Uteritt...

Nillizan

Trådstartare
Jag rider ut dagligen med hästen, en del dagar rider jag i alla gångarter beroende på väder, då ridvägarna här är helt hopplösa och jag vet inte hur jag ska göra riktigt.
Har en runda som jag kan rida (tar 30-40 minuter), men den kan jag bara ta när det är uppehåll. För det blir så himla halt och surt i marken/bergsstigar annars.
Annars har jag en runda som tar tio minuter och så får jag rida tillbaks samma väg, jättekul! :crazy: Och då kan jag bara trava max 100 meter sen är resten bara skrittväg pga stora sorkhål i marken som bara blir större efter regnet. Totalt livsfarligt.

Sen finns det en asfaltsväg till en annan grusväg. Men tyvärr så är den så trafikerad så om man möter någon så måste man hoppa av vägen ut i en sådd mark och diket är ganska djupt och farligt. Så jag har undvikit den här vägen. Tyvärr så sa mina svärföräldrar att det finns så bra ridvägar och många, ja de man har ridit nu är ju inte hästvänliga direkt. :crazy: :mad:
Det finns ju ett stort gärde på gården, men tyvärr så är det fullt med sorkhål och är ojämn. Så vad gör man? Vad gör ni? Har ni bra ridvägar, om inte hur motionerar ni hästen? Kanske får göra egna stigar?
(Funderar nu skarpt på att göra en ridbana)

Sv: Uteritt...

Jag försöker använda mig av den terräng som går. Dels kalhyggen/skog/terräng, jättebra träning att skritta o trava på längre tygel, skritta mellan träd, över diken och berg. Sedan har jag grusväg med några vändplaner, de har grymt bra underlag för att jobba på volt, alt. longera/tömköra.
De bästa ridvägarna når jag genom att dels rida längs en landsväg med rätt mkt trafik, plus över E4, men jag började miljöträna honom längs den redan när jag red in honom så det funkar bra. Den vägen måste vi också ta om vi ska rida till ridhuset, vilket tar 20 min.

Vill jag klättra mer koncentrerat åker jag iväg med hästen till ett grustag en bit bort, likadant åker vi till ridhus eller utebana några dagar i veckan.
För att kunna löshoppa och longera nära stallet har vi stolpat av en bit av hagen där man kan göra det, ca. 20 ggr 30m, har till och med ridit lektion där ;)

Sedan har vi lite fält, lite för ojämna för att ligga på volt och jobba, men galoppjobb och övergångar på större spår funkar.
Jag är väl inte helnöjd, men vet av erfarenhet att ridvägar är svårt, om inte annat så tröttnar man på dem om man rider ute mycket som jag gör.Det som är fördelen är att han blir varierat riden!

Jag har inga bra ridvägar alls runt stallet, och önskar att jag tänkt på det när vi kikade på hus... Det finns en grusväg, med väldigt få avstickare, som är mycket hårt trafikerad för att vara grusväg. Det kommer traktorer, lastbilar, personbilar i hög fart, motorcyklar etc etc. Till råga på allt är det taggtrådsstängsel på båda sidor på långa sträckor, så man kan inte bara gå av vägen om det kommer trafik.

På andra sidan huset har vi en stor asfaltväg, också den hårt trafikerad (många, många lastbilar per dygn :crazy:). På andra sidan vägen finns det dock underbara ridvägar som, tyvärr, är avstängda med en vägbom som man inte kan komma runt. Det FINNS också lite andra vägar på den andra sidan, men inget som jag skulle kalla idealiskt precis.

Då har jag MYCKET bättre möjligheter när hästarna går på bete. Där finns mycket fler vägar att rida på, och det är inte alls så hårt trafikerat. Försöker ha pållarna där från april till oktober och rida mer under den tiden.

Stackare som har så dåliga ridvägar!
Själv är jag väldigt bortskämd med det! Vi bor ju mitt i skogen så det finns miliontals vägar och ännu hittar jag nya!
verkligen synd att det finns så dåliga möjligheter.
Hade ingen paddock för några månader sedan så det var ju att rida ut varje dag. Men det gjorde inget för mig då. Nu har jag blivit mer för hopp och dressyrträning så vi har "gjort" en paddock! Så att anlägga en paddock kan jag ju verkligen rekomendera! :D

men där du har hästen, är det ert eget stall för annars kanske du bara kan flytta hästen till ett annat stall med bättre ridvägar?

lycka till!

har samma problem...och skulle inte hjälpa att flytta hästen heller för jag har lyckats födas i en stad med endast sankmarker..skitkul. men går att skritta ut rätt ok alla fall.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 687
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 111
Senast: Jadzia
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 719
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022