Utfodra med salt?

C

Canoó

Det kanske redan finns en sån här tråd men jag lyckades inte hitta någon.

Funderar på om jag ska börja tillsätta salt i min hästs foder. Han har saltsten i boxen men skulle behöva få i sig mer.

Ger ni era hästar mer salt än saltstenen?
Hur får jag fram hur mycket salt jag behäver tillsätta?

Har kikat lite på de andra hästarnas foderstater för att se hur mycket salt de får, men det hjälper ju inte mig egentligen.

Nå bra tips?? Man vill ju inte bara ge så det blir fel, tex överdosering.

Sv: Utfodra med salt?

Det står väl på nån av foderstatssidorna har jag för mig. Hur mycket dom ska ha .

Sv: Utfodra med salt?

det här fick jag som svar för någon vecka sen:

Underhållsbehovet för en normalstor häst ligger på 20g koksalt per dag. De svettas ut 9g per liter svett.

Så typ någon msk kan väl bli lagom tycker jag, men väg och kolla.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 964
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård