Uteridning istället för lektionsridning

F

Flower

Varför är det så lite uteritter/termin på ridskolor? Jag är ridskoleryttare (vuxen), då jag just nu inte har tiden som krävs för att ha egen häst. Tycker det är jättebra, roligt och nyttigt med dressyrlektioner - men det jag gillar mest är att rida ute i skog och mark. Tycker det är synd att det bara ges tillfälle till det någon/några gånger per termin.

Jag brukar komplettera min ridning på ridskolan med turer på turridningsverksamhet ibland samt även under sommaren - just för att få njuta av att rida i naturen.

Jag hade gärna gått på en ridskola/turridningsverksamhet där man rider ut varje/varannan vecka istället för lektioner. Detta hade varit perfekt för mig men tyvvär verkar det inte finnas något stall som erbjuder detta, vad jag känner till iaf.

Vad tycker ni andra ridskoleryttare? Hur ofta rider ni ut?
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Nu går inte jag på ridskola längre, men när jag gjorde det så hade jag oxå velat rida ut mer..

Men... En liten tanke!:idea:
Dom kanske har så lite uteridning för att dom tycker man ska få så mycket lektion som möjligt för sina pengar...
I skogen är det ju inte lika lätt att få hjälp av ridläraren med själva ridningen...:)

Hoppas ni förstår vad jag menar !:crazy:
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Antagligen är det som "Glamoroza ox" sa; man kan inte bli hjälpt lika mycket av sin ridlärare. Sedan finns det ju också många risker med att rida ut, det är farligare än att rida i ridhus, och en ensam ridlärare vill kanske inte ta det ansvaret. Jag red på ridskolan innan och på våren/sommaren/sensommaren red vi ganska mycket på deras galoppbana och olika rundor som fanns i närheten av den. Nu rider jag mina egna hästar på ridskolan, vi rider inte ut lika mycket dock. hemma rider jag nästan alltid ut, vi har bara tillgång till "ridbana" några veckor om året, på stubbåker och vall. Men det är faktiskt lite synd att inte ridskoleelever får rida ut mer, känslan och erfarenheten som skapas är bra.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Jo, det är synd att man inte rider ut mer. Man får lära sej att kontrollera hästen i olika situationer + att det blir mer omväxling för hästarna
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

När jag började rida var det på en liten ridskola. Den låg (ligger) ute i skogen och det fanns massor av ridvägar utan trafik. Vi red ut ungefär varanan gång om det var hyffsat väder. I början var det lugna ridturer i skritt och med tex en förälder eller hästskötare som ledare. Det var små grupper så det Jag tyckte det var ett bra upplägg, tror man får en större känsla för hästen och lär sig slappna av mer.

Att det är dåligt med uteridning på många ridskolor tror jag kan bero på att många ridskolor ligger nära mycket trafik, grupperna är ofta stora och många gånger tar sig eleverna till ridskolan med buss/cykel. Den riskolan jag red på krävde en del från föräldrarna då det krävdes stjus dit, men de flesta föräldrarna ställde även upp och hjälpte till i stallet och på uteritterna. Det gjorde även att föräldrarna lärde sig mer om hästar och många började själva rida.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

På min ridskola är det under vardagarna vanliga lektioner , dvs dressyr , hoppning ibland och ute ritter några gånger vid bra väder . Men på helgerna finns det uteritts grupper , dock är det på hästar och inte ponnyer då ponnyerna går vanliga "dressyr" lektioner.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Sen tror jag att majoriteten som rider lektion vill ha valuta i form av träning för sina pengar. Jag hatade att rida ut och lulla i skogen på led när jag betalade massa för mina ridlektioner!!:mad: Särskilt när jag hade skaffat medryttarhäst i stall utan paddock och red ut tre gånger i veckan.... Men även innan dess.

Sen att jag älskar att rida ut i skogen är en annan sak!! Men jag vill inte betala över 120 kr (eller mer) för en uteritt!!

Självklart ska man lära sig rida ute med och det är nåt man måste kunna. Men det borde finnas grupper med olika inriktningar!! Sen har man ju olika perioder i sin ridning med, ibland vill man rida kravlöst och ibland är man mer prestationsinriktad. Tycker ridlärarna borde känna av gruppen lite och kanske skippa terminens obligatoriska uteritt/er i grupper där det kanske inte uppskattas och sen ta fler uteritter i grupper som vill det!! Hästarna måste ju trots allt få se mer än ridhus och ridbana!!
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Så var det i min ridskola också när jag red där. Ingen ville ut och rida. Men en gång när vi gjorde det så var det en älg på ridvägen och hästen framför mig gjorde en tvärvändning och ryttaren ramlade av och bröt handleden. Inte kul!

Vår ridlärare brukade ta oss ut på en äng och ha dressyrlektion där istället. Det var jätte bra! Det gick ju lika bra som i ridhuset.
Du kanske kan föreslå det.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Många lektionsryttare tycker inte de får valuta för sina pengar vid uteridning. De vill lära sig hela tiden och trimma. De tycker de kan rida ut någonannanstans och vissa tycker inte det ger något att rida ut.
Synd att du inte bor i Karlstad för här har vi stall där man kan rida varje vecka och välja själv om det ska vara uteritt eller lektion på bana.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Flower skrev:
Varför är det så lite uteritter/termin på ridskolor? Jag är ridskoleryttare (vuxen), då jag just nu inte har tiden som krävs för att ha egen häst. Tycker det är jättebra, roligt och nyttigt med dressyrlektioner - men det jag gillar mest är att rida ute i skog och mark. Tycker det är synd att det bara ges tillfälle till det någon/några gånger per termin.

Jag brukar komplettera min ridning på ridskolan med turer på turridningsverksamhet ibland samt även under sommaren - just för att få njuta av att rida i naturen.

Jag hade gärna gått på en ridskola/turridningsverksamhet där man rider ut varje/varannan vecka istället för lektioner. Detta hade varit perfekt för mig men tyvvär verkar det inte finnas något stall som erbjuder detta, vad jag känner till iaf.

Vad tycker ni andra ridskoleryttare? Hur ofta rider ni ut?

Du, det undrar jag också, dessutom tror jag hästarna skulle tycka att det vore mycket roligare ute i skogen och det är ju där det kan hända väldigt mycket, jag tycker det är jätteviktigt att lära sig hantera olika situationer ute i skogen tillsammans i en grupp.
Jag var ju med i en skötargrupp, vi hade alla varsin sköthäst så red vi ju ut varje lördag då för hästarnas skull men jag tycker de borde rida ut oftare, håller fullständigt med. Om jag inte varit med på de där skötarturerna hade jag inte kunnat så mycket som jag gör idag, är jätteglad över att allt jag fick lära mig.
Jag tycker såhär: 5 dagar i skogen och två dagar på banan per vecka om man nu skall rida varje dag, hästen tycker att det är betydligt roligare ute i skogen än på banan! Tänk om ridskolefolket kunde pränta in det i sina små huvuden...
Fast sen kanske dom inte vill riskera så mycket, det är ju mer riskabelt att rida ut men men...
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

På den ridskolan jag gick på kunde man hyra hästarna på helgerna ibland & då kunde man ju rida ut och skava runt i skogen.
Vet inte om det är så på flera ställen:confused: , men det är ju ett alternativ till ridlektionerna om man vill ha både och;)

Kanske kan föreslå för din ridlärare och din ridgrupp att ibland rida halva lektionen inne & halva lektionen en runda i naturen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

zillax89 skrev:
Jag tycker såhär: 5 dagar i skogen och två dagar på banan per vecka om man nu skall rida varje dag, hästen tycker att det är betydligt roligare ute i skogen än på banan! Tänk om ridskolefolket kunde pränta in det i sina små huvuden...

Fast då blir det turridning istället... Det blir inte så mycket till undervisning när man rider på led 10-15 personer...
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Flower skrev:
Vad tycker ni andra ridskoleryttare? Hur ofta rider ni ut?
Nu har jag inte ridit på ridskola på mååånga år, men när jag gjorde det som vuxen var jag så himla tacksam att vi bara red ut kanske 1-2 ggr/termin. För mig innebär ridningen på ridskolan att få instruktörshjälp och det är vad jag betalar för. Denna hjälp kan omöjligt bli lika bra på en uteritt. Dessutom skötte jag hästar privat så jag red ju alltid ut alla andra dagar i veckan. Nä, hu, jag gillade inte alls uteritterna. Men i vår grupp med ca 8 pers var det väl bara jag och en till som red privat och ogillade uteritterna. Resten tyckte det var jättemysigt.

Missförstå mig rätt... jag gillar att rida ut! Jag rider i princip BARA ut på min egen häst. Men; INTE när jag betalar för instruktör. Då vill jag få dennes fulla uppmärksamhet och HJÄLP. Ville jag bara rida ut så skulle jag åka på turridning som Julle sa härovan.

Jag tycker/tror att många ridskolor skulle tjäna på att sätta ihop grupperna på ett bättre sätt. Man skulle kunna ha en "uterittsgrupp" där inriktningen i första hand är just att rida ut. Man kan ha en "tävlingsgrupp" för de som vill tävla. Och en "träningsgrupp" för såna som mig: som ville träna och utvecklas i första hand, men inte nödvändigtvis tävla.
 
Senast ändrad:
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

på ridskolan jag reds var det minst 1§ gång per termin mer för de grupper som ville...
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

[/QOUTE]
Missförstå mig rätt... jag gillar att rida ut! Jag rider i princip BARA ut på min egen häst. Men; INTE när jag betalar för instruktör. Då vill jag få dennes fulla uppmärksamhet och HJÄLP. Ville jag bara rida ut så skulle jag åka på turridning som Julle sa härovan.

Mycket bra formulerat! Det stämmer in på mig också!

Jag tycker/tror att många ridskolor skulle tjäna på att sätta ihop grupperna på ett bättre sätt. Man skulle kunna ha en "uterittsgrupp" där inriktningen i första hand är just att rida ut. Man kan ha en "tävlingsgrupp" för de som vill tävla. Och en "träningsgrupp" för såna som mig: som ville träna och utvecklas i första hand, men inte nödvändigtvis tävla.[/QUOTE]

Ingen dum idé !
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Jag håller med flera som har svarat här, själv förväntar jag mig att få instruktörshjälp när jag rider på ridskolan. Vill jag rida ut så förväntar jag mig att få betala ett rimligt pris för det för jag kan faktiskt inte få hjälp på samma sätt på en uteritt. Sen tror jag också att lektionerna är väl korta för att det skulle bli en konstruktiv och bra uteritt.

En lektion är oftast mellan 45 min och 1 timme och hur långt hinner du innan du måste rida tillbaka? Dessutom om det är vinter och beckmörkt skulle jag vilja säga att det inte är speciellt säkert att rida ut på en uteritt i grupp såvida man inte har antingen bra reflexer att låna ut till alla ryttare förutom reflexer till alla hästar såklart.

Vi har alltid avslutning på våren med en dubbellektion och då har vi uteritt. Men varför inte fråga på din ridskola om de är intresserade av att sätta ihop en uteridningsgrupp med längre lektionstid, då kanske man kan rida ut en del av året i alla fall, eller lägga den gruppen på helgen? Det kanske finns fler elever som är intresserade av detta men om ingen kommer med förslaget kanske inte ridskolan tror det finns ett sånt intresse eller inte har tänkt på det. Åtminstonde på min ridskola är de väldigt lyhörda för förslag från eleverna, det är ju faktiskt vi som är deras kunder eller hur?:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

susekl skrev:
Dessutom om det är vinter och beckmörkt skulle jag vilja säga att det inte är speciellt säkert att rida ut på en uteritt i grupp såvida man inte har antingen bra reflexer att låna ut till alla ryttare förutom reflexer till alla hästar såklart.
Jag hade sån tur när jag red på ridskola att jag red på måndagar klockan 20.00, sista lektionen. Tur var det för att mörkret gjorde att vi inte hann rida ut mer än 1-2 ggr innan sommaren! ;) :D
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

*Till alla som svarat hitills*
Roligt att så många har svarat i tråden! Som jag tänkte så är det delade åsikter om det här med att rida ut eller rida lektion.



Glamoroza ox skrev:
Nu går inte jag på ridskola längre, men när jag gjorde det så hade jag oxå velat rida ut mer..

Men... En liten tanke!:idea:
Dom kanske har så lite uteridning för att dom tycker man ska få så mycket lektion som möjligt för sina pengar...
I skogen är det ju inte lika lätt att få hjälp av ridläraren med själva ridningen...:)

Hoppas ni förstår vad jag menar !:crazy:

Jo, jag förstår hur du menar. Många vill lära sig och det är mer utvecklande kanske på lektion. Men jag tycker att upplevelsen är stor, och det värdesätter jag minst lika mycket, när jag rider ute i naturen.. Kanske kunde man ha uteritter ibland till lite reducerat pris.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Juniib skrev:
Antagligen är det som "Glamoroza ox" sa; man kan inte bli hjälpt lika mycket av sin ridlärare. Sedan finns det ju också många risker med att rida ut, det är farligare än att rida i ridhus, och en ensam ridlärare vill kanske inte ta det ansvaret.

Ja det krävs ju lite mer när man rider utanför inhägnat område. Det jag tänker på i första hand när det gäller att jag vill ha mer uteridning är främst för personer som inte är nybörjare, grupper där alla är ridvana har ridit i flera år. På många turridningsställen har man ju två ledare med om det är mer ovana personer med. Det tycker jag är jättebra.
 
Sv: Uteridning istället för lektionsridning

Myzan87 skrev:
Jo, det är synd att man inte rider ut mer. Man får lära sej att kontrollera hästen i olika situationer + att det blir mer omväxling för hästarna

Jag håller med!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
369
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tidigare i somras skrev jag ett inlägg där jag undrade vad jag skulle göra med min ridning. Jag kände mig lite dyster inför höstterminen...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
886
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp