Utfall, behöver råd

R8n

Trådstartare
Min Nova en snart 2 årig blandrastik (Siberian husky/collie)har börjat göra utfall mot mötande hundar.

Det börjar 10-15 meter från, att hon spänner sig och stirrar liksom låser fast blicken i mötande hund. Vid 1-2 meter kvar har hon rejäl ragg och svansen så högt hon kan. Sedan skäller hon till och hoppar framåt mot hunden.

Vad kan jag göra för att få henne att sluta?

Vi är nu dem som hundägare går omvägar för att möta vilket inte alls känns kul.

Antar att jag måste börja med att få henne att sluta stirra, men hur?

Det slutar alltid med att jag skämms för henne och blir arg, tar i henne för hårt, säger åt henne och sedan går hon en bra bit bakom mig hela vägen hem

Förutom 1 mils raskt gående/dag så träningscyklar vi 3 dagar i veckan. Lägger också blodspår åt henne.

Sv: Utfall, behöver råd

Var noga bara med att börja klicka kontakt -innan- hon hunnit låsa sig/reagera på den mötande hunden.
Jag skulle dessutom välja att gå stora krokar runt/undvika (på det avstånd hunden accepterar) de mötande under tiden jag tränar, sedan får folk tycka och tänka precis vad de vill!

Tänkte börja träna upp kontakten hemma i lugn och ro. Och sedan utöka kravet.

Det knasiga är att om hon får gå fram och hälsa är hon inte agressiv på något vis utan hälsar vänligt. Osäkerhet?

Min hund reagerade p ådet här sättet under en lång period, tog henne till kiropraktor och hon visade sej ha VÄLDIGT ont i nacken. Felliggande kotor+inflammation. Hon har nu strikt halsbandsförbud i resten av sitt liv. Hon är nu, redan efter en månad, mycket mindre reaktiv men beteendet kräver fortfarande massor med träning för att bli bra.
Kan vara värt att kolla upp?

Rekommenderar boken "Click to calm" av Emma Parsons, där står massor med supertips om just sånna här problem. Lycka till!

Min kille gjorde likadant för ett tag sedan. Men bara mot större hundar som beter sig "högrest". Jag är alltid före honom. Har med en leksak och godis. Kottar är favvoleksaken. När jag ser en stor hund säger jag "braaa, ligg!" då ska han lägga sig och vänta på att hunden passerat. Halvreser han sig eller jag ser att han är påväg att skälla säger jag "nej, ligg" bestämt men lugnt. När hunden passerat blir det kottar/kamplek/godisregn, nu har det nästan helt försvunnit. Om vi inte blir överaskade i mörker. Nu lägger han sig innan jag hinner säga ligg då det kommer en mötande hund. Och väntar på belöningen som kommer då hunden passerat :)

Ilo gör det av osäkerhet. Han är inte aggressiv alls, utan en fjäskig liten mes. Det fungerar bäst för honom att ge en uppgift istället för att skälla. Nu väljer han själv när han kan passera gående och när han vill ligga. Kommer det små hundar går han förbi utan en suck, kommer en "svår hund" kastar han sig på backen och väntar :)

Tänkte börja träna upp kontakten hemma i lugn och ro. Och sedan utöka kravet.

Tänk på att klicker träning inte handlar om krav i den mening att du kan kräva ett visst beteende och "bestraffa" om hunden inte gör det. Utan att kravet ligger i att hunden ska göra något för att få sin belöning.

Tips: Träna hemma först och sätt dig sen en bit bort från ett promenadstråk med mycket hundar och gör likadant. Gör det skittråkigt för hunden så att det enda roliga(belöning) som händer sker när den tar kontakt med dig. Sen gradvis gå närmare. Träna samtidigt på att ta och hålla kontakt när ni rör er helt utan störningar börja sedan öka störningarna då också. Träna in ett kommando för kontakten så kan du använda det vid hundmöten när ni kommit så långt.

Det knasiga är att om hon får gå fram och hälsa är hon inte agressiv på något vis utan hälsar vänligt. Osäkerhet?

Låt henne aldrig hälsa på andra hundar på promenad. Låter som en frustrerad och osäker hund och det ser ofta aggressiva ut även om de inte är det. Får hon hälsa ibland så kan hon säker bli frustrerad när hon inte får det.

Vuxna hundar som "helt plötsligt" börjar med ett beteende tar man till vet. till att börja med.
Sen tycker jag det är nästan omöjligt att ge hjälp utan att se exakt vad det är hunden gör i ett möte. Och kanske framförallt, vad du gör.

Finns det ingen du kan be om hjälp?

Min hund var likadan i sina yngre år. En kastrering (hane) och mycket träning, så kan vi nu gå slalom mellan hundar utan problem! Han har dock alltid haft problem att läsa andra hundar, så han får inte hälsa på främmande hundar för det kan sluta helt fel.. Tikkompisar är det enda som gäller i detta hemmet!

Ibörjan var jag likadan, tog gärna för hårt i hunden. Då får man egentligen bara resultatet: Se annan hund => Matte blir skittråkig och skriker på mig. Matte är med mig mot denna hunden. Matte verkar inte fixa denna hunden vi möter här, så jag måste ta det på egen hand!
Istället vill man ju ha: Ser annan hund => Ähh, matte sköter detta mötet, jag litar på henne och jag får godis/beröm! Att passera andra hundar är skitkul, för matte gör massa roligt med mig då! Passera någon hund => Någon positivt och förtroendegivande!

Lär din hund söka kontakt med dig. Jag tycker det var lättast att hålla en liten bit favoritgodis i ögonhöjd och säga "Titta!". När detta kommandot satt, så började jag ta det på promenaderna. (kombinera gärna med klicker!)

Jag själv lärde mig att se hundar före min hund och placera han under fot (löst koppel, stramt koppel har en förmåga att "pusha" och stressa min hund) och sa "titta" (och är otroligt roligt att titta på!) ett par gånger innan han fick syn på andra hunden! Sen körde vi det under hela och varje gång vi passera. Beröm mycket (använd gärna klicker!) när hunden söker kontakt med dig, ge gärna favoritgodiset. Använd gärna godis eller leksak i ögonhöjd ifall hon har svårt att förstå under den situationen.

Börja med hundar som är lååååååångt borta och sen ta närmre och närmre.
Detta funkade för mig iallafall! Jag tycker själv att det förvärrar situationen om man låter hunden titta på andra hunden som passerar. Min fokuserar gärna blicken och reser mer ragg. Och ja, utfall. Min lilla hund går iallafall att hålla utan problem, men det kan ju faktiskt sluta illa när du har en så pass stor hund!

Sen hade jag nog kollat upp henne hos vet. Kan ju vara något som ligger och spökar hos henne! Hormonproblem? Ont någonstans?

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 093
Senast: Liran
·
Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 779
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 536
Senast: Fibusen
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
5 368
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka