Utflutna hovar

Sv: Utflutna hovar

Helt klart blir det ju ändrad belastning på leder och senor, men jag tror hästen vänjer om sig rätt snabbt. Jag brukar alltid låta mina nyverkade/nyskodda hästar stå en dag eller två (i hagen förståss) så att hovar o ben ska få vänja sig. För även en vanlig omskoning gör ju ofta att hoven ändrar form, kanske har den vuxit snett så man tar mer på ena sidan etc.
Jag tycker mig ha märkt att en helt nyskodd häst kan vara lite öm i hovarna ca 1 dygn (enormt små skillnader men är man lyhörd märker man det)

Jag brukar ofta tänka hur jag själv reagerar på nya eller gamla skor. Jag har ett par gympadojjor som säker är 10 år och enormt snegådda egentligen men ursköna. Fast varje vår då jag tar fram dom så tar det några gånger innan mina fötter och ben vant in sig i dom (ändring av vinkel....) Men det går snabbt och smärtfritt.
Om du bara går i högklackat och byter till låga eller tvärtom så vänjer sig ju dina ben rätt snabbt eller hur?

Nu babblade jag iväg, vet inte om man kan jämföra så men det borde man kunna. Är man dessutom lyhörd mot hästen och låter den vänja sig med lätta turer i början så är det nog inte några problem.

Sv: Utflutna hovar

Tack, det var ett bra svar. Det här är spännande grejer.

Jag var på en del i massörutbildning för häst. Där var en förmiddag med hovslagare. Hon satte på hästar en kil bara för att vi skulle få känna vad som hände i muskulaturen på hästen. Hon tejpade på kilen dels på en hov i balans, dels på en hov som behövde verkas, om jag minns korrekt. Muskulaturen, som varit avslappnad på den bra hoven blev omedelbart spänd. Och så tvärt om på hoven som faktiskt hjälptes av kilen, där gick musklerna från spända till avslappning. Det var oerhört intressant i vart fall, om än mycket mer extremt än vad en hovslagare gör då han/hon verkar.

OA

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 552
Senast: Ceta
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
725
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka