Uteridning istället för lektionsridning

Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Jag vill INTE rida ut på mina lektioner, just eftersom det är en lektion och rider man ut blir det på ett led utan instruktioner.
Det åker jag hellre på turridning för eller har en medryttarhäst.

Sen tycker jag att det är OK att grupperna rider ibland ändå och att man skrittar fram/av ute eftersom hästarna mår bra av det och tycker att det är roligare än den enformiga lektionsridningen.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Åh, undrar varför jag aldrig svarade i den här tråden när det begav sig?

På min förra ridskola red vi i princip aldrig ut på lektionstid. Jag kan bara dra mig till minnes två "utelektioner" under de fyra år jag red där. Jag ville inte heller ha fler, jag betalade ju precis som många andra har skrivit just för instruktörshjälp. (sen var det ju visserligen väldigt kul att se vår dressyrfjolla till ridlärare svinga sig upp på stallets vildaste fullblod och leda busgalopper över fälten, men men... :D )

Hästarna fick dock ändå komma ut ofta, ridskolan anordnade nämligen uteritter under helgerna. De var väldigt populära tack vare att de var väldigt välorganiserade och att det fanns ritter för alla - långa ritter, korta ritter, lugna ritter, snabba ritter, temaritter, maskeradritter... och hästarna stortrivdes med att få komma ut, och blev också vana vid att möta alla farligheter som fanns ute på bygden.

Undrar ibland varför inte fler ridskolor gör likadant, tycker att det upplägget var kanon för både elever och hästar.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Asphyxia skrev:
Jag håller med alla som tycker att man inte riktigt får valuta för pengarna om man rider ut i skogen.

Å andra sidan, jag hade ridit på ridskola i ca 9 år när jag började hjälpa till med en nordis. Och där gällde bara skogsridning. Man var alldeles handfallen till en början, efter att ha ridit endast i ridhus (med undantag för 2 ggrs uteritt/år).

Jag visste inte hur hästar reagerade för trafik, rådjur, vinden, presenning, cyklister. Och framförallt, jag visste inte hur JAG reagerade. Visste inget om vart man fick rida och hur, beroende på underlag och så.

Och de få gånger de stackars ridskolehästarna kom ut i skogen blev de ju alldeles till sig och kastade av folk till höger och vänster i ren skär lycka över skogsluften. De stod annars inne i trånga spiltor hela dagarna, fick bara komma ut en sväng på kvällen.

Så, sammanfattningsvis tycker jag det är bra att man får lite kött på benen med uteritter också, kanske skulle ha en speciell ridgrupp för de som vill komma ut i naturen och lära sig mer om det?

Känner igen mig precis i din beskrivning. Döm om min förvåning när jag första gången red ut på ridskolehästen(som varit sååå snäll alla lektioner inne) och han studsade hit och dit, hela skogen prasslade, bilarna.... o ja, hjälp vilken upplevelse det var. Efter jag skaffat egen häst har jag tagit privata UTElektioner!

Man behöver lära sig massor med saker om uteridning som man inte behöver kunna för att rida inhägnat. Hur tränar man hästen när man rider ute? Hur mycket kravlös ridning? Vad göra när det är "hinder" i vägen, vattendiken, nerblåsta grenar osv? Vad göra åt tittig häst? Hur lösa hästens "jagvillhemnu"-beteende? Det finns massor med hästkunskap att hämta ute för alla oss som börjat på ridskola och ridit där några år utan egen häst.

Var på en ridsemester en gång i fjällen med en tjej som ridit på ridskola i 10 år och som var så rädd att hon höll sig bakom mig hela turen. Jag hade då ridit nåt år bara och var rätt skrajj själv:eek:

Tycker det vore toppen om det fanns ridskolor som erbjöd en uteridningsgrupp, gärna med få ryttare (till högre pris)så läraren hinner med att instruera. Jag tror det är många som rider på ridskola som sällan eller aldrig kommer ut och därmed missar halva, minst, hästkunskapen.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Vill man rida ut så kan man bli medryttare. På ridskola skall man lära sej att rida och i det ingår några uteritter för att lära sej rida ut. Så tycker jag.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

bigganl skrev:
Många lektionsryttare tycker inte de får valuta för sina pengar vid uteridning. De vill lära sig hela tiden och trimma. De tycker de kan rida ut någonannanstans och vissa tycker inte det ger något att rida ut.
Synd att du inte bor i Karlstad för här har vi stall där man kan rida varje vecka och välja själv om det ska vara uteritt eller lektion på bana.

Vilket stall är det??? :confused:

/Carina
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Flower skrev:
Varför är det så lite uteritter/termin på ridskolor? Jag är ridskoleryttare (vuxen), då jag just nu inte har tiden som krävs för att ha egen häst. Tycker det är jättebra, roligt och nyttigt med dressyrlektioner - men det jag gillar mest är att rida ute i skog och mark. Tycker det är synd att det bara ges tillfälle till det någon/några gånger per termin.

Jag brukar komplettera min ridning på ridskolan med turer på turridningsverksamhet ibland samt även under sommaren - just för att få njuta av att rida i naturen.

Jag hade gärna gått på en ridskola/turridningsverksamhet där man rider ut varje/varannan vecka istället för lektioner. Detta hade varit perfekt för mig men tyvvär verkar det inte finnas något stall som erbjuder detta, vad jag känner till iaf.

Vad tycker ni andra ridskoleryttare? Hur ofta rider ni ut?

Där jag började rida för evigheter sen fick vi rida halva lektionen i manegen (inget ridhus) och andra halvan red vi ut (ca 25 min av varje)....:D

/Carina
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

*lån*
Roligt att den här diskussionen fortsätter! Det är intressant att läsa era svar och om alla olika erfarenheter.

Jag letar fortfarande efter en ridskola som kan erbjuda "uteridningsgrupper" som komplement till lektioner. Att bli medryttare istället, som någon skrev, tycker jag är en annan sak, eftersom det då krävs ett annat ansvar och oftast skötsel och ridning av den hästen flera gånger i veckan.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Jag red 2 år i ett stall där man bara fick rida ut en gång per termin och då var det inte ens en hel lektion vilket man hade hoppats på. Vi fick inte ens andvända deras paddockar när det var skapligt väder för att rida ute.
Innan jag började rida i det stallet så gick jag på en ridskola där halva lektionen var i en paddock och halva lektionen ute i skogen, för att vi skulle ha bättre "koll" på hästen. Så nu går jag i ett annat stall, inte för att vi har ridit ut än, men det är så trevligt att bara rida i paddocken som enda val när det inte finns ett ridhus.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
369
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tidigare i somras skrev jag ett inlägg där jag undrade vad jag skulle göra med min ridning. Jag kände mig lite dyster inför höstterminen...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
886
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp