Utflutna hovar, orsak?

Aleel

Trådstartare
Har tyvärr inga bilder på just min häst men om man ser rent allmänt, vad kan orsaken vara till att hovar flyter ut? Vad kan hovslagaren göra för "fel" som gör att de flyter ut?

Tycker mig märkt en liten skillnad vid byta av hovslagare nu, hästen har dessutom varit halt så det kan kanske också ha påverkat. Så därför är jag nyfiken på vad som fattas eller vad som gör att hovar flyter ut.

Sv: Utflutna hovar, orsak?

Felaktig belastning, dvs felaktig verkning/skoning.
Om vi bortser från fång.

En som är fel för den hästen och dess förutsättningar. Dit kan även räknas felaktigt tidsintervall.

Fullständigt självklart, jag tänkte mer specifierat varför man får utflutna hovar.

Blöt och slaskig mark, för långt mellan besöken, felaktig verkning osv, osv.

Du skrev att den hade kort tå men var bred? Rund skulle jag kalla det. En välställd häst har runda hovar., som regel o en felställd avlånga.

Fullständigt självklart, jag tänkte mer specifierat varför man får utflutna hovar.

Jag tror inte att man kan säga det mer specifikt, generellt :D

Hoven flyter ju ut pga felbelastning, den kanske sliter snett, den kanske har verkats snett, kanske verkats för lite, den har kanske en benställning som kräver att man anpassar verkning och skoning.
En felbelastning gör att hovväggen hela tiden töjs åt fel håll av hästens vikt, lamellerna blir sträckta och hoven flyter ut.

Mina hästar fick allihopa utflutna hovar denna skoperiod för att de växte rent ut sagt skitfort jämfört mot annars och kanske även att det varit en blöt sommar. Nästa skoning tog vi 4 v på ena hästen och 5 v på de övriga 3. Hovslagaren bytte dessutom skotyp på en av hästarna för att se om det kan hjälpa. Vi hade 6 veckor ungefär mellan förra skoningen och denna, så de hade inte gått överdrivet länge.
Nog för att de ibland har sett lite långa ut i tårna men detta var helt galet, till och med hovslagaren var förvånad.

Härligt att Korven ifrågasatt precis som jag skulle gjort :D

Alltså, jag har ju bytt hovslagare och har aldrig haft detta problem innan. Eller inte sen han blev skodd för över ett år sen iaf. När han gick barfota flöt de ut. Men en blöt sommar har det ju definitivt varit och jag tycker att det är bättre denna skoning än förra, varit torrare denna period. Dessutom har han ju varit halt och garanterat avlastat på nåt sätt. Hovslagarbyte får vänta.

Är fortfarande intresserad om nån kommer på andra orsaker till varför en hov kan börja flyta ut, eller om ni kommer på situationer då era hästars hovar började flyta ut?

Kan bero på många saker. Fråga helt enkelt hovslagaren "varför ser hoven ut sådär, det har den aldrig gjort tidigare"?

Jag bytte hovslagare då det var svårt nå min vanliga och det blev katastrof för en av hästarna, hovarna flöt ut väldigt mycket. Tog tillbaka min tidigare hovslagare och det tog ett år få tillbaka de "vanliga" hovarna. Det är länge sedan nu..... Den andra hästen däremot fungerade "nya" hovslagaren och hästens hovar utmärkt. Första hästen började smida o slå av framskorna, särskilt ena och det var en helt nyutbildad hovslagare så kanske det kan bero på just det. Mycket duktig och nogrann men kanske vissa hästar behöver en med mer erfarenhet för att det skall bli bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 733
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 670
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka