Utflutna hovar

G

Gauti

Vad beror detta på? Varför flyter hoven ut ibland? Gauti har så på ena bakhoven och aldrig haft så förut. Ser inte så fint ut, vill ju att dom ska vara runda och fina.

Sv: Utflutna hovar

Är det EN hov som flyter ut? Om den då är större än den andra känns det som jag skulle kolla högre upp - för troligen belastar inte hästen båda sidorna av kroppen ordentligt. Kolla hur skorna ser ut, jämnt eller ojämnt slitna.

Hur ofta verkas och skos hästen? Vad säger din hovslagare?
Raspas hoven för utflytningarna eller kapas tån eller vad? Det här är nåt som man behöver se åtminstone bilder för att klura över.

Bakhovarna är för det mesta mindre runda bak än fram, om en hovform ändrar karaktär ensidigt så bör man se över hästen. Därför att det handlar om en ensidig belastning, dvs din häst belastar inte bägge sidor lika mycket.

Är det EN hov som flyter ut? Om den då är större än den andra känns det som jag skulle kolla högre upp - för troligen belastar inte hästen båda sidorna av kroppen ordentligt. Kolla hur skorna ser ut, jämnt eller ojämnt slitna.

Hur ofta verkas och skos hästen? Vad säger din hovslagare?
Raspas hoven för utflytningarna eller kapas tån eller vad? Det här är nåt som man behöver se åtminstone bilder för att klura över.

Ja, det är bara en hov som flyter ut. Den är inte större än den andra, utan har bara en annan form. Han sliter ojämt när man kollar på skorna, men så har det alltid varit utan att hoven flytit ut.

Hästen skos och verkas var 8:e vecka ungefär. Ibland oftare, beroende på hur dom vuxit. Är dags snart igen. Hovslagaren fixade til det lite sist, men är nu samma problem när det är dags att sko igen.
Ska se om jag kan ta någon bild, så får du se vad jag menar.

Bakhovarna är för det mesta mindre runda bak än fram, om en hovform ändrar karaktär ensidigt så bör man se över hästen. Därför att det handlar om en ensidig belastning, dvs din häst belastar inte bägge sidor lika mycket.

Ja, men om man jämför dom båda bakhovarna så är inte dom likadana till formen om man tittar och jämför. vad kan det bero på att detta uppkommer? det är på höger bak som hoven flytit ut lite, han hade en låsning enligt kiropraktorn på högra sidan uppe vid bäckenet ungefär, på högra sidan om ryggraden. så tycker han borde inte ha belastat där mer då :confused:

ska fråga hovslagaren om det nästa gång hon kommer. har inte haft detta problem förut.

Som jag tänker så har en utfluten hov en lamellrand som släpper lite. Det kan nog bero på lite av varje, kanske belastar hästen mer där. Orsakerna finns det säkerligen andra än mig som är bra på.

OA

Kanske finns problemet någon annan stans, det händer ibland att ryggen är sekundär och att hästen skyddar ett ben genom att styva upp sin rygg.

Så är det för min gammelgubbe, han är sliten i sina bakben. När det sätter an på honom, märker vi det genom att han spänner sig i ländryggen.

Kanske finns problemet någon annan stans, det händer ibland att ryggen är sekundär och att hästen skyddar ett ben genom att styva upp sin rygg.

Så är det för min gammelgubbe, han är sliten i sina bakben. När det sätter an på honom, märker vi det genom att han spänner sig i ländryggen.

Ja, detta ben har han skyddat pga låsningen. Han har vinklat ut sitt knä osv, men kan det vara orsaken till att denna hiv flytit ut på innersidan?!

Det hela började med att han fick en ny sko där bak -sista vinterskon. Den skon var inte likadan som dom andra 3 skorna. Hovslagaren bytte bara ena och det var en annan form på denna än dom andra. Så efter det började den flyta ut, kan det bero på skons form också?! Nu fortsätter den flyta ut, blir tokig på alla problem jag har :D

Ja, här kommer då bilder på Gautis bakhovar, lite lättare att se vad jag menar då kanske. Nu är dom även inoljade på bilderna :D

Höger bakhov
vnsterhov.jpg

Vänster bakhov
Hgerhov.jpg

En av min valack blev sådan när jag bytte hovslagare. Bytte tillbaka och nu efter ett år är hovarna mer normala. Han har aldrig haft problem med det här innan.

En av min valack blev sådan när jag bytte hovslagare. Bytte tillbaka och nu efter ett år är hovarna mer normala. Han har aldrig haft problem med det här innan.

Ja, det är precis vad Gauti har blivit också. Jag har också bytt hovslagare pga flytt till annan stad då. Så kan tyvärr inte byta tillbaka till den gamla. Aldrig heller haft problem innan. Ska prata med hovslagaren om det då hon kommer nästa gång :D

Jag har exakt samma fundering! Min häst ser likadan ut på bak! Vill också veta varför, men min hovslagare hade ingen bra förklaring...

Ja, det är precis vad Gauti har blivit också. Jag har också bytt hovslagare pga flytt till annan stad då. Så kan tyvärr inte byta tillbaka till den gamla. Aldrig heller haft problem innan. Ska prata med hovslagaren om det då hon kommer nästa gång :D

Den nya tog för lite. Den gamla tog mer och höll i ordning ordentligt. Ev kan vinklarna blivit fel, den nya hovslagaren var duktig men nyutbildad.

Den nya tog för lite. Den gamla tog mer och höll i ordning ordentligt. Ev kan vinklarna blivit fel, den nya hovslagaren var duktig men nyutbildad.

Ja, det är mycket med det där med hovslagare. Alla gör ju på olika sätt verkar de som. Man kan inte ta så mycket på Gautis hovar, dom växer inte som ogräs direkt :smirk: Men dom ska fixas till rätt så snart i alla fall

Jag har exakt samma fundering! Min häst ser likadan ut på bak! Vill också veta varför, men min hovslagare hade ingen bra förklaring...

Ja och vad jag vet så är det många andra hästar jag känner till som har så också, men varför :confused: det är ett stort frågetecken...

Skulle man kunna få se en bild från sidan också?

Jag tycker det ser ut som om den nya hovslagaren har bytt vinkel på hoven, tex sparat mer i trakten. När detta sen växer ut så blir det en sådan lustig växt.
Hoven är liksom rak ner den första biten för att sen flyta ut i den gamla formen. Om min teori stämmer så ser man det även jätteväl från sidan.

Lustigt att det bara är på en hov, men det kan vara så att just den hoven hade en annan vinkel innan och din nya hovis vill få alla lika.
Eller så är det den nya som inte har samma vinkel på alla 4.

Jag kikade på bilderna en gång till och båda hovarna har samma fenomen, en mer än den andra.
Din nya hovis skor helt enkelt med en annan vinkel på hoven än den förra.
Är det ca 4 månader sen du bytte hovis?

Senast ändrad:

Skulle man kunna få se en bild från sidan också?

Jag tycker det ser ut som om den nya hovslagaren har bytt vinkel på hoven, tex sparat mer i trakten. När detta sen växer ut så blir det en sådan lustig växt.
Hoven är liksom rak ner den första biten för att sen flyta ut i den gamla formen. Om min teori stämmer så ser man det även jätteväl från sidan.

Lustigt att det bara är på en hov, men det kan vara så att just den hoven hade en annan vinkel innan och din nya hovis vill få alla lika.
Eller så är det den nya som inte har samma vinkel på alla 4.

Jag kikade på bilderna en gång till och båda hovarna har samma fenomen, en mer än den andra.
Din nya hovis skor helt enkelt med en annan vinkel på hoven än den förra.
Är det ca 4 månader sen du bytte hovis?

Har ingen ifrån sidan, tog bilder så också men då syntes det inte något bra alls.
ja, det är ca 4 månader sen jag bytte hovslagare :rofl: du är duktig du :bow:

Vad gör man åt detta då??

Mitt i prick med andra ord, 4 månader:D

Det tar ungefär ett år för hoven att växa ner helt, så om ca 8 månader har du en häst med raka fina hovar igen.
Vem som har rätt ang vinkeln, din gamla eller nya hovis lär vi väl aldrig få veta. Kanske din gamla hovis hade för sluttande vinkel och din nya vill ha en lite brantare med mer trakter.

Jag skulle inte vara så orolig, det växer bort! Och funkar han ungefär som förut i gångarterna så rid i frid;)

Det tar ungefär ett år för hoven att växa ner helt, så om ca 8 månader har du en häst med raka fina hovar igen.
Vem som har rätt ang vinkeln, din gamla eller nya hovis lär vi väl aldrig få veta. Kanske din gamla hovis hade för sluttande vinkel och din nya vill ha en lite brantare med mer trakter.

Jag skulle inte vara så orolig, det växer bort! Och funkar han ungefär som förut i gångarterna så rid i frid;)

Haha ja, duktig som hade så rätt :bow:

Då får jag vänta och se om dom blir bra igen då. Är ju trots allt bara bak och mest på ena. Han ska skos på måndag så då brukar det se lite bättre ut iaf!
det är ingen skillnad i gångarterna nej, rent ibland, orent ibland, men så har det alltid varit :rofl:

Wow, nu blir en annan helt impad. Men så måste jag ställa en följdfråga. Vad händer med leder, muskulatur osv då hovslagaren ställer om en vinkel ganska drastiskt. Eller det kanske inte är så drastiskt som jag förstått det? Är bara intresserad, menar inget illa. Kan alldeles för lite och vill lära mig.

OA

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 552
Senast: Ceta
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka