Tagliabue

Trådstartare
Ni som har era kusar i uteboxar kan väl slänga in bilder på dom? Jag har mina två i uteboxar och jag tycker det är helt underbart, dom trivs hur bra som helst i dom.

Om jag skulle flytta dom eller bygga eget någon gång i framtiden blir det helt klart uteboxar och med någon slags möjlighet att vara "inne", samt med någon slags dusch, förvaring för olika saker t ex foder osv.

Men det gäller ju att komma fram till en bra lösning, jag har bara travhästar så jag må ha någon slags påselningsanläggning :p

Så hur har ni era boxar? Har ni hink eller uppvärmda koppar?

Sv: Uteboxar

Du kan väl göra som en carport i samma länga som boxarna med uppbindningsplats och lagom stor så du kan ha sulkysarna under taket också? Därifrån kan du ju även ha dörren till en isolerad sadelkammare om du vill ha det?

typ... snyggt :D
ute.jpg

Jag har haft min häst i utebox för några år sedan men jag gillade det inte alls. För min egen bekvämlighet behöver jag ett stall med fyra väggar när jag tex ska mocka.
Hästarna trivdes nog inte så bra där heller för efter halva vintern så slutade vi ha dom i boxarna på nätterna när vi inte fick in dom från hagen. Vi anslöt hagen till boxlängan och lämnade boxdörrarna öppna, så fick boxlängan agera lösdrift istället...

Personligen kan jag idag inte riktigt förstå varför man vill ställa hästen i en kall box på natten. Då är det mer logiskt för mig att det är bättre att dom går helt på lösdrift för där kan dom åtminstone röra sig...
Men vi är alla olika...

Åh vad smart! Men hur gör jag med duschning? Jag må ju ha en dusch på sommarn om jag vill duscha av dom efter träning t ex. Jag vill ha mina i utebox pga att jag är så trött på att stå i stall som har dålig luft, fuktigt å jäkligt i dom. Vet några tränare som har sina tävlingshästar i uteboxar och de är jättenöjda, de är pigga å glada och fräscha i halsarna med.

Jag flyttade mina 2 hästar 1½ vecka innan blodingen skulle starta till uteboxarna i ett annat stall, och det var nog de bästa jag har gjort. Hästen har aldrig varit finare, känns pigg och glad o blodingen vann efter 5 månaders frånvarande. Jag tror att det handlar om mkt fler saker än att de står i uteboxar, men jag har väldigt svårt för å se det negativa i det hela. Mina hästar får fri tillgång på hö ute i hagen och de får så mkt hö de orkar under natten.

Jag måste bara fråga, om du har din häst i ett kallstall under natten, blir inte de samma sak? Jag tycker det är samma sak, skillnaden är ju att mina hästar får "frisk luft" och de i kallstallet är "instängda".

Men hur gör jag med duschning? Jag må ju ha en dusch på sommarn om jag vill duscha av dom efter träning t ex.

Fixa en uppbindningsplats på utsidan av sadelkammaren:idea: Har du vatten inne i sadelkammaren så är det ju bara att dra ut en slang när du ska duscha hästarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 357
Senast: Ajda
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?