Utehäst + klippning??

kolfinnur

Trådstartare
Hej! Jag har ett problem... Min pålle står ute på nätterna, men inte på lösdrift. Han har tillgång till ligghall. Han blir jätte svettig, och jag har ingen möjlighet att låta honom stå inne att torka. Och jag orkar helst inte sitta och vänta på det heller... Jag står i kö för boxplats, men det kan ta ett bra tag innan jag får någon.
Ska jag klippa?? Jag vet inte vad annars jag kan göra... vill ju kunna rida som vanligt i vinter!
Men hur ska jag klippa? Och ska jag ha täcke på? Isåfall hur tjockt?

Jätte jätte tacksam för svar!! :bow:

Sv: Utehäst + klippning??

Jag klipper min häst och han går för det mesta ute (där vi även har ett vindskydd, för i stallet har vi ingen värme endå. För något år sedan hade jag honom helklippt och han gick mest ute. Kanske att du skaffar dig ett tjockare täcke (typ 400 gram- stoppad) under de kallaste nätterna eller om vädret är illa :)

Jag vill inte helklippa honom... så intensivt rider jag inte. Jag vet ungefär hur jag vill klippa, men jag vet inte vad det heter :crazy: man klipper halsen, bogen, mellan frambenen och "över" bogen och ner till sadelgjordsläget? Kan försöka fixa en bild...

Om jag klipper så, räcker det inte med ett 300 gram täcke?

Min häst är klippt precis så. Klipptes i augusti första gången, och så igen nu för några dagar sedan. Han går visserligen bara ute dagtid, men har i stort sett aldrig täcke, bara om han är svettig - då får han fleecetäcke och/eller andastäcke på sig och går ut i hagen direkt efter ridpasset. Det kanske vore något för dig att göra så? Om du klipper nu, så kommer det växa ut en del päls innan det blir som kallast, och då behöver du sannolikt inte täcka för kylans skull, utan kanske lägga täcke på bara om det är blötsnö, blåst osv. Men har du bra ligghall och hästen har god tillgång på mat, så kanske inte ens det behövs.

Jag har ett bättre förslag :angel::angel: Haha nej men klipper du inte så våldsamt kan man ju alltid ha ett tunt täcke bara. Jag kommer att klippa mina så lite det bara går, men de kommer att stå i box nattetid och så lägger jag alltid på fleecetäcke efter ridning och som tas av vid nattfodringen.
På dagtid är de nakna :) så mycket som möjligt men har täcke om det är mer än 5-.

Efter veterinärs rekomendation har jag klippt mitt sto på halsen ner mellan frambenen och bak under magen.
Har klippt upp "halvcirklar" vid armhålan och ljumsken. Dvs där de svettas mest.
Hon kommer inte att täckas. Veterinären övertygade mig att det inte kommer att behövas. Och om man skulle täckt så är hon ju klippt där täcket inte "når" ändå.

Kan varmt rekomendera den klippningen. Fungerar kanon!

Klipp strupen och ner mellan frambenen då.. de brukar räcka då slipper du ha täcke.
Man kan ju klippa med en tjockare sax så man inte superrakar. 1 cm skär blir nog bra=)

Jag få se hur jag kommer göra på min dam , vi kommer ju inte rida så mkt mest skritt på lång tygel hon är under inridning just nu.
Men till nästa höst blir de nog halsklippning

http://www.pixbox.se/alb487263

Det finns hur många sätt som helst att klippa på

/Jenny

Vi klipper våra lösdriftshästar enl alt 2 och har dem ute utan täcke. Brukar efter ridning lägga på ett fleecetäcke med hals och låta dem stå inne på tork ca 1 timme så de torkar på halsen/bogen. Sen går de ut i hagen igen - utan täcke om de torkat bra, med andastäcke om det är kallt och de är blöta i pälsen. Funkar alldeles utmärkt bara de har gott om grovfoder när det är kallt. Vi bor i Västernorrland så vi har oftast riktig vinter.

Jag har en häst på lösdrift som jag ska klippa men inte vill ha täcke på. Kan jag klippa honom enligt version 4 utan att ha täcke på honom eller kommer han att frysa?

Jag klippte min som nr 3 och hade inget täcke när han gick på lösdrift. hans päls växte ut jättefort. när jag helklippte han året innan så behövde jag inte klippa förens i slutet på januari. nu va pälsen allderled för lång redan i november typ. jag gissar att pälsen växte fortare för att han frös

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 229
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 029
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar