Utekanin + lägenhet?

M

Micis85

hejsan!!

Jag har en liten fråga! Det är så att jag bor i lägenhet och vill skaffa kanin. Men min kille är allergisk så det måste bli en utekanin. Vi har ingen balkong heller. Är det någon som har varit i samma situation? Kan man ha kaninen ute i bur nedanför porten? Det är ett ganska lugnt område med bara 4 stycken som bor i våran port =)

Mvh// Michaela Arbestål

Sv: Utekanin + lägenhet?

Prata med hyresvärden? Fast jag hade nog aldrig gjort så då man aldrig vet när någon helt plötsligt släpper ut/snor den, om du inte skaffar ett riktigt lås då vill säga ;)

Jo jag ska ringa hyresvärden imorgon och fråga =) aa jag tänkte ha lås på buren då isf...vill ju inte att någon ska släppa ut kaninisen :d

Okej ^^ Det hade ju vart bra om man bodde längst ner så man hade en liten veranda typ, då hade det ju funkar perfekt :D

Ja det har varit toppen :D Eller ett hus hade varit ännu bättre :D Men hoppas det funkar ändå =)

Jag skulle nog inte heller valt att skaffa kanin.
Dels blir det ju svårt att umgås med kaninen, eftersom man blir tvungen att springa ut i tid och otid och dels så finns det ju faktiskt idioter som tycker att allt som står framme är allmän egendom.

Jag skulle nog inte heller valt att skaffa kanin.
Dels blir det ju svårt att umgås med kaninen, eftersom man blir tvungen att springa ut i tid och otid och dels så finns det ju faktiskt idioter som tycker att allt som står framme är allmän egendom.

Håller med, och sen - inte för att risken kanske är alltför stor i bostadsområde men - det finns ju andra djur som kanske är väääldigt intresserade av en kanin. Och sen har vi djurrättsaktivister som tydligen kan gå genom bunkrar för att släppa ut de stackars kaninerna i naturen. :crazy: Nej, jag skulle inte heller skaffa kanin om jag var du. Alternativt är att leta lägenhet med balkong :idea:

Ja, den kommer få sitta i bur, men det skulle den ju få gjort om jag bodde i hus också! Det är ju inte så att jag aldrig kommer umgås med den bara för att det är en utekanin. Den kommer ju såklart få springa omkring utanför buren också!

Jag hade inte haft en kanin så "offentligt". Folk är idioter och man vet inte alls vad de kan ta sig till. Flytta till lägenhet med balkong!

Tänk efter!
Den stackars kaninen får ändå sitta i BUR. Bara för det är ett litet djur, vad har man för rätt att ha det i en liten låda där den knappt kan röra sig?:mad:

Vad man har för rätt till det är väl upp till var och en att besvara. Du kanske inte tycker att det är rätt och då får det stå för dig. Tycker man att det inte är nåt fel, som TS, så är det upp till henne. Det är inte förbjudet att ha kanin i bur. Dessutom skrev väl inte TS att det var en liten låda?

Under de omständigheterna hade jag inte heller valt att skaffa kanin. Vänta till du har en balkong i så fall. Eller dumpa killen och ha den inomhus. ;)

Det är inte förbjudet att ha kanin i bur.

Nej, det är det inte. Men tänk efter, hur sunt är det att ha en kanin instängt i en bur för sitt eget höga nöjets skull?
Titta i en djuraffär med alla marsvins, rått och kaninburar. Det är som ett fängelse, konstigt att det är tillåtet!:mad:

Men så är det ju när det gäller alla våra sällskaps- och hobbydjur isf :smirk: Och det var inte det den här tråden handlade om öht.

Men så är det ju när det gäller alla våra sällskaps- och hobbydjur isf :smirk: Och det var inte det den här tråden handlade om öht.

Nej, det är det väl inte?
Hund är ofta sällskapsdjur, inte stängs de in huvuddelen av sitt liv i en bur? Eller katt?
Det är så allmänt accepterat att ha vissa av våra djur i bur i princip hela dess livstid att folk inte tänker på den biten när de skaffar djuret.:mad:

Och jag vet att fler läser tråden än som skriver i den. Och att flera av er som läser faktiskt hör till den kategorin som har sina små djur i bur i princip på heltid och lättar sitt ev samvete med att stoppa ner en pinne till kaninen för att man tror att den blir lycklig då, eller ger sitt marsvin en x gurkbit.

Tänk efter! Bönder får kritik för att de föder upp djur till köttproduktion, men är det bättre att sätta ett sällskapsdjur i bur på livstid? Är det ingen som tycker synd om dem?
Hur många har inte fåglar i bur?? Vansinnigt!

Gör de inte? En innekatt är instängd större delen av sitt liv vad jag vet.

Tänk lite!
Är en innekatt instängd större delen av sitt liv i en bur? I en lägenhet möjligtvis.Ändå lite skillnad.
Avvara ett rum i en lägenhet till kaninerna eller marsvinen så ska jag inte klaga på att de sitter i bur längre.
Men många har faktiskt sina djur instängda på en väldigt begränsad yta, de kan ju knappt röra sig. Och massor av människor tycker det är OK.
Kan tänka mig att det finns vegetarianer, som är vegetarianer just för att man inte ska äta andra djur, tycker det är helt OK att ha små sällskapsdjur i trånga burar.

Det var ett antagande från din sida att TS har tänkt ha en minimal bur där kaninen inte kan röra sig. Hon har inte sagt något alls om burstorlek.
Dessutom är det varken rätt att förstöra hennes tråd med att hoppa på någon eller frångå ämnet så nu tänker iaf inte jag förstöra mer :cool:
Vill du diskutera huruvida det är rätt att ha djur i bur kan du starta en egen tråd.

Jag kan till viss del hålla med om att många har sina djur, tex. kaniner i för små burar. Att det är tillåtet att ha sina kaniner i burar 50x100cm tycker jag är alldeles för litet! Min minsta bur har måttet 1x2m och det är ändå 4 gånger större än minimum. Sen är det ju självklart att kaninen ska få komma ut och skutta varje dag på någon stor yta. Vi har delat av tomten, så hela baksidan på 190 kvadratmeter har kaninerna som hage. På sommaren går dem på "sommarbete", och är ute hela dagen, och är på natten vid bra väder i mindre hage med gallertak (Förutom dem som ställs ut under sommaren, går bara ute på kvällen och natten.)

Edit: detta var inte på något sätt menat till TS.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 751
Senast: Roheryn
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 711
Hundavel & Ras Hejsan! Jag har velat ha hund hela mitt liv men det är först nu jag känner att jag har möjlighet till att skaffa en. Jag har läst och...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama