Utfodra Nordsvensk

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare n0vember
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 215
Sv: Utfodra Nordsvensk

Jag brukar tänka på det här med kraftfoder eller inte kraftfoder som en macka. När man bakar brödet så kanske man häller i en hel del smör i degen och gräddar det. Eller så köper man ett bröd utan smör i degen och så får man bre på smöret på brödet när man äter det. Det gör ju ingen skillnad för kroppen bara det att det kanske är godare med smör på mackan.

Sedan om det redan är smör i degen kanske inte kroppen behöver det där extra smöret på mackan.

(okej smöret är kraftfoder och degen/brödet är höet):D

hästen har fri tillgång på hö, även om den nu inte skulle behöva kraftfoder så kan den ju få skvätt havre med mineraler eller vad man nu vill köpa för foder, för att få i den mineralerna, men återigen, en lättfödd ras som inte går i alltför hårt arbete klarar sig fint på ett bra hö.

Förra året fick mina två nordsvenskar dela på 25-30kg hösilage/dag plus fri tillgång på halm. TS på hösilaget var 72% och bra värden. De går på lösdrift och den ena aktiverades 5-6 dagar i veckan. Gav inget extra kraftfoder förutom extra tillskott av selen.

Den foderstaten funkade kanon bra och jag kommer köra på samma i år. Kommer eventuellt få ge extra lusern då proteinet är något lägre.

Tycker att en analys på grovfodret är att rekommendera för det gör utfodringen så mycket lättare!

Ja precis, det är ju det jag också säger. Men är inte höet bra kan man behöva lägga till något tex proteinfodermedel.

kan den ju få skvätt havre med mineraler eller vad man nu vill köpa för foder, för att få i den mineralerna,

För att få i den mineralerna? Min erfarenhet är att de kan äta RENA mineraler LÄTT, iaf pelleterat...behöver inte blandas med nåt! :d Dessa hästar BRUKAR inte vara kräsna! ;) Är denna individ det?
Men visst ett par dl betfor kan ju var gott att få till.

I övrigt vad man ska ge beror HELT O HÅLLET på vad det är för värden i grovfodret när det gäller den här typen av häst (om den inte går i MYCKET hårt arbete). OM man behöver ge nåt kraftfoder brukar det vara för att höet har för lågt proteinvärde! Och då handlar det alltså om att ge tillskott av proteinfodermedel.
Havre skulle jag MYCKET sällan ge en sån här häst! Det skulle va om den inte klarar att hålla hullet på FRI tillgång av höet man ger... och DET är väldigt sällsynt.

Senast ändrad:

Där ser man! Jaa,som sagt det kan ju fungera uppenbarligen,jag har dock aldrig kommit i kontakt med det,kan ju bero på att jag alltid haft tävlingshästar och följdaktligen rör mig på såna anläggningar men ändå..Även de som inte tävlar har utfodrat med kraft trots att vårt hösilage har mkt bra värden.
kan ju vara en vanesak också;)

Absolut en vanesak om man t o m ger en häst, som egentligen inte behöver det (t ex som inte går nåt eller väldigt lite), kraftfoder. En del tror dessutom att så fort man tränar en häst måste den få kraftfoder - vilket inte stämmer alls. Kraftfoder ger man när grovfodret inte räcker till trots att man redan ger mycket/fri tillgång på grovfoder. Håller hästen inte hullet trots DET så får man givetvis ta till kraftfoder som är en mer KOMPAKT form av näring.
Jag har aldrig vart med om att DET skulle behövas till den här typen av hästar i lätt arbete! Eller ens i hårdare arbete. (nu bortser jag från växande unghästar och dräktiga/digivande)

1kg havre som du föreslog är MYCKET till en nordsvensk. Och det finns ingen mening med att ge det om man har ett bra hö. (om man inte vill ge en häst som har ett slött temperament en "kick" - då kan havre fungera ibland).

Håller med millys inlägg, det är ju det jag menar!
Ett bra grovfoder räcker oftast till en så här häst, men om man vill är det väl helt ok att ge lite gott till mineralerna.
Man får oxå se till individen, som jag skrev i mitt första inlägg, en av mina nordisar fick 1 kg havre för att inte "dö" under ryttaren, hon behövde det, hade jag gett det till en annan, så hade effekten blivit helt annurlunda!

Man får oxå se till individen, som jag skrev i mitt första inlägg, en av mina nordisar fick 1 kg havre för att inte "dö" under ryttaren, hon behövde det, hade jag gett det till en annan, så hade effekten blivit helt annurlunda!

Jag tycker det kan va mycket svårt att ge dom ens en liten del havre (förutom några dl men då ger det ju heller ingen önskad effekt) i de fall de redan är överviktiga och väldigt lättfödda. Det är knappt att man i dom fallen kan ge dom tillräckligt av grovfoder... :crazy: . Redan DET ger energiöverskott och hästen minskar inte i vikt... trots motion.

Tack så mycker för era svar och åsikter. Nu slipper jag att fundera så mycket utan kan mer gå på "känsla". Ha det gott!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
816
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 479
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna