Utfodring. Hur gör ni?

Sv: Utfodring. Hur gör ni?

Camaro äter torrfoder, Standardt Extra.
Hon får någon dl på morgonen och sen i stort sett hela dygnsgivan på kvällen.

Har inga fasta tider, morgonmålet blir efter första promenaden (kan vara allt från 7,00-12,00) och kvällsmålet någongång mellan 17-23 beroende på vad vi gör.
Om hon inte äter upp inom ca 10-15 minuter tar jag bort maten. Men nu när hon får nästan all mat på kvällen äter hon bra så det brukar inte behövas.

Senast ändrad:

Mina hundar får mat tre gånger om dagen. På vardagar är det rätt så spikade tider eftersom vi heltidsjobbar, så då blir det ca 6, sen vid 13 och så kvällsmål mellan 21-22. På helg får de frukost när vi går upp, och sen så anpassas tiderna efter när det passar :).

Min stora går på torrfoder, Standart Extra, och min lilla går på färskfoder, Priima Standard.

*KL*

Mina två damer får mat ungefär vid 8 på morgonen och ungefär vid kl 18.
Den ena äter Standardt normal och den andra Magnusson M&B Adult (håller dock på och vänjer över henne på Standardt). Dessutom får de varsin morot på morgonen och kvällen. De äter upp på någon enstaka minut, så de har m.a.o. inte mat framme hela dagarna.

Edwind har fri tillgång på mattes begäran, han äter extremt långsamt. Hon vill att han äter torrfoder, Pedigree Pal Junio Growth and Protection.

Själv verkar han föredra färskfoder så det kanske blir det om han blir långvarig, då två gånger om dagen.

Knappar mig själv.
När jag arbetar (natt) så får hunden mat när vi kommer hem, dvs efter långprommisen o innan jag somnar.
När jag är ledig får han mat sent på kvällen, efter eftermiddags prommisen.

Till TS:
Hundar som behöver gå ner i vikt ger man förslagsvis mindre foder o ökar den fysiska motionen. Behöver hunden få mer mättnadskänsla så blandar man finrivna morötter o/e dito vit/rödkål i maten.

Ger mina färskfruset helfoder (fodax plus). De får mat 1-2 ggr/dygn beroende på arbetsmängd och temperatur.
Utöver det så får de godis och "tappade bitar" från matlagning.

/Migo

Jag ger min hund mat 2 gånger/ dag, 1 målet får han vid kl 3.30 på morgonen och andra målet får han runt 16-tiden.

Han får Purinas Valpfoder

Knapplån

Mina får två eller tre gånger om dagen beroende på hur mkt de springer och om de behöver gå upp lite i vikt eller inte. De får torrfoder av märke Standardt Extra, fiskolja och plague off. De har fri tillgång till ben att tugga på och ibland får de tjurmuskel eller grisöron som extra sysselsättning samt torrkulor under promenaderna som godis/belöning.

De äter oftast upp allt på en gång, gör de inte det så väntar jag tills jag ser att de är hungriga till nästa utfodring. Mattider anpassas efter mig själv, men morgon och kväll och eventuellt en gång till på em.

Jag ger torrfoder morgon och kväll, varierande tider men lagomt avstånd mellan målen hela tiden. Burkmat är lite extra gottigt som hon brukar få om vi är iväg eller liknande.. Eller om jag bara vill skämma bort henne någon dag :D

Hur gör ni med era hundar när det kommer till utfodring...

Har era hundar fri tillgång till torrfoder hela dagen?
Om inte, vilka tider får de mat?
Ger ni endast torrfoder eller burk? Kanske båda två?

Har ni några tips på hur man "bantar" sin hund?

Slut på frågor...tror jag :d

Häller i dagsransonen av torrisar på morgonen, sen småäter dom hela dagen. Dom får även rester.
Bantning av hund, har ingen aning. Men skulle titta på lightfoder och fodergivan

Tindra får torrfoder 2 gånger per dag. Morgon och kväll. Det brukar "hottas" upp med lite burkmat och grönsaker.

Har dock fått höra av en fd vän som fick lära sig under sin veterinär utbildning att hundar mår bäst av att få mat 1 gång per dag, då kvällstid. Så får de välja om vill äta på en gång eller spara (ska stå kvar framme).

Casper får mat två gånger om dagen, just nu får han Bozita Robur Performance. Stinker något frukansvärt men det går i utan knul, får se vad som händer till våren. Dessutom har vi nästan alltid Bravo bitar hemma, eller någon annan fryst korv som extra tilltugg. Han får när vi stiger upp och innan vi går och lägger oss. Han är för det mesta tillgång till olika sorters tuggben, får i mellanåt märgben. Dessutom får han alltid våra tallrikar efter maten ^^

Får han inte mat två gånger om dagen, går han omkring och spyr galla.

Mina får mat 2ggr om dagen. Hundarna är Bravo färskfoder. Tiderna varierar allt från 07-10. På kvällen så får de efter vi ätit middag. Sen så får de märgben ett par gånger i veckan.

Vår är inte en sådan hund som sätter i sig när hon får mat utan vi ger en gång om dagen hela dagens dos och sen går hon och äter när hon känner för det!
Hon får även lite rester utav oss. Vi ger torrfoder, varierar lite beroende på vår affärs utbud men oftast ICA's torrfoder som vi har läst är ett bra foder med ett bra pris.. Det är också det enda torrfoder som hon inte får kli utav och hon behåller pälsen glansig och välmående och fint hull! Just för tillfället är hon lite tjockare än normalt men det beror på att vi inte kunnat motionera henne lika aktivt som normalt pga av halkan men nu blir det ändring på det när våren är på intåg!

*KL*

Min (7 månader whippet) får mat tre gånger om dagen på hyfsat fasta tider. Morgon och lunch äter hon färskfoder (Vom og hundemat valpmat) och på kvällen får hon uppblött Nutra nuggets valpfoder. Hon äter alltid upp allting på en gång.

Nutra nuggets mäter jag upp vad hon ska ha för dagen och så använder jag matkulorna som träningsgodis. På kvällen får hon det som blir över. Utöver det så äter hon en del märgben och får laxolja. Sedan har vi lite lyxigare träningsgodis då och då, t.ex. tärnade köttbitar, lökfria köttbullar och korv.

Angående bantning av hund. Min förra hund var ett riktigt matvrak och hade lätt att gå upp i vikt. Hon åt länge lightfoder utan någon som helst förbättring. Det var först när jag bytte till ett lamm- och risfoder med mycket protein och mycket fett i (alltså inte light) som hon blev slank och fin och höll vikten perfekt.

Hej!
Mina hundar får mat 2 gånger om dagen. Runt klockan 08.00 och vid 16.00 tiden ungefär.
Den ena älskar mat, den andra äter inte alltid upp sin mat.

Måste se till att den ena inte äter upp den andras mat, eftersom hon har en tendens att gå upp i vikt.

Till henne blandar jag i lite rårivna morötter.
Båda äter Bravo plus djupfrysta färskfoder sen ca 5 år tillbaka.

Ger torrfoder, Magnusssons, däremot aldrig i skål.
Morgongivan tas med ut på första promenaden jag sprider den efter mig när jag går, sen får hunden leta upp den när vi går tillbaka.

Kvällsgivan brukar bli i källaren, hundmat, pop-corn och ibland grönsaker sprids ut överallt. Alternativt i pet-flaska. Allt för att maten inte bara ska slukas, han får jobba för sin föda. Är matte trött nån kväll kastas maten bara ut i trädgården.

Banta, jag skulle nog köpa ett mindre energirikt foder, så inte givan blir mindre och öka motionen.

Ang. light - beroende på tillverkare så kan "light" innehålla mer energi än normalfoder! Så man kan inte lita på att light är light utan får kolla noga på baksidan av säcken=) Blev väldigt förvånad när jag insåg det, alla har egna tabeller för hur mycket energi en hund behöver.

kl

Min (mellanpudel) har alltid en skål med torrfoder framme. I bland äter hon nästan 2 skålar om dagen (5 dl skål) i bland knappt en halv beroende på vad hon gjort på dagen. det funkar bra och hon är i fint hull :laugh:

hon "småäter" nästan aldrig, utan brukar för det mesta äta upp allt åt gången.

Mina hundar har inte fri tillgång utan utfodras två gånger om dagen. Tiderna varierar beroende på hur dagen ser ut men oftast får dom ca 12 på dagen och 12 på natten. Dom äter torrfoder båda två fast inte samma sort.

Den äldsta åt dåligt innan vi skaffade hund nummer 2 och på den tiden fick han mat tolv på natten då han inte ville äta under dagen. Då fick han hela dagsransonen på en gång och det fungerade bra. När vi skaffade en hund till blev hans aptit bättre. Den yngre hunden skulle aldrig klara av att äta bara en gång, han skulle snarare behöva äta tre gånger. Går det mer än tolv timmar kräks han av hunger den stackaren.

När det gäller att banta en hund så är det väl enklast att dra in på allt extra godis och ge mindre mat samt mer motion. Fungerar på mina hundar.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
473
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 120
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
506
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V