder) som din. Han åt förut 1 dl/måltid 3 ggr om dagen. Har nu ökat morgon och kväll till 1,5 dl. Uppfödaren sa att jag inte skulle öka "mitten-målet" eftersom det ska tas bort i framtiden. Hon sa även att jag skulle börja med den ökningen, behövs det mer kan man öka på. Känns bättre att göra så än att öka dubbelt direkt.

Alltså om revbenen syns ordentligt och man kan tydligt se ryggkotorna så låter det inte längre som något gränsfall faktiskt ..

Varför har du givit så lite mat ?

P.s Han är avmaskad så det kan inte vara det.

Enkel anledning, du ger på tok för lite mat !

Senast ändrad:

Har lite samma bekymmer med min 15-veckors valp. Han är dock inte så smal att revbenen syns! Han är blandning cocker/tibbe så inte lika stor och energikrävande (beträffande foder) som din. Han åt förut 1 dl/måltid 3 ggr om dagen. Har nu ökat morgon och kväll till 1,5 dl. Uppfödaren sa att jag inte skulle öka "mitten-målet" eftersom det ska tas bort i framtiden. Hon sa även att jag skulle börja med den ökningen, behövs det mer kan man öka på. Känns bättre att göra så än att öka dubbelt direkt.

Det minsta man kan göra är att ge hunden rekommenderad mängd tycker jag. Din hund av liten storlek äter idag mer per dag än TS hund av stor storlek.

Vad kan man ge sin 13 v gammla hund i maten så han går upp i vikt?

Mera mat!
Ju större hunden blir desto mer måste du givetvis öka givan. Tabellen på påsen är en bra riktlinje, men du behöver själv kunna läsa av hur din hund håller sig i hull och då öka/minska successivt vid behov. Jag gissar att du gett samma mängd sen du fick hem honom (vid 8v ålder)? I så fall inte konstigt att valpen är tunn.

Vad tyckte uppfödaren att du skulle göra med matransonen, fick du inga tips av henne?

Jag skulle öka på mer mat om jag såg att valpen var för smal i proportion med storlek, exteriör, ras osv. Påsarnas instruktioner är ju mer en riktlinje än en regel för hur mycket man ska ge. Alla valpar är ju individer och vissa valpar behöver mer energi och protein i sin mat än andra.
Hur ser hans bajs ut förresten? Om han goffar i sig maten på tre blanka sekunder så kanske han inte tuggar ordentligt och kan då inte smälta maten helt korrekt heller. Om han gör det, prova att blötlägga maten istället, så kan han inte svälja hela bitar.
Är han avmaskad då? Har du tagit träckprov för att se om han kanske har mask?
Om man, trots ökning, ser att valpen är för smal- prova att byta foder till ett annat märke.

Tillägg om avmaskingen: även om du avmaskat så bör du ta träckprov för att kolla att du avmaskat med rätt medel till rätt mask s a s.

Senast ändrad:

Joo, lite det jag reagerade på oxå... Jag har gett enligt rekommendationer på fodersäcken innan, men det var tydligen inte tillräckligt för min lille kille.
Som första gångs-ägare tycker jag det kan vara svårt att veta vad som är "normalt". Jag har misstänkt att han skulle behöva mera mat, men vet anmärkte inget t.ex när vi var där. Ville då ha uppfödarens utlåtande och mycket riktigt var det så. Jämfört med sina två syskon som var kvar hos uppfödaren var han pytte liten! :o De var å andra sidan mer åt tjockare hållet men de vistas dagtid ute i hundgård så det är ju befogat.
Vad jag vill komma till är att det inte alltid är så lätt kanske att veta vad som är normalt hull på en valp, men jisses, om revbenen och ryggkotorna syns borde ju klockorna börja ringa... :cool:
Tycker även det är märkligt att TS´s uppfödare sagt att hon tyckte valpen var på gränsen till smal/tanig. En hund som ser ut som beskrivet är enligt mig undernärd!

Valpen är 13 v på fredag och väger 11 1/2 kg nu.
Enligt uppfödaren så ska jag ge den mer mat blanda in en ägggula då och då.
Min miss var jag jag läste på ett annat hundforum och fick tipset att ge han 1 dl mat 4 ggr /dag. Sen efter han har blivit 14v skulle jag ge mer mat men bara 3 ggr/dag.

Nu har jag kollar runt och och han får mer mat. Kan man de 2dl direkt eller ska man gradviss öka maten så att han inte får problem med magen.

Vi blötlägger maten men det spelar ingen roll han äter upp allt på 10 sek.

Senast ändrad av en moderator:

Men anade du inte oråd när hunden börjar falla ur och bli spinkig istället för att öka i hull och massa ?

Valpen är 13 v på fredag och väger 11 1/2 kg nu.
Enligt uppfödaren så ska jag ge den mer mat blanda in en ägggula då och då.
Min miss var jag jag läste på ett annat hundforum och fick tipset att ge han 1 dl mat 4 ggr /dag. Sen efter han har blivit 14v skulle jag ge mer mat men bara 3 ggr/dag.

Men det står ju på påsen hur mycket den ska ha på ett ungefär. Reagerade du inte på att din hund fick knappt hälften? Givetvis kan det finnas individuella skillnader, men ger man hälften av vad som rekommenderas till en växande hund är det inte så konstigt att den ser smal ut.

Läste dina gamla inlägg och om inte jag fattar fel är din hund en mix av dobberman och rottweiler. Om den har rottisens lite grövre kroppsbyggnad är din hund grymt underviktig men oavsett så måste du öka givan foder till åtminstone 1.5 dl 4 ggr om dagen för att hunden i överhuvudtaget ska kunna gå upp i vikt. Sen då den gått upp i vikt och man inte kan se revbenen/höftbenen så ska du hålla koll på om den går upp för mkt i vikt och reglera fodermängden efter hunden. En unghund/valp ska vara lite "mullig" precis som människobäbisar försvinner de sen-.

Lyssna då hellre på uppfödaren, det låter klokt.

Jag skulle öka givan och ge 1,5dl/mål idag (fyra mål). Om hunden smäller i sig maten för fort så testa att sprida ut maten på en större bricka så går det lite långsammare eller lägg torrkulorna i blöt en kvart innan servering. Den ska inte vara "hysterisk" eller ha för bråttom när den äter, det är inte heller bra för magen.

En äggula eller två i veckan kan du ge om du vill.

Jag skulle inte ta bort något mål under dagen förrän valpen har gått upp lite mera i vikt, ska han gå upp nu är det bättre att äta ofta dessutom behöver han vänja sig lite vid den nya mängden. Det kan ta en vecka eller två.

Hej!
Jag var hos vet. slutet på förra veckan då Denver skulle vaccineras för andra gången.
Då tyckte inte vet. att han såg benig ut. Denver får ju också en massa belöning ( hans torrfoder istället för hundgodis ). Nu har jag ökat till 2dl/måltid.

Vad brukar ni blanda in i torrfoder. Uppfödaren sa att det är bra med fisklever olja och äggula. Inte varje måltid med då och då.

Att blanda färskfoder in i maten har jag fått råd på ett annat forum. Några bra tips på färskfoder som inte kan skada valpens mage?

Uppfödaren pratade att vi kanske tar för långa promenader. Jag är ute ca 4 ggr/dag på en promenad som är ca 500m det tar ca en halvtimme att gå för vi går i hans takt. Men ni vet hur valpar är lukta på allt tugga på alla kottar, grenar osv. Är vi på tok för mycket ute med han? Jag läste att valpar ska bara vara ute 5-10 min per gång. Men då blir det knappt utanför dörren och då hinner vi ju inte träffa andra hundar/människor eller socialträna hunden.

Varje gång som han har sovit, ätit, lekt så släpper vi ut han så han kan göra ifrån sig. Och det funkar ju jätte bra men blir det för mycket om vi är ute på våra "små" promenader

MvH
Putte

NEJ! En valp/unghund ska absolut inte vara lite mullig! En valp kan vara normalviktig, en unghund ska alltid vara slank! Jätteviktigt ffa när det gäller raser som ska bli stora/tunga.
Dock så om ryggkotornas tornutskott syns så tycker jag också det låter som vovve är för tunn!

Motionen du ger låter helt rimlig! Så länge du anpassar dig till valpens takt och ork funkar det, hur länge du är ute är inte alls avgörande. Bara bra att vara ute mycket så han får sniffa runt och undersöka. :)

Om du ger ett bra torrfoder (?) så innehåller det allt valpen behöver, det finns egentligen inget behov av att blanda i något mer. Färskfoder är bara "skit" och en massa vatten oftast... och kan vara ganska starkt för magen. Det skulle jag undvika.
En äggula ibland kan du ge om du vill. En halv matsked olja (fiskolja, linfröolja t.ex) på torrkulorna kan vara bra att ge om man vill att hunden ska få i sig lite extra fett, så det kan ju vara en bra idé nu när din är lite tunn.
Hunden behöver inte få en massa andra saker i maten, den behöver bara få större mängder.

Senast ändrad:

Jag skrev dock "mullig" min hund var ungefär lika lång som tjock. Utan då att vara överviktig. Han växte då iaf till sig på längden efter ett tag och då försvann "mulligheten" det är ju som med människor, babyhullet försvinner när de växer på längden.. Kanske fel ordval men jag tyckte de ordet beskrev bäst de jag ville ha sagt

Jag kan dra paralell till min ras, som väger ca 30 kg som vuxen och växer mycket långsammare än din.
Vid 8 v åt min hane 5 dl om dagen av ett bra valpfoder, och det ökades sen på stadigt allt eftersom han växte, rörde sig mer och behövde mer. Vid 16 v åt han ca 6-7 dl om dagen av samma valpfoder. Vid 6 mån ålder åt han 8 dl om dagen av ett högenergifoder.
Han ligger kvar på ungefär samma giva idag, men någon dl extra vid mycket träning, 3 år gammal och på högenergifoder.

Varför ska du blanda i massa i hundens mat? Valpen äter med god aptit säger du, dessutom innehåller valpfodret det hunden ska ha. Så det behöver du inte oroa dig för. Så länge valpen får rätt mängd vill säga ;)

Liknande trådar

D
Övr. Hund Jag fick för 1 ½ vecka sedan hem min nya valp, en border collie-tik. Sedan tidigare har jag haft en sheltie men då hon saknar gnistan...
2 3
Svar
51
· Visningar
15 305
Senast: WildWilma
·
E
Hundhälsa Lite spinoff från tråden om utfodring till 13 v valp. I vilken takt har ni ökat valpens foder under uppväxten? Och när har ni börjat...
Svar
16
· Visningar
2 106
Senast: falukorw
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 658
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025