Uteridning istället för lektionsridning

Sv: Uteridning istället för lektionsridning

turbofling skrev:
När jag började rida var det på en liten ridskola. Den låg (ligger) ute i skogen och det fanns massor av ridvägar utan trafik. Vi red ut ungefär varanan gång om det var hyffsat väder. I början var det lugna ridturer i skritt och med tex en förälder eller hästskötare som ledare. Det var små grupper så det Jag tyckte det var ett bra upplägg, tror man får en större känsla för hästen och lär sig slappna av mer.

Att det är dåligt med uteridning på många ridskolor tror jag kan bero på att många ridskolor ligger nära mycket trafik, grupperna är ofta stora och många gånger tar sig eleverna till ridskolan med buss/cykel. Den riskolan jag red på krävde en del från föräldrarna då det krävdes stjus dit, men de flesta föräldrarna ställde även upp och hjälpte till i stallet och på uteritterna. Det gjorde även att föräldrarna lärde sig mer om hästar och många började själva rida.

Det låter bra med den lilla ridskolan. Någon sådan skulle jag vilja rida på. Jag håller med angående läget, att vissa ridklubbar ligger i tätbebyggt område utan möjlighet till så mycket skogsridning. Dock red jag tidigare på en ridklubb i 2 år som ligger utanför min stad med underbara ridvägar.. men ändå red jag bara ut där 2 ggr.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

michelle skrev:
På min ridskola är det under vardagarna vanliga lektioner , dvs dressyr , hoppning ibland och ute ritter några gånger vid bra väder . Men på helgerna finns det uteritts grupper , dock är det på hästar och inte ponnyer då ponnyerna går vanliga "dressyr" lektioner.


Det låter jättebra hos er!
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Julle skrev:
Sen tror jag att majoriteten som rider lektion vill ha valuta i form av träning för sina pengar. Jag hatade att rida ut och lulla i skogen på led när jag betalade massa för mina ridlektioner!!:mad: Särskilt när jag hade skaffat medryttarhäst i stall utan paddock och red ut tre gånger i veckan.... Men även innan dess.

Sen att jag älskar att rida ut i skogen är en annan sak!! Men jag vill inte betala över 120 kr (eller mer) för en uteritt!!

Självklart ska man lära sig rida ute med och det är nåt man måste kunna. Men det borde finnas grupper med olika inriktningar!! Sen har man ju olika perioder i sin ridning med, ibland vill man rida kravlöst och ibland är man mer prestationsinriktad. Tycker ridlärarna borde känna av gruppen lite och kanske skippa terminens obligatoriska uteritt/er i grupper där det kanske inte uppskattas och sen ta fler uteritter i grupper som vill det!! Hästarna måste ju trots allt få se mer än ridhus och ridbana!!

Det där med grupper med olika inriktningar tycker jag verkar superbra. Varför har inte fler ridklubbar ngn "uteritt-special" - likaväl som dressyr och hopp, tro?!

Ja, det kanske är så att majoriteten vill rida lektion och få mer valuta för pengarna. Det är ju olika vad man gillar. På ett sätt kan jag tycka att man ändå inte får så bra valuta om man rider 8-12 personer i en grupp med en ridlärare. Själv har jag ibland valt att rida privatlektioner och det är något jag skulle kunna tänka mig att göra som komplement till uteridning.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

bigganl skrev:
Många lektionsryttare tycker inte de får valuta för sina pengar vid uteridning. De vill lära sig hela tiden och trimma. De tycker de kan rida ut någonannanstans och vissa tycker inte det ger något att rida ut.
Synd att du inte bor i Karlstad för här har vi stall där man kan rida varje vecka och välja själv om det ska vara uteritt eller lektion på bana.

Synd att jag bor i "fel" stad - det lät ju perfekt för mig!!
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

zillax89 skrev:
Du, det undrar jag också, dessutom tror jag hästarna skulle tycka att det vore mycket roligare ute i skogen och det är ju där det kan hända väldigt mycket, jag tycker det är jätteviktigt att lära sig hantera olika situationer ute i skogen tillsammans i en grupp.
Jag var ju med i en skötargrupp, vi hade alla varsin sköthäst så red vi ju ut varje lördag då för hästarnas skull men jag tycker de borde rida ut oftare, håller fullständigt med. Om jag inte varit med på de där skötarturerna hade jag inte kunnat så mycket som jag gör idag, är jätteglad över att allt jag fick lära mig.
Jag tycker såhär: 5 dagar i skogen och två dagar på banan per vecka om man nu skall rida varje dag, hästen tycker att det är betydligt roligare ute i skogen än på banan! Tänk om ridskolefolket kunde pränta in det i sina små huvuden...
Fast sen kanske dom inte vill riskera så mycket, det är ju mer riskabelt att rida ut men men...

Jag tycker också att variationen verkar bra. Självklart förstår jag att många rider på ridskola just för att få lektioner. Men någon uteridningsgrupp ibland hade varit bra.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Björk skrev:
Nu har jag inte ridit på ridskola på mååånga år, men när jag gjorde det som vuxen var jag så himla tacksam att vi bara red ut kanske 1-2 ggr/termin. För mig innebär ridningen på ridskolan att få instruktörshjälp och det är vad jag betalar för. Denna hjälp kan omöjligt bli lika bra på en uteritt. Dessutom skötte jag hästar privat så jag red ju alltid ut alla andra dagar i veckan. Nä, hu, jag gillade inte alls uteritterna. Men i vår grupp med ca 8 pers var det väl bara jag och en till som red privat och ogillade uteritterna. Resten tyckte det var jättemysigt.

Missförstå mig rätt... jag gillar att rida ut! Jag rider i princip BARA ut på min egen häst. Men; INTE när jag betalar för instruktör. Då vill jag få dennes fulla uppmärksamhet och HJÄLP. Ville jag bara rida ut så skulle jag åka på turridning som Julle sa härovan.

Jag tycker/tror att många ridskolor skulle tjäna på att sätta ihop grupperna på ett bättre sätt. Man skulle kunna ha en "uterittsgrupp" där inriktningen i första hand är just att rida ut. Man kan ha en "tävlingsgrupp" för de som vill tävla. Och en "träningsgrupp" för såna som mig: som ville träna och utvecklas i första hand, men inte nödvändigtvis tävla.

Ja, om man har egen häst/ medryttarhäst som man regelbundet rider ut på så förstår jag att man är ute efter lektioner med instruktör. Det är ju det att om man kommer ut i skogen till häst så ofta så får man lite abstinens och längtar ut - sån är jag i alla fall!

Det där med olika grupper tycker jag också verkar superbra.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

susekl skrev:
Vi har alltid avslutning på våren med en dubbellektion och då har vi uteritt. Men varför inte fråga på din ridskola om de är intresserade av att sätta ihop en uteridningsgrupp med längre lektionstid, då kanske man kan rida ut en del av året i alla fall, eller lägga den gruppen på helgen? Det kanske finns fler elever som är intresserade av detta men om ingen kommer med förslaget kanske inte ridskolan tror det finns ett sånt intresse eller inte har tänkt på det. Åtminstonde på min ridskola är de väldigt lyhörda för förslag från eleverna, det är ju faktiskt vi som är deras kunder eller hur?:)

Ja, det är ingen dum idé att ge förslag och synpunkter på hur man vill rida..

Någon typ av rabatterat klipp-kort på turridningsställen skulle jag också kunna tänka mig - istället för att rida på ridskola.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

susekl skrev:
En lektion är oftast mellan 45 min och 1 timme och hur långt hinner du innan du måste rida tillbaka? Dessutom om det är vinter och beckmörkt skulle jag vilja säga att det inte är speciellt säkert att rida ut på en uteritt i grupp såvida man inte har antingen bra reflexer att låna ut till alla ryttare förutom reflexer till alla hästar såklart.

Skulle kanske kunna finnas uteridningsmöjligheter på helgerna under de mörka månaderna.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

på nuvarande ridskolan rider vi inte ut alls.

ur personalens synvinkel pga det här:
*dåliga ridvägar, mycket asfalt på trafikerade vägar tills man kommer till bättre vägar, så man hinner inte rida ut på lektionerna.
*säkerheten, ridlärarna vill inte behöva känna sig ansvariga när något händer.


sen från mitt perspektiv så vill inte jag rida ut på lektionstid. min ridskola är dyr (dock får jag vad jag betalar för) och jag vill absolut inte lägga dom pengarna på uteritt. men å andra sidan är jag medryttare på annan häst och kan rida ut precis när jag vill. men det är många som rider på samma ställe som håller med, det är för mycket pengar för uteritter!


dock så rider ofta de som tävlar lektionshästarna ut med dom.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

När jag gick på ridskola (fram till sommaren) blev jag ruggigt besviken när vi skulle rida ut. Men, har man egen häst och rider ut 19 gånger av 20 blir det inte så kul på ridskola. Då betalar man för att lära sig rida, inte rida ut i skogen även om det är kul, iallafall känns det så för mig.

Men för några år sedan var det lite mer speciellt att rida ut, fast det var på en annan ridskola. Red inte ut lika ofta då (ingen häst/red inte den mkt), det var härlig miljö, mysiga hästar etc.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

jag hade ju egen häst unde rden tiden jag gick på ridskolan
och kunde således rida hur mycket som helst i skog och mark, det va tom det enda jag kunde göra hemma
så jag tyckte det var det absolut tråkigaste på lektionerna när vi fick rida ut
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Myzan87 skrev:
Jo, det är synd att man inte rider ut mer. Man får lära sej att kontrollera hästen i olika situationer + att det blir mer omväxling för hästarna
Jag det ska gudarna veta.
Vi hade några få gånger uteritt och vad händer, jo hästarna blir jättekollriga. Ena gången kan inte ponnyerna hålla sig utan det blir kalabalik med dom yngre så alla (även vuxengruppen då) får bara skritta. En anna gång är det nån häst som blir rädd för nånting och fel människa går först så hon blir jätteskraj och halva gruppen ramlar av. En skadar sig ordentligt i ryggen. Jag var så långt bak så vi fattade ingenting och jag satt kvar.
Kontentan av den historien, hästarna blir så opålitliga (ute alltså) av att alltid gå i ridhuset så insruktörerna inte kan ta ansvar för vad som händer. Och jag kan förstå dom. Tyvärr.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Korven skrev:
Jag det ska gudarna veta.
Vi hade några få gånger uteritt och vad händer, jo hästarna blir jättekollriga. Ena gången kan inte ponnyerna hålla sig utan det blir kalabalik med dom yngre så alla (även vuxengruppen då) får bara skritta. En anna gång är det nån häst som blir rädd för nånting och fel människa går först så hon blir jätteskraj och halva gruppen ramlar av. En skadar sig ordentligt i ryggen. Jag var så långt bak så vi fattade ingenting och jag satt kvar.
Kontentan av den historien, hästarna blir så opålitliga (ute alltså) av att alltid gå i ridhuset så insruktörerna inte kan ta ansvar för vad som händer. Och jag kan förstå dom. Tyvärr.

Tråkig historia. Tror det tyvärr blir så i många fall när hästarna får komma ut i skogen för lite..
Jag anser också att säkerhet ska komma i första hand, känner instruktörerna att det är osäkert och farligt skall det naturligtvis inte göras. Det är bara synd att det blir så tycker jag.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Jag kan bara tala för mig själv. Under mina ridskoleår, betalade jag upp till 1500 kronor för abonnemangsridning 8 lektioner, varav en avsutten teorilektion, då det oftast inte ens var hästlukt inblandad och detta är ungefär sju år sedan. Idag kostar abonnemangsridningen säkerligen mer. Ska man då även ha uteritt, en eller två gånger med 11 hästar på led och ändå betala lika mkt. Då förstår jag att folk hellre skaffar sig häst om de får rida lektion, där man i alla fall får ögonen på sig, beträffande sits, inverkan och formgivning fem gånger. För vid uteritt i skogen har inte instruktören samma möjlighet att hjälpa enskilda ryttare, eftersom denne då oftast rider, eller cyklar först och om man har tur, har en annan stallpersonal som sisteryttare, som plockar upp eventuella avtrillade ryttare.

Visst, det ÄR viktigt och nyttigt även med uteritter. Men som ryttare vill man ha "valuta" för vad man betalar. Hästsport är ett dyrköpt intresse.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Naturligtvis skrev:
Visst, det ÄR viktigt och nyttigt även med uteritter. Men som ryttare vill man ha "valuta" för vad man betalar. Hästsport är ett dyrköpt intresse.

:bow: :bow: :bow:

Jag håller med, det är en dyr sport, men jag anser att jag även får valuta när jag rider ut och kan mycket väl tänka mig att betala för det.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Hej!

När jag red på lektion red vi ut ganska sällan, vilket inte gjorde så mycket för oss just då. Vi betalade en ganska stor summa pengar för ridLEKTION och då ville vi ha just det. Rida i skogen kunde vi lösa på annat sätt.

Däremot red vi våra lektioner på utebana om vädret tillät, för det tyckte hästarna var roligare!

/ Lavinia, som har egen häst o helst inte betealar för att rida i skogen, men gärna betalar för att nån håller lektion för oss..
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Jag håller med alla som tycker att man inte riktigt får valuta för pengarna om man rider ut i skogen.

Å andra sidan, jag hade ridit på ridskola i ca 9 år när jag började hjälpa till med en nordis. Och där gällde bara skogsridning. Man var alldeles handfallen till en början, efter att ha ridit endast i ridhus (med undantag för 2 ggrs uteritt/år).

Jag visste inte hur hästar reagerade för trafik, rådjur, vinden, presenning, cyklister. Och framförallt, jag visste inte hur JAG reagerade. Visste inget om vart man fick rida och hur, beroende på underlag och så.

Och de få gånger de stackars ridskolehästarna kom ut i skogen blev de ju alldeles till sig och kastade av folk till höger och vänster i ren skär lycka över skogsluften. De stod annars inne i trånga spiltor hela dagarna, fick bara komma ut en sväng på kvällen.

Så, sammanfattningsvis tycker jag det är bra att man får lite kött på benen med uteritter också, kanske skulle ha en speciell ridgrupp för de som vill komma ut i naturen och lära sig mer om det?
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Kan du inte hitta en medryttar häst å rida 1-2 dar i veckan å rida ut på. Finns ju massor av hästägare som skulle vara överlyckliga för att få vila en dag å hästen fick komma ut i skogen. å en dag är ju inte mkt
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Flower skrev:
Varför är det så lite uteritter/termin på ridskolor? Jag är ridskoleryttare (vuxen), då jag just nu inte har tiden som krävs för att ha egen häst. Tycker det är jättebra, roligt och nyttigt med dressyrlektioner - men det jag gillar mest är att rida ute i skog och mark. Tycker det är synd att det bara ges tillfälle till det någon/några gånger per termin.

Jag brukar komplettera min ridning på ridskolan med turer på turridningsverksamhet ibland samt även under sommaren - just för att få njuta av att rida i naturen.

Jag hade gärna gått på en ridskola/turridningsverksamhet där man rider ut varje/varannan vecka istället för lektioner. Detta hade varit perfekt för mig men tyvvär verkar det inte finnas något stall som erbjuder detta, vad jag känner till iaf.

Vad tycker ni andra ridskoleryttare? Hur ofta rider ni ut?
Synd att du inte bor i sthlm för på ridskolan där jag rider så finns det två grupper(en på lördagar och en på söndagar) som alltid rider ut oavsett väder/årstid. Dem rider ut i mellan 1½-2 timmar..
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
369
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tidigare i somras skrev jag ett inlägg där jag undrade vad jag skulle göra med min ridning. Jag kände mig lite dyster inför höstterminen...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
886
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp