Utfodring. Hur gör ni?

Sv: Utfodring. Hur gör ni?

*KL*

Nuvarande får tre gånger/dag, dvs frukost - lunch - kvällsmat. Oftast kl 8 - 14 - 22 lite sådär mellan tummen och pekfingret. Försöker jag ta bort lunchen så får han hicka och spyr galla. Han kan inte ha fritt, då överäter han.

Banta så glöm lightfodren, ge vanliga maten, bort med alla godsaker, öka motionen. Om det inte räcker, sänk vanliga maten, 'bulka' med sallad, morötter, majs (osockrad), böngroddar osv. Om det inte heller räcker - medicinskt dietfoder, t ex hills r/d.

Här hemma står maten framme hela tiden. Han äter helst på natten, oftast brukar han äta litegrann när vi släckt alla lampor och gått och lagt sig, sen är skålen ren morgonen därpå. Äter också när han är hemma själv dagtid. Är väldigt kinkig på att äta när vi är i närheten eller när det är rörelse i huset över huvud taget. Ser till att alltid fylla på skålen så det finns om han får för sig att äta. Det funkar bäst för honom :) Har provat att ge på fasta tider men det resulterade i matvägran, för långt mellan gångerna han faktiskt åt och han spydde galla ofta.
Han äter royal canins sensible-foder för stora hundar.

kl

Uno får mat 1 gång om dagen, hela ransonen (1dl högenergi-torrfoder) och tar bort det så snart han slutar visa intresse för maten/ätit upp hela ransonen, brukar gå snabbt.

Kl:
Båda får mat morgon och kväll, ca kl 8-9 på morgonen och 17-18 på kvällen. De äter för tillfället ProPlan Performance men jag kommer nog gå över till Orijen såsmåningom. Tidigare har de ätit 1st choice och det funkade bra.

Kl

Min har fritillgång. Jag fyller normalt sett på maten på kvällen men har han ätit upp tidigare så får han igen då. Dagsgivan brukar bli enligt tillverkarens rekomendationer och han är i lagom hull.

En hund som behöver banta är ju samma som med människor, mindre energi in än vad de gör åt med.

*kl*

Den stora äter 2 ggr per dagen, Advance Performance medans lilleman äter 1 gång per dag (kvällstid), samma foder som den stora. Morgongivan brukar ske runt 8, men den kan bli både vid 6 och vid 10 också. Kvällsmaten dimper aldrig ner innan 8, vanligtvis runt 10.

Våra får fri tillgång. De går och småäter under hela dagen/natten och båda verkar nöjda med den lösningen :)

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
473
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 120
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
506
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V